Cabben Chevrolet Camaro RS Convertible som kom år 1969 blev populär.Foto: Chevrolet
Camaro ZL 1 1LE, nästa års modell, debuterade på racerbanan Daytona i Florida tidigare i år.Foto: Steve Fecht/Chevrolet
Inför 1967 släpptes den första Chevrolet Camaro Z28. Foto: Chevrolet
Många anser att årsmodell 1969 var den vackraste. Då såldes Chevrolet Camaro RS Coupe. Foto: Cevrolet
1976 års modell valdes ut till en modeshow i Paris år 2011. Foto: Jacques Brinon/AP/TT
Fjärde generationen, 1993 Camaro 228 coupe, var större och tyngre. Ingen storsäljare.Foto: Carah Thomas-Maskell/AP/TT
Chevrolet lanserade en nostalgisk konceptbil under 2006. Foto: Gary Malerba/AP/TT
Den femte generationen – årsmodell 2010 – blev mer lik ursprunget. Foto: Carlos Osorio/AP/TT
Ford Mustang slog försäljningsrekord när den presenterades år 1964. den blev föregångare för en ny typ av bilar, så kallade ”pony cars”. Foto: AP/TT
En V8-motor konstruerad av Chevrolet. Foto: Thomas Sztanek/Adobe Stock
Göran Sjödahl poserar framför sin 2002 Camaro SS 35th Anniversary Edition, som vann första pris i klassen New Classic på Power Big Meet i Västerås 2016. Foto: Privat

Kraftfull amerikanare fyller 50

Motor Med Mustang skapade Ford en ny biltyp och blev världsledande. Chevrolet försökte ta över tronen med sin Camaro. Hur det gick? Riktigt bra. Nu fyller muskelbilen 50 år.

Konsumenterna tappade fullständigt hakan. De älskade det ungdomliga och smäckra kraftpaketet Mustang som Ford presenterade år 1964. Den slog omedelbart alla tänkbara försäljningsrekord.
– Konkurrenterna blev tagna på sängen. De fick lite panik och började genast bygga egna bilar i samma stil. General Motors satsade på Chevrolet Camaro, summerar Göran Sjödahl, sekreterare i 35-årsjubilerande Camaro Club Sweden.

Nykomlingen Camaro visades upp under sommaren 1966. Den var smäcker och elegant med en kort bakdel samt en väl tilltagen motorhuv. Fronten var smal, hade ett brutalt utseende, och dolde strålkastarna bakom luckor.
Nästa års modell började säljas under samma höst. Snart fanns det sex olika motoralternativ att välja mellan, från två mindre sexor till diverse biffiga V8:or. Tävlingsmodellen Z28 kunde ge över 400 hästkrafter. Den blev en succé. År 1969 såldes bilmodellen i 243 000 exemplar – och vid det laget hade många amerikanska märken en egen ”pony car”. Biltypen kallades så efter vildhästen som hade namngett Ford Mustang. Tillverkarna utmanade varandra med ”ponnyfordon” och allt större motorer.
– Men i början av 1970-talet kom oljekrisen, striktare miljökrav och nya krockbestämmelser. Effekten krympte och bilarna fick stora, utstående stötfångare. På 1980-talet vräktes det ut Camaros, de masstillverkades till lågt pris, säger Göran Sjödahl.

För de flesta bilmärken utgjorde varken 1980- eller 1990-talen någon estetisk höjdpunkt. Så inte heller för Chevrolet som lät Camaro förlora sitt karakteristiska formspråk. Modellen liknade mer och mer ett anonymt europeiskt sportåk och hade sitt sämsta försäljningsår 2001.
– Året därpå kom en 35-årsjubileumsmodell i begränsad upplaga. Det är en sådan som jag själv har. Därefter lade Chevrolet ned tillverkningen av Camaro, säger Göran Sjödahl.

Men många klassiker vägrar att dö. Inför 2010 återupplivades modellen som en nostalgisk tillbakablick mot 1969. Nu såg Camaro äntligen ut som en tuff muskelbil igen.
Sedan dess lever ekipaget och har numera alltså blivit en vital 50-åring. Grattis!

Dagens fråga

Har du fått in julkänslan ännu?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×