Bidrottningen var med för första gången med sin honung, ett hantverk som tar smak av bikupornas på tolv olika platser på Söderslätt. Här Viktoria Bassani och Emma Christensson.
Andrea Kviecinska, affärsutvecklare på Invest in Skåne, tog med sig en handfull små och medelstora företagare inom projektet Grow international south och Sweden.FOTO: Pernilla NIelsen Negrén
Ida Pettersson, Karoline Nisser och Josefin Norrestam från Svensk hälsokost letar nya varumärken. Kryddor från Herbaria fångar deras intresse och Ingrid Münch berättar mer.
Kryddor från Herbarium Münchmedia.

Ekomat drog fullt hus i Hyllie

HYLLIE 450 utställare från 60 länder och besökare från nästan lika många.
Ekologiska matprodukter lockade ännu en gång storpublik till Malmö när Nordic organic food fair arrangeras för sjätte gången.

– Ekologisk mat ligger i tiden och tillväxtkurvan är helt makalös. Intresset finns inom alla områden – fisk, kött, kaffe, torrvaror, allt, säger Lars Larsson, som representerar matmässan som även arrangeras i London, Hongkong och Melbourne.
– Men just Sverige tillsammans med Danmark ligger i topp i världen med 10 procent ekologisk livsmedelskonsumtion av den totala.
I två dagar har utställare från ett 60-tal länder varit på plats på Malmömässan för att möta branschen, knyta kontakter, göra affärer och hämta inspiration. Flera företag har lokal anknytning, ett av dem är Bidrottningen som i tolv år drivit sin produktion på Vellinge väster. På mässan är de för första gången.

– För oss som är så pass små är det inget självändamål att bli större. Men vi märker att intresset för vår honung har ett större intresse internationellt än här hemma i Sverige, säger Viktoria Bassani.
Företaget har bigårdar på tolv olika platser på Söderslätt, där naturen påverkan på smaken. Ett gediget hantverk i arbetet med att framställa kvalitetshonung är det som lockar internationella köpare från bland annat England, Schweiz och Taiwan menar Viktoria Bassani.
Bidrottningen är ett av 45 företag som ingår i Region Skånes EU-finansierade satsning Grow international South of Sweden. Mitt i havet av kakor, mjöl, kaffe, kryddor och andra ekologiskt produkter.
– Inom projektet stöttar vi under tre år små och medelstora företagare för export och internationalisering, berättar Andrea Kviecinska, affärsutvecklare på regionens dotterbolag Invest in Skåne.
– Ett sätt är att vara på mässor som denna men vi har även varit i Hongkong och Shanghai, berättar hon.

Mässan är enbart öppen för branschen men lockade besökare från ett fyrtiotal länder som alla smakade och pratade sig fram mellan 450 olika montrar.
Josefin Norrestam tillsammans med två inköpskollegorna Karoline Nisser och Ida Pettersson för nätbaserade företaget Svensk hälsokost fanns i vimmlet.
– Vi är här framför allt för att hitta nya varumärken, men även för att ta del av nya trender på marknaden, sa Josefin Norrestam, som tycker mässan är väldigt bra med en stor bredd för att just hitta nya varor att satsa på.

Skånskan fångade trion vid en monter fylld av kaffe, te och framför allt kryddor. Ingrid Münch från Herbaria Münchmedia med säte i Höllviken berättar att de packar alla produkter i Skurup för vidare distribution över hela Skandinavien.
– Det finns ett stort intresse för ekologiska produkter. Men det som hänt är att både butiker och kunder nu kräver att det även ska vara riktigt gott. Det räcker inte bara med att det är ekologiskt.

Dagens fråga

Ska du ha en riktig julgran i år?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×