Emma Silfverberg vid bussen som hon brukar åka med till jobbet i Malmö.

Skånetrafiken förklarar zonindelningen

SVEDALA En biljett blir inte ogiltig när man tillfälligt färdas utanför den zon som man köpt biljett till. Detta meddelar Skånetrafiken med anledning av de olika besked som lämnats angående busslinje 141 i Svedala.

Skånska Dagbladet har berättat om Emma Silfverberg som köpt ett månadskort på linje 141 från Östra Tvärgatan i Svedala till Malmö.

När hon en dag hoppade på bussen vid nästa hållplats som heter Industrigatan var månadskortet ogiltigt.

Efter kontakt med Skånetrafiken fick hon veta att anledningen var att hon inte hade ett kort som gällde i rätt zon. Emma Silfverberg har sedan dess fått olika besked gällande vad som gäller och om hon kan riskera att få böter när hon färdas på bussen.

Patrik Engfors som är pris- och affärsansvarig på Skånetrafiken förklarar hur systemet fungerar.

– Emma har gjort helt rätt som löst ett periodkort från den hållplats som hon brukar åka från och till Malmö. Hennes biljett blir inte ogiltig när hon sitter på bussen och färdas utanför zonen.

– Däremot blir periodkortet i hennes fall dyrare om hon skulle välja att lösa det från nästa hållplats. Det beror på att det därifrån är mer än åtta kilometer till Malmö, förklarar Patrik Engfors.

Det är också av den anledningen som Emma Silfverbergs periodkort inte gällde från hållplatsen Industrigatan. Bussen har då svängt ut på väg 108 och därifrån är avståndet till Malmö längre jämfört med där hon gick på.

Skånetrafiken har i sin nya app som infördes i våras bytt zonsystem, Förr hade man 202 zoner. I dag finn det tre som utgår från ett resande inom en radie av 8 kilometer, 35 kilometer och i hela Skåne.

– Vårt nya system är enklare. Där sätter kunden själv sin gräns efter hur resandet brukar se ut.

– Tidigare när vi hade 202 zoner fick vi flera klagomål från folk som bodde utanför zonen.

Att Emma Silfverberg fått olika besked från Skånetrafiken beklagar Patrik Engfors.

– Det har varit förvirrande besked och det måste vi ta till oss. Den information som lämnas ut måste vara rätt oavsett vem man vänder sig till.

Emma Silfverberg har varit i kontakt med Skånetrafiken via telefon, facebook, chatt och genom direktkontakt med personalen.

Dagens fråga

Är det härligt när snön lägger sig?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×