Julstjärnor är på modet. FOTO: JÖRGEN JOHANSSON
Anledningen till att efterfrågan på julstjärnor ökar tros vara ett ökat intresse hos unga konsumenter och fler användningsområden för den traditionella växten.
Julstjärnor
Julstjärnor

Comeback för julstjärnan

PRYDNAD Julstjärnan upplever nu ett trendbrott. Både förhandsbokningar och odlingvolymer har ökat i år jämfört med föregående år, som visat på minskad efterfrågan och vikande försäljning.

Det rapporterar Mäster Grön, en av Sveriges största krukväxtleverantörer. Mäster Grön säljer julstjärnor till dagligvaruhandeln, garden centers och blomsterbutiker i hela Sverige och efterfrågan hos dem ger en bra indikation om läget i landet.
-Under de senaste 8–10 åren har vi haft stadigt minskad efterfrågan på julstjärnor vilket lett till minskade odlingsvolymer hos svenska odlare. Men förra året hände något och intresset för julstjärnor är nu på uppgång. I år har vi både större odlingsvolymer och en ökad efterfrågan från våra kunder, säger i ett pressmeddelande Patrik Vilsmyr, som arbetar som business developer på Mäster Grön.
Han ser flera förklaringar bakom ökningen.
-Intresset för julstjärnor har ökat bland unga konsumenter och de skapar nya användningsområden för julstjärnan. Att använda julstjärnor som snittblomma har till exempel blivit otroligt populärt. Förra julen florerade mängder av bilder på Instagram där julstjärnor användes på nya sätt. Många söker inspiration och det har de verkligen hittat när det gäller julstjärnor, förklarar Patrik.
En annan viktig förklaring är, enligt Patrik Vilsmyr, att svenska trädgårdsmästare genom produktutveckling och kvalitetsförbättringar bättre matchar sin odling mot konsumenternas önskemål. Till exempel ökar intresset för julstjärnor i större storlekar. Klassiska krukväxtstorlekar passar fint för fönsterbrädan men i många moderna hem finns främst stora glaspartier och där kan små krukor vara svårplacerade.
Ungefär fyra miljoner julstjärnor odlas i Sverige och andra veckan i november börjar de lämna växthusen för att distribueras till landets butiker. Försäljning pågår fram till julafton och är som störst veckan runt advent. Beroende på vädret kan försäljningstoppen förskjutas närmare julhelgerna.
Många associerar julstjärnan med rött, men även en mängd olika nyanser av vitt, kanel, aprikos, rosa samt melerade, spräckliga och tvåfärgade sorter odlas. Utbudet av udda färger är störst i början av säsongen och ju närmare jul desto rödare och vitare blir utbudet. Även glittrade julstjärnor har blivit mycket populära.
De klassiska röda och vita julblommorna är ett säkert kort även i år, uppger även Interflora, men utmanas av buketter och julgrupper i trendigt aprikos och naturfärger. Som vi har sett under hela året är buketterna trendigt stora och yviga. De aprikosa blommorna matchas snyggt med bland annat bruna magnoliablad, dekorativa kottar och barrväxter, enligt Interflora.

×