Hans Alfredson under inspelningen av Den enfaldige mördaren.Foto Stefan Lindblom / Scanpix/tt
Hans Alfredson och Tage Danielsson tar igen sig i gräset. Bild från 8 september 1975. Foto: Tt

Minnen från filminspelningar i Skåne

Minneskrönika På fredagen begravdes Hans Alfredson i Heliga korsets kapell på Skogskyrkogården i Stockholm. Tidningens filmkritiker Ingela Brovik minns filminspelningar i Skåne med Hans Alfredson och Tage Danielsson:

Tomelilla i september 1977, Hans Alfredson i blå jeans, rutig skjorta och jeansjacka står med en portfölj i handen, tillsammans med Tage Danielsson i gul skjorta och blå jeans som håller en megafon i handen för att instruera alla som skall vara med i en scen i Picassos äventyr. Runtomkring springer Gösta Ekman i vita, halvlånga shorts, tröja och mörk peruk i rollen som Picasso.
Det är en lekfull och inspirerad stämning där skådespelare blandas med folk från Tomelilla, folkhögskoleelever och unga filmarbetare. En del håller i ballonger som hör till scenografin. Fönster är målade så att de, inifrån med filmkamerans perspektiv, ser ut som vore de delar av centrum i Paris. Det är fantasifullt och minimalistiskt.
En ambitiös och rolig film skapas med enkla medel, entusiasm, fantasi, konstnärlig integritet och i god mening – anspråkslös nyfikenhet. Speciellt hos Hasse och Tage, vars glada energi aldrig tycks ta slut, Inspirationen strålar omkring dem och alla medarbetare.
Detta är mitt första minne av en filminspelning med de de två folkhemsikonerna vars film kommer att bli en succé.

Drygt tio år senare och en annan filminspelning i Österlens vackra, dramatiska skogar där Hasse Alfredson regisserar Vargens tid – en mörk historia som utspelas i Skåne på 1500-talet och handlar om resandefolk och romer. Hasses första film utan Tage som gått bort, en filminspelning med ett tomrum, utan den glada entusiasm som fanns under Picassos äventyr. Hans Alfredson berättar för mig att han ”sparat” vissa speciellt vackra delar av det skånska landskapet för just denna film om romers bittra historia.
Det som under filminspelningen ser ut som bra, starka scener kommer sedan att klassas som ”årets kalkonfilm” av den nya Svenska kalkonakademin i Stockholm. Det blir Hans Alfredsons sista långfilm. På 1990-talet medverkar han dock i Göteborgs Filmfestivals kortfilmsprogram ”90 minuter 90-tal” med en av de bästa kortfilmerna.

Tage Danielsson var också regissör för Ronja Rövardotter som vann pris på Berlins filmfestivalen 1985. Där, på den gigantiska scenen på Zoo Palast står alla pristagare allvarliga framför oss i publiken för att ta emot några av filmvärldens finaste priser. Bara en enda person ler ett stort leende som sprider sig över den stora biografen – Tage Danielsson. Någonstans sitter också Hans Alfredson och applåderar sin bäste vän och arbetskamrat.
Ett par år tidigare är Alfredson i Berlin med Den enfaldige mördaren (1982) där titelrollen, spelad av Stellan Skarsgård, vinner en Silverbjörn som bästa skådespelare. Hans Alfredson blir därmed en av svensk films mest konstnärligt lovande regissörer och gör egensinniga filmer om klass, förtryck, rasism med drastisk humor i oväntad mix med existentiella frågor.

Hans Alfredsson och Tage Danielsson var artister, skådespelare, regissörer och författare som definierade tidsandan sällsynt briljant mellan lek och allvar. Och de var som allra, allra bäst, tillsammans.
När jag går vid hyllorna med mjölkprodukter i matvarubutiken hör jag Hasses nasala röst i mitt bakhuvud: ”Va, 2:15 för en liter mjölk??? – det hade jag ingen aaaning om!”.
Vad skulle han hittat på i dag om priset på smör som under året stigit med cirka 20 procent i Sverige. ”Succéförföljd allkonstnär i svenskt nöjesliv” är definitionen av Hans Alfredson i Bra Böckers Film & TV-lexikon från 1985.

×