Karin Fahlén tillsammans med delar av ensemblen i All Inclusive. Från vänster: skådespelarna Jennie Silfverhjelm och Goran Bogdan, Karin Fahlén och skådespelaren Suzanne Reuter samt längst fram skådespelaren Liv Mjönes. Foto: Pontus Lundahl / TT
Karin Fahlén. Foto: Pontus Lundahl / TT

Hon söker det mörka i komedin

I dag är det premiär för den svenska komedin All Inclusive med Suzanne Reuter, Liv Mjönes och Jennie Silferhjelm i huvudrollerna. Filmen är regissören Karin Fahléns andra långfilm och första gången hon arbetar med komedi.
– Jag tycker inte att någonting är roligt som inte är allvarligt också, säger hon bestämt.

Karin Fahlén
Född: 1961 i Sundbyberg
Bakgrund: Regissör, manusförfattare och maskör som gick Dramatiska Institutets maskörlinje 1985-1988.
Kortfilmer, regi: Brudlopp (2001), Soffan (2011), Rum 301 (2013)
Långfilmer, regi: Stockholm Stories (2014), All Inclusive (2017)
Aktuell: Med långfilmskomedin All Inclusive, premiär 10 november 2017.
Karin Fahlén om …
… vad som kännetecknar henne som regissör: ”Att jag är väldigt intresserad av karaktärer och av relationsproblematik och vad som händer med människor och och deras relationer när oväntade händelser uppstår, när allt ställs på sin spets. Jag är också intresserad av att ge människor hopp i det jag gör. Jag vill inte skicka ner folk i någon avgrund av ångest utan bidra med att ställa frågor så att folk får något med sig ut, ser sig själva och ifrågasätter lite det vi håller på med.”
… vad hon har för fördelar som regissör genom att hon gått den långa vägen och började som sminkör och maskör: ”Jag tror man får väldigt bra koll på alla avdelningar. Jag har varit både framför och bakom kameran i många olika roller och har bra koll på vad alla gör, på form och hur det fungerar med kostym. Sedan är det en jättebra skola att jobba med många olika regissörer. Det lustiga är att jag förstod först vid min första långfilm hur mycket jag kunde.

I den svenska långfilmskomedin All Inclusive reser slarviga lillasyster Tove (Liv Mjönes) och präktiga storasyster Malin (Jennie Silferhjelm) till Kroatien med sin mamma Inger (Suzanne Reuter) som fyller 60. Inger har precis blivit bedragen och lämnad av sin man och är djup olycklig vilket får systrarna att konkurrera om vem som är bäst på att muntra upp henne. När Tove betalar bartendern Antonio (Goran Bogdan) för att uppvakta Inger urartar allt rejält.
– Man kan beskriva All Inclusive som en samtida relationskomedi där avsikten är att balanserar, humor och allvar, säger regissören Karin Fahlén. Man blir förhoppningsvis berörd på djupet samtidigt som man blir underhållen och får något med sig hem som gör att man kan omvärdera och omdefiniera sina egna relationer med sina syskon och sin mamma. Filmen är som en slags skratterapi.

Karin Fahlén har tagit den långa vägen mot regissörsyrket och började som maskör i slutet av 1980-talet. 2001 regisserade hon sin första film, kortfilmen Brudlopp, som hon också skrev manus till. 2014 blev det långfilmsdebut som regissör med multiplot-filmen Stockholm Stories. Med All Inclusive gör hon sin andra långfilm och debuterar samtidigt inom komedigenren.
– Det har verkligen varit annorlunda för mig som är van att grotta ner mig i dramer, konstaterar hon.
När Karin Fahlén fick erbjudandet från filmens producenterna tog hon sig också en rejäl funderare kring bland annat om hon var bra på ren komedi och om det var rätt forum att undersöka det genom att regissera en långfilm.
– Sedan skickade de manus och jag läste det och kände ganska direkt att det här är saker som intresserar mig, som jag har erfarenhet av och saker som jag ser humorn i och kan bygga vidare på.

Vad var det?
– Att jag fick chansen att förkovra mig i det jag håller på med dagligen, en slags överlevnadsstrategi i mitt eget liv där allt kretsar kring skratt för att man ska stå ut. Jag har fem barn och jättemånga syskon så vi håller på med de här grejerna hemma varje dag. Här fick jag chansen att skratta åt svårigheter och försöka göra något roligt av det som är oroligt.

All Inclusive gjordes som dansk långfilm från början men gick då aldrig upp på svenska biografer. Karin Fahlén konstatera att uttrycket ”komedi reser inte” stämmer bra, att humor är både personligt och kulturellt.
– Vi förstod att vi inte kunde göra All Inclusive som den var i det danska originalet utan måste hitta en annan ingång som appellerar till svensk publik, förklarar hon. Jag såg inte heller den danska filmen förrän långt senare eftersom jag inte ville att den skulle färga min gestaltning. Jag ville göra en film som kom från mig och det är också meningslöst att göra en film som redan är gjord.

Hur arbetade du med humorn i filmen?
– Jag tror inte man kan göra en film som man inte skrattar åt själv så det var viktigt för mig att ta reda på vad jag skrattar åt, vad som intresserar mig i humor. Jag tycker inte något är roligt som inte är allvarligt, det måste finnas tragik i komiken, en mörk botten. Och jag tycker också det är roligt när människor går för långt, går över gränser. Det är något med skammen som går i gång på mig och att jag är lättad att det inte är jag själv. Och det är viktigt att det inte bara blir yta, jag måste ner i skiten för att kunna beröra. Och naturligtvis handlar humor också mycket om rytm, hur man klipper och mellanrummet och tajmingen på mellanrummen,

Vilket inflytande hade du över castingen till All Inclusive?
– Mycket, det måste jag ha, det är mitt verktyg. Och jag har verkligen älskat att jobba med de här tre kvinnorna (Suzanne Reuter, Liv Mjönes och Jennie Silfverhjelm, reds. anm). Vi förberedde oss mycket, repade och försökte hitta vändningarna, vändpunkterna och humorn i handlingen så mycket vi kunde med våra erfarenheter och syn på kvinnor och humor. Suzanne är en fantastiska människa och skådespelare och Liv och Jennie också och vad som funkade så bra med dem var att det var så disparata sinsemellan i erfarenhet och sätt att närma sig karaktärerna. Det blev lite som att lägga pussel i början när man skulle hitta hur de skiljer sig och vilka konflikter som finns dem emellan. All Inclusive är ett triangeldrama på många sätt och det var ett jättespännande arbete. Vi hade inte tråkigt en sekund.

I dag är det premiär för All Inclusive och redan nästa vecka börjar inspelningen av Karin Fahléns nästa regissörsprojekt där hon än en gång ger sig in på helt nytt område.
– Jag ska göra en crimeserie för TV4 och jag har aldrig gjort crime förut, säger hon med ett stort skratt. Och det ska bli tio avsnitt så det blir ungefär som att göra fem långfilmer.

Kan du berätta något om den?
– Jag får inte avslöja vad den heter men kan berätta att Liv Mjönes och Jonas Karlsson spelar poliser som ska lösa en masa hemska saker i Stockholm. Våren 2019 blir det premiär.

Karin Fahlén
Född: 1961 i Sundbyberg
Bakgrund: Regissör, manusförfattare och maskör som gick Dramatiska Institutets maskörlinje 1985-1988.
Kortfilmer, regi: Brudlopp (2001), Soffan (2011), Rum 301 (2013)
Långfilmer, regi: Stockholm Stories (2014), All Inclusive (2017)
Aktuell: Med långfilmskomedin All Inclusive, premiär 10 november 2017.
Karin Fahlén om …
… vad som kännetecknar henne som regissör: ”Att jag är väldigt intresserad av karaktärer och av relationsproblematik och vad som händer med människor och och deras relationer när oväntade händelser uppstår, när allt ställs på sin spets. Jag är också intresserad av att ge människor hopp i det jag gör. Jag vill inte skicka ner folk i någon avgrund av ångest utan bidra med att ställa frågor så att folk får något med sig ut, ser sig själva och ifrågasätter lite det vi håller på med.”
… vad hon har för fördelar som regissör genom att hon gått den långa vägen och började som sminkör och maskör: ”Jag tror man får väldigt bra koll på alla avdelningar. Jag har varit både framför och bakom kameran i många olika roller och har bra koll på vad alla gör, på form och hur det fungerar med kostym. Sedan är det en jättebra skola att jobba med många olika regissörer. Det lustiga är att jag förstod först vid min första långfilm hur mycket jag kunde.

×