Transportrevolution i framtiden

Krönika

Utan vägtransporter skulle de flesta samhällsfunktioner stanna efter några dagar. Så gott som alla varutransporter börjar och slutar med en lastbilstransport, från fabrik till en hamn eller från en terminal till en affär. Därför är det så spännande att se på den tekniska utvecklingen just nu men också förstår man då varför en kilometerskatt inte skulle leda till någon omflyttning av transporter. Vägtransporter finns för att de behövs.

I förra veckan presenterade Tesla den elektriska lastbilen Semi med en räckvidd på 80 mil och som ska klara att accelerera 0-100 km/h på 20 sekunder med hela 36 tons last. Det är så klart en imponerande teknisk bedrift. Bilindustrin tar fram många olika koncept för batteridrivna vägtransporter och utanför Sandviken finns till och med en elektrifierad landsväg. Eldrivna vägtransporter är dock inget nytt. Det har funnits både batteridrivna transportfordon i våra städer och trådbussystem har använts för varudistribution och sopbilar.

Det som är nytt och kan förändra spelplanen helt för gods på väg är autonoma fordon. Medan det talas mycket om att transportera människor i självkörande bilar är vinsterna så mycket större för autonoma transporter av gods eftersom då frigörs en betald arbetsuppgift helt. Detta till skillnad för mot bilförare som ju i de flesta fall har samma resmål som bilen, utom då möjligen för taxiförare.

Faktum är att lönekostnader inklusive skatter dominerar kostnaderna för godstransporter på väg. Detta är anledningen till att Teslas lastbil och andra fräcka koncept är gjorda för att köras fort för att hålla nere lönekostnaderna. Utan förare behöver inte en lastbil gå särskilt fort. Är den eldriven behöver den inte heller ha någon enorm räckvidd eftersom pauser för laddning inte drar några extra lönekostnader. Tvärtom kan morgondagens elektriska lastbärare vinna på att köra så långsamt, då blir luftmotståndet lägre. Små lastbärare i stadsmiljö kan rulla så långsamt att gångbanor skulle kunna användas för att köra ut paket nattetid. Då avlastas dessutom gatorna från de allt ökande volymerna av små paketleveranser.

Men hör denna teknikspaning hemma på en ledarsida? Ja förutom av rent tekniskt intresse kan denna tekniska utveckling också ha betydelse för drivkrafterna bakom urbaniseringen.

Den nationalekonomiska nyttan med en stad är att närheten sänker transaktionskostnaderna. Med autonoma godstransporter kan transportkostnaderna sänkas rejält och skillnaden mellan att bo och ha verksamheter i staden och på landet jämnas ut.
Tekniken finns redan, estniska Starship Technologies testar redan små långsamma transportrobotar för paketleveranser och svenska Einride utvecklar elektriska förarlösa transportfordon. Så sista ordet är verkligen inte sagt om att urbaniseringen är en utveckling som är given för all framtid.

Hur går det då med jobben? Själv är jag obotlig optimist. Ökat välstånd och köpkraft skapar nya jobb. Inte minst i transportnäringen. Men få saknar i dag jobben som gaslyktständare, kolmilare eller issågare.

Dagens fråga

Ska du ha en riktig julgran i år?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×