Enzo Ferrari (bakom ratten) började som tävlingsförare för Alfa Romeo innan han startade eget. För 70 år sedan började han kalla sina bilar för Ferrari. Foto: AP/TT
När Ferrari firade sitt 70-årsjubileum i oktober i år radade man upp några av sina modeller framför New York-börsen. Foto: Seth Wenig/AP/TT
När Ferrari firade sitt 70-årsjubileum i oktober i år radade man upp några av sina modeller framför New York-börsen. Foto: Seth Wenig
Ett landmärke inte bara hos Ferrari, utan även i racinghistorien, är modellen 250 Gran Turismo Berlinetta Competition som lanserades 1962. Foto: Mario Suriani
År 1984 presenterade Ferrari modellen Testarossa. Foto: TT
Tillverkarens första hybridmodell, LaFerrari, visades under 2013 upp på bland annat bilmässorna i Genève och Shanghai (där bilden är tagen). Foto: Eugene Hoshiko/AP/TT
Ferrari har ett underbart motorljud. Det finns inget som låter lika ljuvligt", säger Daniel Siitam, ordförande i Ferrari Club Sweden. Foto: Ferrari/AP/TT
Det brittiska racerässet John Surtees (till vänster) och biltillverkaren Enzo Ferrari strålar ikapp en tävlingsdag år 1964 på racerbanan Monza i Italien. Samma år körde John Surtees modellen 158 F1 och blev världsmästare i formel 1. Foto: AP/TT
Mike Hawthorn är en av Ferraris framgångsrika förare. Foto: AP/TT
Daniel Siitam, ordförande i Ferrari Club Sweden, kör en Ferrari SS från 2012. Foto: Privat

”Det finns inget som låter lika ljuvligt”

Motor Fråga: Vad är det som är lågt, strömlinjeformat och blixtsnabbt? Svar: En Ferrari förstås. Det är 70 år sedan märkets första bil rullade ut på gatorna.

Den är smäcker med en aerodynamisk kaross som bär på ett aggressivt formspråk. Så är den i grunden också en tävlingsbil, klassiska Ferrari som använder en stegrande häst som symbol.
– Jag har alltid varit intresserad av bilar. När jag hade åldern inne började jag arbeta mig uppåt _ tills jag hade en Ferrari. Det är ett anrikt märke med fin status och ett väldigt bra andrahandsvärde. Bilarna är utvecklade för att verkligen köras, fastslår Daniel Siitam, ordförande i Ferrari Club Sweden.

Körbarheten var något som tidigt låg i fokus. Fast det var svårt att tro när förstlingen 125 S, under våren 1947, rullades ut på italienska gator. Ekipaget saknade kaross och V12-motorn var fullt exponerad i det nakna chassit. Snart förvandlades det dock till en riktig racerbil.
Så var inte heller grundaren Enzo Ferrari någon dununge. Efter en karriär som tävlingsförare hade han byggt upp en racingavdelning för Alfa Romeo och startade i slutet av 1930-talet ett eget företag. Där byggdes det tävlingsbilar, under annat namn, men framgångarna uteblev.

Det var först för 70 år sedan, när bilarna började kallas för Ferrari, som allting lossnade. Väl efter det har märket skördat stora triumfer på banorna och tillverkat mängder av iögonenfallande modeller för gatubruk.
– Ferrari har ett underbart motorljud. Det finns inget som låter lika ljuvligt. Väghållningen och prestandan är suverän. Accelerationen är fantastisk, tycker Daniel Siitam, som har haft flera Ferraris och nu kör en SS från 2012.
Supersnabb

Tidigare i år visade märket upp dess hittills snabbaste bil. 812 Superfast har en V12:a på 6,5 liter som kan leverera 800 hästkrafter och göra noll till 100 kilometer i timmen på 2,9 ystra sekunder. Toppfart? 340 knyck.
En sådan monstruös effekt kräver dock att ägaren blundar för hög bränsleförbrukning och mindre smickrande utsläppsvärden. Men det ingår liksom i konceptet.

Dagens fråga

Äter du kött?

  • Ja (90%, 926 Röster)
  • Nej (10%, 101 Röster)

Antal röster: 1 027

Loading ... Loading ...
×