Johanna Koljonen, Gustav Tegby och Ida Kjellin, manusförfattare till Marvinter, Sveriges Radios julkalender 2017. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Elis Lindsten spelar Hugo i Julkalendern Marvinter. Foto: Stina Ericsson/Sveriges Radio
Josefin Ljungman spelar Lumina i Julkalendern Marvinter. Foto: Stina Ericsson/Sveriges Radio
Papperskalenderns framsida. Illustratör: Arslan Tursic

Radiokalender med fantasyton väsen

Ett episkt fantasyäventyr med nordiska väsen i ett snörikt fantasiland. Så beskriver Ida Kjellin Sveriges Radios julkalender Marvinter som hon skrivit tillsammans med Johanna Koljonen och Gustav Tegby.
– Jag har inte skrivit något som är så traditionell förut så det var väldigt roligt att gå in i det här, säger hon. Det är verkligen vinter och jul och djupa, mörka skogar och höga berg och brusande forsar.

Marvinter
Manus: Ida Kjellin, Gustav Tegby och Johanna Koljonen Dramaturg: Frida Derwinger
Regi och ljuddesign: Eva Staaf
Ljuddesign och mix: Gustav Sondén
Musik: Andreas Söderström
Medverkande: Farzad Farzaneh (lucköppnare), Alexej Manelov (berättare), Elis Lindsten (Hugo), Josefin Ljungman (Lumina), Emma Broomé (Maran) med flera
Sändningstider: I P4, vardagar kl 06:50 och 18:35 och helger och julafton 09:50 och 13:03. Dagens avsnitt kommer också varje dag klockan 06.00 på morgonen på hemsidan och i appen Sveriges Radio Play.
Illustratör papperskalender: Arslan Tursic
Ida Kjellin om …
… varför just hon, Gustav Tegby och Johanna Koljonen fick uppdraget att skriva julkalendern: ”Jag tror att det är för att vi hade olika kompetenser. Jag har skrivit mycket för barn och gjort julkalender förut. Gustav har nyligen skrivit radio, De dödas röster, som blev väldigt uppmärksammad och Johanna har spelkomptens, vi har också gjort ett spel som hör till, och så är hon grym på nordiska väsen.”
… vad hon skriver på nu: ”Jag skriver på min tredje radiogrej. Det är en jättestor grej, en dramatisering av en ungdomsbok.”
… om skillnaden mellan att skriva för radio och tv: ”Man brukar säga om manus att man ska berätta så mycket som möjligt utan att någon säger något. det ultimata är en ljudlös scen som man förstår bara genom att se vad som händer. Med radio är det precis tvärtom och det får aldrig bli enahanda och man måste kunna skilja på alla röster. Här har de nordiska väsenan varit en enorm möjlighet.”
… om hur hon firar jul: ”Jag kommer att följa julkalendern, ha jättemycket dyra doftljus och på julafton har nog min hund en tomteluva på.”.”

Ida Kjellin har skrivit manus för så väl film som tv. Det senaste året har hon också skrivit för Sveriges Radio. Hon har själv dramatiserat Jakob Wegelius barnbok Mördarens apa och tillsammans med Johanna Koljonen och Gustav Tegby skrivit manus till årets radiokalender Marvinter. Med sig in i manusgruppen tog Ida Kjellin julkalendererfarenhet från Piratskattens hemlighet som hon och Sofie Forssman skrev för SVT 2014.
– Då var folk superarga för att det inte var någon snö men Marvinter är verkligen vintrig så nu kan ingen säga något, säger hon belåtet.

Marvinter utspelas på ett pensionat i ett nordligt, snöigt fantasiland. Dit kommer pojken Hugo tillsammans med sin famor för att fira en lugn jul men upptäcker snart att pensionatet är fullt av märkliga varelser från sagornas värld. De är ditkallade av den onda Maran som smider planer som hotar världen. Tillsammans med lyktflickan Lumina måste Hugo stoppa Maran och hennes armé av troll, jättar, mylingar och andra.
När Ida Kjellin, Gustav Tegby och Johanna Koljonen träffades första gången för diskutera julkalender kom de snabbt fram till att den skulle handla om nordiska väsen och vara ett episkt fantasyäventyr.

Var det något speciellt ni ville ha med just för att det är en julkalender?
– Jag vet inte hur mycket jag får avslöja, men jag kan säga att vi har med vissa jultraditioner som barnen kan känna igen och så har vi laddat dem med en annan betydelse. Som adventsljusen. Var kommer egentligen den traditionen från och är det så att människorna har en lam version? Det blir jultraditioner med en magisk spinn i Marvinter kan man säga.

Att vara en manusgrupp på tre personer har haft både för- och nackdelar.
– Det är givande för att tre personer kommer med idéer, men du kan tänka dig tre författare med olika smaker, det finns stunder när vi verkligen har skrikit på varandra säger Ida Kjellin med ett stort skratt.
– Det har också varit otroligt kul, inte minst för att vi har så mycket samma referenser, fortsätter hon. Vi har pratat mycket om böcker och filmer som vi tycker om.

Vad har Marvinter inspirerats av?
– Sagan om ringen absolut. Det blev nästan som en sport att smyga in referenser till den. Jag har gjort det på två ställen men jag tänker inte avslöja vad.
Till en början hade manustrion en bestämd plats som Marvinter skulle utspelas på men under arbetets gång blev det mer och mer av ett fantasiland.
– Man kan tänka sig att det ligger lång upp i Sverige men man kan inte veta säkert, vi nämner inga ortsnamn, säger Ida Kjellin. Det finns en järnvägsstation som heter Lilla Ensligheten och sedan finns det berg, sjöar och skogar som har namn men inget som finns i verkligheten.

I Marvinters nordliga fantasiland kommer lyssnarna att möta många spännande och lite otäcka väsen tagna ur den den nordiska sagotraditionen. Ida Kjellin räknar upp troll, Bäckahästen, näcken, varulvar, pysslingar och mylingar.
– Och så vår store onde skurk Maran som har makten över mardrömmarna, lägger hon till. Och en jätte med otroligt dåligt sinne för humor som försöker dra samma skämt hela tiden.
Hennes personliga favorit är bergatrollet.
– Jag gillar när det är något som är otroligt läskigt och farligt men har en annan sida också.
– En del av de här varelserna är inte jättebarntillåtna så vi har fått balansera. Mylingar är till exempel små döda barnspöken som gråter efter mamma. Vi har fått sätta en lite mer humoristisk spinn på dem och på många andra. Lyktgubbarna har som uppdrag är att leda folk vilse in i döden men vi har också Hugos vän, lyktflickan Lumina, som är väldigt ensam eftersom hon älskar att leda folk rätt. Alla har fått bli lite speciella så att det inte bara är läskigt och sorgligt.

Hur läskig är Marvinter?
– Ganska läskig, men jag tänker att om man blir rädd blir man tröstad och pratar om det. Det är väl så man lär sig att bli vuxen. Jag tycker inte heller att man ska vara så otroligt rädd för att bli lite rädd. Om någon är orolig så tycker jag att man som vuxen ska lyssna tillsammans med sina barn. Marvinter är också en jättespännande historia med mycket äventyr, mycket fart och fläkt och knasiga väsen. När jag skrev en slutscen blev jag så rörd att jag började gråta.

På fredag är det premiär för första avsnittet av Marvinter i P4 6:50 på morgonen. Ida Kjellin har bara hört de två första avsnitten och lite klipp från de andra och är spänd inför lyssningen.
– Jag tänker följa Marvinter varje dag. Jag ska sätta väckarklockan på 6:50, ligga kvar i sängen och lyssna, öppna en lucka på kalendern och allt som hör till. Det ska bli supermysigt och det är en väldigt fin papperskalender. Precis en sådan som jag gillade när jag var liten med mycket saker att upptäcka i.

Marvinter
Manus: Ida Kjellin, Gustav Tegby och Johanna Koljonen Dramaturg: Frida Derwinger
Regi och ljuddesign: Eva Staaf
Ljuddesign och mix: Gustav Sondén
Musik: Andreas Söderström
Medverkande: Farzad Farzaneh (lucköppnare), Alexej Manelov (berättare), Elis Lindsten (Hugo), Josefin Ljungman (Lumina), Emma Broomé (Maran) med flera
Sändningstider: I P4, vardagar kl 06:50 och 18:35 och helger och julafton 09:50 och 13:03. Dagens avsnitt kommer också varje dag klockan 06.00 på morgonen på hemsidan och i appen Sveriges Radio Play.
Illustratör papperskalender: Arslan Tursic
Ida Kjellin om …
… varför just hon, Gustav Tegby och Johanna Koljonen fick uppdraget att skriva julkalendern: ”Jag tror att det är för att vi hade olika kompetenser. Jag har skrivit mycket för barn och gjort julkalender förut. Gustav har nyligen skrivit radio, De dödas röster, som blev väldigt uppmärksammad och Johanna har spelkomptens, vi har också gjort ett spel som hör till, och så är hon grym på nordiska väsen.”
… vad hon skriver på nu: ”Jag skriver på min tredje radiogrej. Det är en jättestor grej, en dramatisering av en ungdomsbok.”
… om skillnaden mellan att skriva för radio och tv: ”Man brukar säga om manus att man ska berätta så mycket som möjligt utan att någon säger något. det ultimata är en ljudlös scen som man förstår bara genom att se vad som händer. Med radio är det precis tvärtom och det får aldrig bli enahanda och man måste kunna skilja på alla röster. Här har de nordiska väsenan varit en enorm möjlighet.”
… om hur hon firar jul: ”Jag kommer att följa julkalendern, ha jättemycket dyra doftljus och på julafton har nog min hund en tomteluva på.”.”

×