Emma Silfverberg på väg att gå på bussen till Malmö. Hon befinner sig vid hållplatsen Östra Tvärgatan och när bussen stannar på nästa hållplats har den bytt zon och biljetten blir dyrare.
Hållplatsen Industrigatan ingår i en annan zon. Den som löst en biljett vid hållplatsen innan har enligt vissa besked från Skånetrafiken en ogiltig biljett här.

Två zoner i Svedala skapar stor förvirring

SVEDALA Emma Silfverberg brukar gå på bussen vid Östra Tvärgatan i Svedala. Nu har hon upptäckt att ett månadskort blir 230 kronor dyrare om hon skulle välja att gå på vid Industrigatan som är nästa hållplats längs linje 141. Detta trots att restiden är kortare.

Emma Silfverberg arbetar på Lantmännen i Malmö. Som nämnts går hon på bussen vid Östra Tvärgatan i Svedala. Bussen svänger ut på 108:an och stannar vid Industrigatan för att sedan fortsätta till hållplatsen som heter Bruksgatan mittemot NFU. De två hållplatserna ingår i en annan zon.
Färden fortsätter till hållplatsen Segestrand och då är linjen tillbaka i den ursprungliga zonen igen.
Att det finns två zoner i Svedala upptäckte hon för några veckor sedan när hon valde att gå på bussen vid Industrigatan istället.

– Då gällde inte mitt månadskort. Chauffören var snäll och jag fick åka med ändå.
– Detta märker jag inte när jag redan sitter på bussen. Jag tycker att det är väldigt ologiskt att två hållplatser mitt inne i Svedala ingår i en annan zon. Dessutom har jag fått olika besked på om jag kan tvingas betala böter eller inte om det kommer en kontrollant.
Emma Silfverberg har varit i kontakt med Skånetrafiken via telefon, facebook, chatten och pratat med kontrollanterna.
– Alla lämnar olika besked och det känns också frustrerande. Det senaste beskedet är att jag måste lägga till en zon för att ha en giltig biljett.
– För mig är det en rättvisefråga. Hur kan det bli dyrare just vid de här två hållplatserna? Jag sitter på samma buss och hållplatserna ligger efter min.

Längs linje 141 i Svedala ingår hållplatserna Industrigatan och Bruksgatan i en annan zon som sträcker sig mot Anderslöv och i den riktningen. Det finns dock ingen buss att ta åt det hållet från de här hållplatserna.
– Jag har kompisar som går på vid Segestrand istället eftersom de tycker att reglerna är så oklara. De vill vara på den säkra sidan och inte åka förbi hållplatserna i den andra zonen.

– Jag tycker att det är helt orimligt att jag själv ska hålla reda på en busslinjes olika zoner. Jag har fått besked av Skånetrafiken att det är mitt ansvar att veta vilken zon jag befinner mig i.
Emma Silfverberg går av vid Södervärn i Malmö. Där tar hon sedan en lokalbuss för att kunna komma till arbetet i oljehamnen.
Det är i Skånetrafikens nya app som är zonindelad som hon blivit medveten om problematiken.
– Är det här ett sätt för Skånetrafiken att tjäna extra pengar? undrar hon. – Jag tycker att man ska ändra indelningen så att Svedala bara ingår i en zon.
Genom att välja rätt hållplats i Svedala går det alltså att spara 230 kronor i månaden. Fast då riskerar man eventuellt böter eftersom man passerar genom två olika zoner.
En enkel biljett till Malmö blir 15 kronor dyrare för den som går på vid Industrigatan eller Bruksgatan.
Skånetrafiken har bett att få återkomma med en kommentar om zonerna.

Dagens fråga

Trelleborgs FF tillbaka. Är det bra med många Skånelag i Allsvenskan?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×