Charlotte Engelkes hoppar själv i sjöjungfrukostymen och blir även jätte med mera i sin egen Guldet som nu gästar Malmö. Foto: Dylan Johansson
Charlotte Engelkes och Måns Rudfeldt repeterar Guldet på Verkstan. Foto: Dylan Johansson
Att få pröva att vara någon annan och att känna andra saker är livsbejakande. Charlotte Engelkes förvandlar sig till sjöjungfru. Foto: Dylan Johansson

”Ja, du får vara någon annan!”

”Får jag göra Wagner?” undrade Charlotte Engelkes när hon fick frågan om att göra en barnföreställning.
Och det fick hon. Guldet, baserad på Richard Wagners Rhenguldet blev resultatet. Nu gästar föreställningen Verkstan vid Malmö Opera med start den 24 november – och den här gången drar idékläckaren och regissören själv på sig scenkostymen.

Guldet fick idel lovord efter premiären i Stockholm förra hösten och är för första gången ute på gästspel. I Malmö spelar man fram till den 16 december.
– Det är jätteroligt, vi får göra 25 föreställningar här. Och vi kommer säkert att spela på fler ställen. Jag tror vi kan spela den här på både tyska och engelska, säger Charlotte Engelkes som alltså står för idé, koncept och regi och den här gången också medverkar på scenen i Lindy Larssons ställe.

Hennes eget Wagner-intresse började med att hon fascinerades av kompositörens kvinnor.
– Jag började titta närmare på hans valkyrior. Vad är de för figurer? Jag såg att de hade mycket gemensamt, kvinnorna som ska rädda världen, som offrar sig. De är högljudda och självutplånande.
Föreställningen Miss Very Wagner följdes av Siegfried – The very Wagner Hero Hour, Very Wagnerian Night, All is Divine och Flygande Holländare.

Wagner för 5-åringar låter onekligen som något ganska annorlunda?
– Men för mig är det ingen skillnad om man gör för något för femåringar eller för vuxna, säger Charlotte Engelkes. Och jag skulle verkligen säga att det är en familjeföreställning. Många kommer tillbaka med sina vuxna.
Ändå var barnpubliken förstås med i tankarna när Guldet skapades.
– Vad vill man visa för barn? Folk som kan vara i sin kropp. Måns Rudfeldt som är Sverigemästare i Tricking, Ida Lod som också är musiker, Jonas Nilsson som är både skådespelare och regissör – vi har riktigt maffiga skådespelare som representerar olika saker.
I Guldet finns mycket av Wagners musik.
– Men det är inte en opera, mer en teater, mer en visuell föreställning, bilder som är ihopsatta ur Rhenguldet. Jag gör alltid så att jag plockar ut ingredienserna.
Bland det utvalda här finns sjöjungfrurna som vaktar guldet, jättarna, guden Wotan med sin fru som nu heter Frikadellen, Loge och dvärgen Alberich och draken. Wagners musik med alla sina teman är också ett viktigt inslag.
Den som vill förbereda sig kan lyssna på temana hemma på hemsidan för att höra vilket tema som passar till vem och känna igen det på plats.
– Jag tror det är det som gör att man blir Wagnerian, säger Charlotte Engelkes, som menar att hon själv är i farozonen att bli en sådan.
Hon har stor respekt för materialet och kan just därför känna sig fri att klippa och klistra i mästerverken.
– Till och med Wagnerianerna har tyckt om det och det tycker jag är fascinerande. Men drömmen är förstås att en gång få göra hela, inte bara en sönderklippt, säger Charlotte Engelkes.
Det finns också ett budskap i föreställningen, ett som Charlotte Engelkes alltid vill språka för.
– Att man kan vara någon eller något annat. Att få pröva, att vara, att känna saker. ”Nu vill jag vara Wotan. Nu vill jag inte vara ledsen längre.” Det är livsbejakande. Och det får jag påminna mig själv ibland om: ”Ja! Du får vara!”

×