Det har gått ett år sedan Marieholm fick pågatåg - men inställda avgångar väcker nu irrtation hos byborna. Foto: Stefan Sandström/Arkiv
Kenneth Fridolin, Trafikverket. Arkivbild

Inställda tåg drabbar skolelever

ESLÖV/MARIEHOLM Försenade eller rentav inställda tåg har under hösten några gånger drabbat 50-talet högstadieelever som bor i Marieholm och går på Norrevångsskolan i Eslöv. På fredag blir det möte mellan Eslövs kommun och Skånetrafiken om saken.

Marieholmsbanan öppnade i december och går mellan Helsingborg och Ystad med stopp både i Eslöv och Marieholm.
För Eslövs kommun har det länge varit en prioriterad fråga att få igång järnvägstrafiken även västerut i Skåne och bli en riktig knutpunkt för tågen och man har satsat 80 miljoner kronor på Marieholmsbanan.

Men tågen går inte alltid punktligt, och det händer till och med att man hoppar över stationerna i Eslöv och Marieholm och leder trafiken över Kävlinge istället, vilket drabbat Marieholmsbarnen som går på Norrevångsskolan och vars skolbussar ställdes in när tågen började gå.
– Vi kan inte ha barn som inte kommer till skolan eller blir stående på perrongen utan att det kommit ersättningsbuss. Vi måste göra något, säger Marie Larsson som är skolskjutssamordnare på Eslövs kommun och som tagit initiativ till mötet med Skånetrafiken.

Marie Larsson har varit i kontakt med frustrerade och irriterade föräldrar och har begärt och fått statistik om två dagliga avgångar som eleverna berörs mest av, 8.03-tåget från Marieholm och 15.47-tåget från Eslöv till Marieholm.
Under de två månader har det varit fyra gånger som det har varit tydlig försening av morgontåget, som gjort att eleverna har kommit för sent till sina lektioner. Vid ett tillfälle hoppades både Eslöv och Marieholm helt över. Tågen dirigerades istället direkt till Lund över Kävlinge från Teckomatorp. Det betydde att eleverna fick vänta en timme tills nästa tåg gick.

En hel del skolbarn tågpendlar till Eslöv från både Stehag och Örtofta. Enligt Marie Larsson har man inte samma problem där.
Hon hoppas att mötet 8 december ska leda till att Skånetrafiken och skolans representanter får förståelse för varandras problem.
Affärsutvecklaren Mats Ohlsson från Skånetrafiken kommer att vara med på mötet. Han säger att man jobbar stenhårt med punktligheten i samverkan med de andra aktörerna.

Skånskan tolkar ett mejl han skrivit till Eslövs kommun som att Trafikverket ibland väljer att köra Marieholmsbanan över Kävlinge vid allmänna tågförseningar – för att undvika att tåg med fler passagerare på Södra stambanan ska drabbas.
Den tolkningen ställer Ohlsson inte upp på:
– Alla tåg och alla kunder är lika viktiga för oss. När Trafikverket upptäcker att det finns risk för svåra följdförseningar på grund av att ett tåg är sent har det vid något enstaka tillfälle hänt att de beslutat att köra den gamla vägen för att vinna några minuter, men det var länge sedan jag hörde det, säger Mats Ohlsson.

Anledningen till att det inte alltid kommer ersättningsbuss hänger samman med nya EU-bestämmelser de senaste två åren.
– Det är svårt att få tag på förare. Det finns inte längre pensionerade chaufförer som sitter och väntar på körningar. EU har ställt nya krav på behörighet och det är många chaufförer som valt att inte uppdatera yrkesintyget, säger Mats Ohlsson.

Punktligheten på Marieholmsbanan kommer att förbättras i och med en storsatsning som görs på Ystadsbanan.
– En halv miljard satsas där. Två nya mötesstationer har invigts i dagarna. De kommer även Eslöv och Marieholm till gagn. Nu slipper tågen vänta därnere, säger Mats Ohlsson.
Kenneth Fridolin som är trafikområdesansvarig på Trafikverket Syd tillbakavisar bestämt att Marieholmsbanan skulle behandlas sämre än de andra järnvägssträckorna.
– Det får vi inte och gör inte heller. Men det kan vara så att om tågen är väldigt sena från Ystad att vi leder om via Kävlinge, men det beror helt på vilken störning det är, säger Kenneth Fridolin.

Kenneth Fridolin säger att det är lättare att behålla trafiken på Södra Stambanan vid störningar eftersom där finns dubbla spår. På Marieholmsbanan finns bara enkelspår.
Han vill understryka att Trafikverkets driftledningscentral tar sina beslut i samverkan med både Skånetrafiken och Arriva.

Läs mer:

Dagens fråga

Har du fått in julkänslan ännu?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×