Egil Kolind håller på att skriva musiken till 2018 års upplaga av Höörs sommaropera. Foto: Håkan Jacobsson
Egil Kolind håller på att skriva musiken till 2018 års upplaga av Höörs sommaropera. Foto: Håkan Jacobsson
Egil Kolind håller på att skriva musiken till 2018 års upplaga av Höörs sommaropera. Foto: Håkan Jacobsson
Egil Kolind håller på att skriva musiken till 2018 års upplaga av Höörs sommaropera. Foto: Håkan Jacobsson
Egil Kolind. Foto: Håkan Jacobsson

Han lovar toner som publiken känner igen

KOMPONERAR. Det blir ett tonspråk som sångare och publik känner igen. Det lovar Egil Kolind, som fått uppdraget att skriva musiken till Höörs sommaropera 2018.

Namn: Egil Kolind
Ålder: 28 år
Yrke: Musiker och körledare. Leder Lunds gosskör och Graabrödre Kammerkor i Köpenhamn.
Bor: Lägenhet i Örestad på Amager.
Aktuell: Sitter och skriver musiken till 2018 års upplaga av Höörs sommaropera.

– Det är en imponerande institution som Tord och Viggo byggt upp. säger Egil Kolind.
Det han menar är Höörs sommaropera. Sedan flera år ger den ger riktigt unga sångare en möjlighet att få sätta upp en föreställning, tillsammans med professionella musiker.
De som byggt upp den är Tord Nihlén, som står för texter, och Viggo Edén, som ansvarat för musiken.

2015 gick Viggo Edén bort och många fruktade att det skulle innebära slutet för sommaroperan. Så har det inte blivit.
Förra året kom Egil Kolind in som ansvarig för att repetera in körerna.
– Jag vet faktiskt inte hur Tord hittade mitt namn, säger han.
Men han kände förstås till att Egil Kolind blivit ny ledare för Lunds gosskör, en relevant merit i sammanhanget.
Egil Kolind kände inte till Höörs sommaropera, så han visste inte riktigt vad han skulle vänta sig.

– Men när jag fick musiken märkte jag ju att det här kräver ju något av ungdomarna – det är inget myspys. Fyrstämmiga körer, mycket scenisk närvaro.
Till kommande sommars opera har Egil Kolind ansvar för all musik – inklusive att skriva den.
Egil Kolind har själv ett förflutet i gosskör, sjöng gossopran i Köpenhamns Drengekor och gick i S:a Annae gymnasium, en skola där körsång hade stor plats.
Och det var redan i gosskören han bestämde sig för att göra musiken till sitt yrke, något han inte har i familjen.
– Fast pappa spelar lite fritidsrock, har alltid spelat i källaren.

Just när han skulle påbörja högre studier fanns inte möjligheten att studera körledning i Köpenhamn – utbildningen hade då flyttats till Ålborg på Jylland.
Egil Kolind skakar på huvudet åt lokaliseringen:
– Piano kan man sitta och spela själv, men ska man studera körledning måste man ha sångare – kören är ju mitt instrument.

Vad han menar är att staden Ålborg med sina runt 125 000 invånare är lite för liten. En spetsutbildning för körledare kräver att det finns många sångare av en viss standard för studenterna att jobba med.
Utbildningen kom tillbaka till Köpenhamn, säger Egil Kolind.
Men då hade han redan börjat på Musikhögskolan i Malmö. Det var 2009. Examen därifrån tog han i februari 2015 – då hade han stuckit emellan med tre terminers studier i Düsseldorf.

Sedan drygt två år arbetar han i Lund, med kontor i anslutning till Allhelgonakyrkan. Hans uppgift är att leda Lunds gosskör, som startades av Eva Bohlin på 1970-talet. Den har drivits som förening, men från kommande årsskifte ska den sortera under kyrkan
– Jag leder gosskören på repetitioner, konserter, liturgiska uppdrag.
– Det är mycket arbete bakom också, med att planera, koordinera, rekrytera.
Sedan fyra år leder han också Graabrödre kammerkor i Köpenhamn.

Han spelar själv också. Huvudinstrumentet är piano, men han spelar viola i Malmö Akademiska Orkester.
Som komponist skriver han den musik han behöver för tillfället, sammanfattar han. Körmusik till sina körer, när han själv spelade mycket kammarmusik var det sådan han skrev.
Musiken till Höörs sommaropera är hans första musikdramatiska verk.
Operan ska heta De sjungande löven och är en fri fortsättning på den klassiska sagan Prins Hatt under jorden.
– Tord har skickat mig librettot till den första akten.

Det är vissa saker man måste tänka speciellt på när man skriver för scenen.
– Man får ha större fokus på det yttre perspektivet, tänka på hur det kommer att uppfattas av publiken.
Alltså, hur fungerar musiken i skeendet?
– Det blir en kombination av estetiska och praktiska val.

En aspekt att tänka på när man skriver för barn är att alla måste hållas sysselsatta under föreställningen för att de inte ska få myror i kroppen – ingen ska ha bara ett litet inhopp på några sekunder.
Och för svårt får det inte vara, varken för de på scenen eller de i publiken.
– Jag skriver för att beröra publiken, inte utmana den med något avantgardistiskt – det är ett tonspråk man känner igen.
Egil Kolind berättar att hinner med att gå och lyssna på levande musik några gånger i månaden.
– Primärt blir det på Köpenhamnsoperan.

Men musiksmaken är bred och innefattar både rock och jazz.
– Jag gillar att gå på festivaler. Jag har varit på Roskildefestivalen de senaste tolv åren.
Trots att han har en gräns att passera till och från jobbet tar det bara en timme från dörr till dörr. Han bor på Amager, i Örestad, som han säger utvecklas hela tiden.
– Där är ett stort tryck, nya hus blir klara för inflyttning hela tiden.

Härom veckan var det audition för Höörs sommaropera, fast den hölls i Lund.
Fram i april, maj har man en upptaktsträff med alla medverkande och frampå sommaren intensivtränar ensemblen några dagar tillsammans, innan det är dags för föreställningar.

Namn: Egil Kolind
Ålder: 28 år
Yrke: Musiker och körledare. Leder Lunds gosskör och Graabrödre Kammerkor i Köpenhamn.
Bor: Lägenhet i Örestad på Amager.
Aktuell: Sitter och skriver musiken till 2018 års upplaga av Höörs sommaropera.

Dagens fråga

Vilken festival går du helst på i sommar?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×