Slimmingebon Mattias Nordström och Per-Olof Kippel demonstrerade höghjulingen i högsta fart för besökarna vid cykelbutikens invigning i Tomelilla i fredags. Foto: Jari Markkanen
Per-Olof Kippel ser fram emot att få konkurrenter för att få fler höghjulingar på vägarna så att han slipper cykla ensam. Foto: Jari Markkanen
Höghjulingsbutik öppnar i Tomelilla.
– Jag har alltid velat prova höghjuling sedan jag som barn såg den i ett museum, sa Mattias Nordström.
– Jag har testat två gånger, men pappa har då alltid hållit i cykeln för att jag ännu inte når ner till pedalerna, sa Ines Kippel, 12 år, som är förtjust i höghjuling.

Höghjulingen är tillbaka – unik cykelbutik invigd

tomelilla Per-Olof Kippel invigde sin cykelbutik för höghjulingar i Tomelilla i fredags.
– Butiken är den enda i sitt slag i hela världen, hävdade han.
Cyklarna tillverkar han själv.

– Höghjulingen var en fantastisk uppfinning på 1800-talet, men omkring 1888 kom den vanliga cykeln och då upphörde produktionen av höghjulingen för att den var underlägsen på precis alla punkter utom i upplevelsen och nu är det just upplevelsen som vi är ute efter som kan ge höghjulingen en renässans, förklarade Per-Olof Kippel.
Han startade företaget Standard Highwheels 2013 med målsättningen att tillverka en funktionell och prisvärd höghjulingscykel. Efter några prototyper kunde han våren 2016 premiärvisa cykeln på en mässa i Berlin, han testade också sin modell med framgång i flera tävlingar i Europa och i USA och i fredags invigde hans sin butik som säljer några modeller med olika storlekar på framhjulet.

Per-Olof Kippel och hans vän Mattias Nordström demonstrerade cykeln för besökarna. De har tillsammans deltagit i tävlingar för höghjulingar.
– Vi tävlade i Belgien somras, Per-Olof kom på andra plats och jag på sjätte bland 50 andra höghjulingscyklister från Europa, sa Mattias Nordström.
– Och i höstas sopade jag banan på en amerikansk tävling och kom på första plats, sa Per-Olof Kippel.
Han avslöjade att han kommer att satsa på ett landslag med sin vän Mattias Nordström.
Per-Olof Kippels modeller har till en viss del påverkats av hans bakgrund som arkitekt.

– Designen är enkel och minimalistisk och det är funktionen som fått styra detaljerna. Jag tänker ständigt på förbättringar, men jag vill inte förändra upplevelsen av glädjen och frihetskänslan som höghjulingen ger, förklarade han.
Han tillverkar själv cyklarna i en verkstad vid butiken och produkten hittar allt fler köpare i Sverige och Europa.
– Jag tror stenhårt på detta. Mitt mål är att sälja 200 cyklar om året och jag ser fram emot att få konkurrenter för att få fler höghjulingar ut på vägarna så att vi kan ha tävlingar i Sverige och cykla tillsammans, så att jag inte längre behöver resa till Europa för det, förklarade han.
Per-Olof Kippel betonade flera gånger att det är just upplevelsen av frihet och glädje som är det viktiga i att cykla höghjuling.
– Det är som att lära sig att cykla igen och att känna sig ung varje gång som man cyklar höghjuling. En extra bonus är att folk blir glada av se cyklister på höghjuling

– Det är en speciell form av avkoppling och meditation att cykla höghjuling, för det enda man tänker på är att trampa.
Även dottern Ines Kippel, 12 år, är förtjust i höghjulingen.
– Jag har testat två gånger, men pappa har då alltid hållit i cykeln för att jag ännu inte når till pedalerna, sa hon.

Dagens fråga

Har du fått in julkänslan ännu?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×