Joel Eriksson står inför en ny utmaning 2018. Foto: BMW

EM-tvåan går från F3 till DTM

RACING Joel Eriksson har skrivit på som fabriksförare för BMW och kommer att tävla för den tyska biljätten i DTM nästa säsong. 19-åringen från Tomelilla, som slutade tvåa i formel 3-EM 2017, blir den yngste av BMW:s samtliga anlitade fabriksförare och befordras efter ett och ett halvt år i tillverkarens juniorprogram.

DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) är Tysklands ledande racingserie, där premiumfabrikanterna BMW, Audi och Mercedes-Benz ställs mot varandra i ett av världens erkänt mest konkurrenskraftiga mästerskap.
Erikssons DTM-debut kommer att ske med BMW Team RBM, där han får 2012 års mästare Bruno Spengler från Kanada och österrikaren Philipp Eng, liksom Eriksson en nykomling i mästerskapet 2018, som stallkamrater.
BMW:s sex man starka DTM-uppställning fullbordas av tvåfaldige titelvinnaren Marco Wittmann från Tyskland, hans landsman Timo Glock samt Augusto Farfus från Brasilien i systerstallet BMW Team RMG.
– Att få kliva in i DTM som fabriksförare för BMW är en fantastisk möjlighet, säger Joel Eriksson i ett pressmeddelande.
– Det är inte många som får den här chansen, och detta har varit ett av mina stora mål sedan jag togs med i juniorsatsningen. Jag blir en av sex förare i världen som ska representera BMW i deras främsta racingprogram just nu, och det är lite svårt att greppa. Jag vet att pressen kommer vara stor och jag har mycket att lära mig, men jag ska göra allt för att leverera bra resultat så fort som möjligt. Jag är extremt taggad!
Erikssons väg till DTM har kantats av framgångar på den europeiska formelbilsstegen. Efter en andraplats i tyska formel 4 säsongen 2015 avancerade Tomelillapågen året därpå till formel 3, där han blev bäste nykomling i EM-serien FIA F3 European Championship och dessutom vann det fristående storloppet Masters of F3 i Nederländerna på första försöket. På sommaren 2016 plockades Eriksson också in i BMW:s talangpool.
2017 fortsatte satsningen på formel 3. Med sju segrar och 14 pallplatser bärgade Eriksson ett meriterande EM-silver, innan säsongen avslutades med en lika uppmärksammad pole position vid F3-VM i kinesiska Macau.
I BMW Team RBM förenas Eriksson nu med en annan framgångssaga. Det belgiska teamet, grundat 1995 av Bart Mampaey, dominerade den internationella touring car-scenen för BMW:s räkning under åren 2004-2007, då man tog engelsmannen Andy Priaulx till fyra raka guld i ETCC (European Touring Car Championship) och WTCC (World Touring Car Championship).
Stallet har funnits med i DTM sedan BMW:s återintåg i mästerskapet 2012. Säsongen 2017 vann man två race och slutade fyra totalt i teamsammandraget. Joel Eriksson körde för teamet under höstens DTM-tester på tyska EuroSpeedway Lausitz och tar nu alltså plats i den ordinarie föraruppställningen för 2018.
– Kontinuitet och erfarenhet är väldigt viktiga faktorer i DTM, säger Jens Marquardt, direktör BMW Motorsport. Samtidigt kände vi att vi ville satsa på något nytt inför 2018. Joel Eriksson är en förare för framtiden. Han förtjänar den här chansen i DTM efter en imponerande säsong i Formel 3 och han gjorde ett mycket gott intryck på oss under testerna i höstas. Jag är säker på att han kommer göra bra ifrån sig även på den här nivån.
2018 års DTM-formation offentliggjordes av BMW vid ett event i München på fredagskvällen. Premiären av kommande säsong äger rum på Hockenheim-banan helgen den 4-6 maj.
Joel Eriksson presenterades tidigare i veckan på brittiska facktidningen Autosports prestigefyllda lista över årets 50 bästa förare i världen. Eriksson rankades på 27:e plats i den årligen återkommande sammanställningen, före storstjärnor som Kimi Räikkönen och Felipe Massa.

×