Anna Larsson. Foto: Anna Thorbjörnsson

”Vi varnar varandra för vissa gubbar”

Hovsångerskan Anna Larsson har berättat om den strukturella sexismen och övergreppskulturen inom den klassiska musiken under många år, och varnat för arbetsmiljön det skapar. Trots det tog diskussionen inte fart. Metoo-kampanjen ändrade på det.
- Det känns fantastiskt. Tänk om fler vågar berätta nu.

Anna Larsson:
Hovsångerskan Anna Larsson är en av världens ledande altsolister. Hon debuterade i Mahlers andra symfoni, med Claudio Abbado och Berliner Philharmoniker. Hon har fortsatt att fokusera på Mahler, men har också sjungit Erda i Wagners Niebelungens Ring och andra berömda mezzosopran- och altroller på operascenen, som Bizets Carmen, Delila i Simson och Delila av Saint-Saëns och Kundry i Wagners Parsifal.
Som konsertsångare har hon en bred repertoar från Bach till Paula af Malmborg Ward.
2010 valdes hon in i Kungliga musikaliska akademin.

Anna Larsson tror att medias problem med samma fenomen har bidragit till ett ljumt intresse för att rapportera. De strukturella problemen existerar över branschgränserna.
Det är en direkt farlig arbetsmiljö som Anna Larsson beskriver, där kvinnor, ibland också män, får värja sig fysiskt mot övergrepp och psykiskt mot hotet om att karriären kan vara över. Eftersom konstnärerna frilansar och saknar anställningsskydd är de beroende av konstnärliga ledare och geniförklarade dirigenters goda vilja. En välvillighet som ibland handlar om huruvida artisten går med på att följa med till dirigentens hotellrum efter en tjusig middag eller inte.
Hon poängterar att det finns konstnärer som krossats av dessa upplevelser. Kvinnliga dirigenter som slutat, solister som inte fått roller eftersom de brännmärks som ”besvärliga”.
Det som gör henne argast är när unga sångare som hon undervisar eller hjälper på andra sätt utsätts.
– Vi offrar unga på det här sättet.

Hon har stor respekt för de kvinnor och män som inte vågat anmäla eller prata om detta tidigare. Priset har tidigare varit för högt. Kanske blir det ändring på det nu när fler vågar prata om det.
Hon beskriver humor som det främsta vapnet mot närmanden och trakasserier. Att bli arg eller ledsen eller säga ifrån på skarpen går inte: sångaren riskerar att förlora sina uppdrag om dirigenten blir stött.
Anna Larsson beskriver ett urgammalt system, där kvinnliga konstnärer känner till vem förövarna är och lär ut tekniker för att värja sig.
– Vi varnar varandra helt enkelt för vissa gubbar.

Hennes egen sånglärare Florence Düselius beskrev hur mentorer som hjälpte till med hennes sångutbildning förväntades få tafsa i utbyte mot ekonomiskt stöd och hur det kröp i kroppen av obehag varje gång. Humormetoden för att avvärja övergrepp och trakasserier har Anna Larsson lärt sig från henne.
Den manliga blicken och det manliga fokuset syns också på scenen och påverkar det konstnärliga innehållet på våra operascener. Hon konstaterar att många manliga konstnärliga ledare saknar övning i att se saker ur ett kvinnligt perspektiv. Även kvinnor har tränats i att se världen genom manliga ögon.

Anna Larsson har sjungit huvudrollen i Benjamin Brittens opera Våldtäkten på Lucretia, som skildrar just om det som metoo-kampanjen handlar om: en övergreppskultur som kan krossa den som utsätts. En gärningsman som intalar sig att offret egentligen ville ha honom. Operans huvudperson våldtas och begår självmord eftersom hon inte kan leva med skammen.
Det finns manliga regissörer som velat porträttera det som en ambivalens: kanske ville hon lite själv, innerst inne. Kanske var det lite sexigt ambivalent. Larsson bestämde sig för att göra helt annorlunda när hon själv satte upp operan.
– Nej, nu gör vi en riktig djävla våldtäkt. Publiken ska gå ut med en klump i magen.

Anna Larsson driver tillsammans med maken Göran Eliasson konserthallen Vattnäs konsertlada i Dalarna. Det finns ett stort intresse för att jobba för kvinnliga konstnärliga ledare, för att få en annorlunda blick på ett verk och för att få befinna sig i en tryggare arbetsmiljö. Hon tror att intresset för att arbeta för kvinnliga arbetsgivare kommer att öka.
Hon menar att det är personer som hon, som är tillräckligt kända eller har varit verksamma tillräckligt länge för att karriären inte ska hotas, som ska ta ansvar för att samtalet kring övergreppskulturen fortsätter. Larsson beskriver en konstruktiv vrede, som kan leda till förändring.
– Man blir mer och mer förbannad över detta inom musikvärlden.

Anna Larsson:
Hovsångerskan Anna Larsson är en av världens ledande altsolister. Hon debuterade i Mahlers andra symfoni, med Claudio Abbado och Berliner Philharmoniker. Hon har fortsatt att fokusera på Mahler, men har också sjungit Erda i Wagners Niebelungens Ring och andra berömda mezzosopran- och altroller på operascenen, som Bizets Carmen, Delila i Simson och Delila av Saint-Saëns och Kundry i Wagners Parsifal.
Som konsertsångare har hon en bred repertoar från Bach till Paula af Malmborg Ward.
2010 valdes hon in i Kungliga musikaliska akademin.

Läs mer:

×