Lisa Haggård med några av sina julkort. Foto: Simon Lundh
Lisa Haggård. Foto: Simon Lundh Foto: Foto: Simon Lundh
Julkorten gör Lisa i en mängd olika varianter. Foto: Simon Lundh
Varför inte överraska någon med ett riktigt stort julkort? Foto: Simon Lundh
Ännu fler julkort. Foto: Simon Lundh
... och några till. Foto: Simon Lundh
... och lite till. Foto: Simon Lundh
Lisa Haggård gör även brickor med eget motiv. Foto: Simon Lundh

Personliga julkort

JULKORT I en alltmer digitaliserad värld är det lätt för det analoga att försvinna, men samtidigt går det inte att underskatta traditionens makt. Särskilt i juletid.

Användandet av julkort har till exempel sjunkit de senaste åren, men bättre och mer intressant design istället för massproducerade dussinkort kan ha hjälpt till att vända situationen. – Det blev en stilförändring runt 2011 och 2012 som nog bidrog till att försäljningen ökade. 2012 sa 73 procent av svenskarna att de skulle skicka sina julkort med posten.

Vi sitter på Lisa Haggårds, grundare av korttrycksföretaget Prints with wings, kontor i hemmet i Falsterbo, bara ett stenkast från havet. Utanför gulnar bladen medan hösten tar steget in i vintern och hennes mest intensiva period tar sin början.
– Julkortsförsäljningen står för den överlägset största delen av min verksamhet. 70 procent av min försäljning sker under fjärde kvartalet. Jag satt faktiskt precis och läste en undersökning från Postnord där de skriver att julkortet behåller sin ställning och att sex av tio svenskar planerar att skicka sina julkort med posten.

Trots att det är en nedgång jämfört med 2012 tror hon inte att julkortet är på väg att försvinna.
– En grej med den digitala utvecklingen är att folk samtidigt blir mer fästa vid traditioner, och traditionen kring julkort är starkare än till exempel inbjudningar till afterwork. Där är det inte så viktigt att det blir en fysisk inbjudan, men julkorten vill man behålla. På 2000-talet låg siffran stadigt på 70 procent, nu tror jag att den kommer att lägga sig på runt 55 procent.

På bordet bredvid oss ligger utskrivna julkort i strikt ordnade högar efter beställare och väggen bakom oss är fylld med ”de favoriter som tagit sig in på ”Topptavlan” hittills i år”, förklarar hon. Hennes inspiration kommer till stor del från USA, där hon bodde med sin familj under ett antal år.
– Där har julkorten en professionell design medan det var samma stil på alla kort i Sverige, ett långsmalt kort med ett foto och så skrev man något på ena sidan. Eller så var det ett utskrivet A4-papper där man hade klistrat in bilder i ett word-dokument. När vi fick julkort kunde vi se direkt om de kom från Sverige eller utlandet.

Hon startade sin verksamhet 2010 och redan året efter tog försäljningen fart.
– Jag tror faktiskt att jag är lite skyldig till den ökning som skedde 2012. Nu ställer kunden högre krav på såväl design som papperskvaliteten och layouten.
För är det något den digitaliserade världen ändå fört med sig är det ett kraftigt utökat fotoalbum hos gemene man.
– Nuförtiden har vi ju hundratals foton från året som gått, så många vill få med fler än ett foto. Och hur mycket text ska man skriva? Istället för att bara skriva god jul vill många skriva ner lite vad som hänt under året.

Och då vill man göra det på ett fint kort, inte ett långsmalt 1990-talsinsinspirerat kort.
– De finns nog inte ens att få tag i längre. Mitt fokus har alltid varit på det där lilla extra och jag har konstnärer som gör designs bara för mig. Idag är det dessutom mer konstnärskap än när jag började. Då var det mer grafisk design, nu är det mer fokus på handmålat.

Utöver korten håller Lisa även jultraditionen vid liv genom andra produkter.
– Ifjol började jag med julklappspapper och det var uppskattat att kunna slå in ett paket med en bild på sina egna barn. Jag har också kalendrar, notisblock och frukostbrickor. Även om jag inte tror att julkorten kommer att försvinna så har det ändå sjunkit och då gäller det att hitta andra saker att producera.

×