Jens Assurs första långfilm, Korparna får svensk biopremiär på fredag. Foto: TT
Reine Brynolfsson och Jacob Nordström spelar far och son i landsbygdsdramat Korparna. Foto: Film and Arts Affairs

”Nu är det ljuvligt att släppa loss Korparna”

På fredag är det svensk biopremiär för fotografen och filmregissören Jens Assurs långfilmsdebut Korparna, baserad på Thomas Bannerheds Augustbelönade roman med samma namn.
– Jag vill ta med publiken på en resa, jag vill att de verkligen ska känna hur det doftar i köket, uppleva slitet i ladugården och förnimma fukten och kylan på de svarta, plöjda åkrarna, säger Jens Assur om filmen som spelats in på Bjärehalvön.

Jens Assur om:
… samarbetet med Tomas Bannerhed, författaren till romanen Korparna: ”Tomas har varit lätt att kommunicera med. Han har varit generös i att han har gett mig fullständig frihet men samtidigt alltid funnits där för frågor och om jag velat diskutera. Jag är oerhört glad över att vi har fått låna, eller snarare kidnappa, hans karaktärer och berättelse.”

Jens Assur inledde sin yrkeskarriär som stillbildsfotograf. 2005 gjorde han kortfilmsdebut med prisbelönta Den sista hunden i Rwanda och efter det har det blivit flera hyllade kortfilmer – senast Hot Nasty teen 2014. Nu är det dags för långfilmsdebut med filmatiseringen av Korparna – en film han kände att han ville göra redan efter att ha läst några sidor i Thomas Bannerheds Augustprisade roman från 2011.
– Jag fastnade för den redan på första sidan och efter 10-15 sidor kände jag bara att fortsätter den så här så så är det här verkligen något man borde visualisera, bildsätta och göra film av, berättar han.

Korparna utspelas på en liten gård på den svenska landsbygden under 70-talet. Bonden Agne (Reine Brynolfsson) sliter för att få gården att gå runt samtidigt som han plågas av en känsla av att någon vill familjen illa. Han hoppas att sonen Klas (Jacob Nordström) ska ta över gården men Klas lockas mer av fåglarnas värld och av den första kärleken. Mamman i familjen (Maria Heiskanen) sliter med sin del av arbetet på gården och med att få familjen att fungera samtidigt som hon har sina egna drömmar.
– Bokens och filmens frågeställningar är något jag tror att alla kan relatera till. Hur formas en människa och vad ställer vi för krav på varandra, indirekt och direkt?, säger Jens Assur.
– Jag tyckte också att Korparna erbjöd en fantastisk värld som dels är exotisk men som vi alla också har en relation till – den lilla gården, fortsättare han. Det fanns också spännande och komplexa karaktärer här, framförallt Agne som varje dag kämpar med att rättfärdiga sitt liv, sitt eget val och vilka konsekvenser det får för resten av familjen

För att kunna göra Korparna var det viktigt att hitta rätt gård och inspelningsplats och Jens Assur reste Sverige runt innan han till slut hittade rätt på Bjärehalvön, i trakten kring Torekov.
– Gården och landskapet är filmens fjärde karaktär och jag ville att den skulle kunna utvecklas precis som övriga karaktärer, förklarar han. Jag ville hitta en gård som var tidlös och geografiskt obestämbar. Filmen som utspelas i Sverige på 70-talet ska lika gärna kunna utspelas i östra Europa eller i USA och det ska också kunna vara 50, 60-tal eller nutid. Jag ville också ha en gård där det praktiska går före skönhet, där det egentligen inte finns någon lättnad, där man från köksbordet ser ut över ägorna och från sovrummet hör korna råma i ladugården. – När jag passerade Bjärehalvön överraskades jag av vilken fin kulturbygd det var. Landskapet var fantastiskt varierat och vackert. Och det fanns så många gårdar kvar som fortfarande var relativt små.

Viktigt i filmarbetet var också att allt som sker i lantbruket skulle vara trovärdigt och ske på rätt plats i rätt tid.
– Här fick vi fantastiskt fin hjälp och fint bemötande av den lokala befolkningen. De tog sig också tid att hjälpa mig och skådespelarna med allt vad det innebar att kunna genomföra det praktiska arbetet på rätt sätt.
Jens Assur själv är uppvuxen i en mindre ort i mellersta Norrland och även om han själv inte bodde på en gård fanns det många gårdar i närheten.
– Jag har alltid besökt gårdar och också haft en nära relation till naturen och har en stor respekt för arbetet som utförs där. Både det fysiska arbetet och också den press det innebär att vara utlämnad till naturen och vädret och hela tiden ha ansvar för liv.
Lika viktigt som miljön var det att hitta rätt skådespelare och att Reine Brynolfsson skulle ha rollen som Agne stod klart tidigt.
– Han är en av Sveriges mest erfarna och skickliga skådespelare och också en person som går in i sin roller på ett sätt som är fullständigt unikt. Reine påbörjade till exempel redan ett år före inspelningen ett hårt träningsprogram och en diet för att forma en bondes kropp.

Korparna inleds med en stark scen där Agne på en vidsträckt, brunglänsande åker och mot en bakgrund av en blå himmel kämpar med kätting och traktor för att få bort en enorm stenbumling. Jens Assur berättar att han i filmens bildspråk ville hitta skärningspunkten mellan naturens skönhet och det brutala och han vill att bilderna ska bjuda publiken på en resa in den värld filmen handlar om.
– Dramat i Korparna sker i den enskilda scenen, i hur karaktärerna förhåller sig till varandra, reagerar och agerar och jag jobbar med långa tagningar och få klipp för att i realtid vara nära karaktärerna och skapa en intimitet och en återhållsam film med nerv. Jag vill också att publiken ska kliva in och känna hur det doftar i köket, uppleva slitet i ladugården, förnimma fukten och kylan på de svarta plöjda åkrarna och få vara med när stenen ska upp, när kalven föds och när fälten ska slås, Där är bilden kraftfull och kan verkligen förföra publiken.

Korparna har redan visats på flera filmfestivaler och på fredag är det dags för svensk biopremiär och Jens Assur betonar att det är en film som måste ses på bio med stor duk och bra ljud.
– Den ställer krav på sin publik och kräver närvaro och fokus, säger han,
Hur känner du inför biopremiären?
– Jag hade en stark idé, en vision om hur filmen skulle göras och det är den film vi ser i dag. Nu är det bara ljuvligt att släppa lös Korparna och låta publiken ta till sig den och karaktärerna. Jag känner mig trygg i att vi har gjort en film som utmanar och som skiljer sig från mycket som visas på bio i dag.

Jens Assur om:
… samarbetet med Tomas Bannerhed, författaren till romanen Korparna: ”Tomas har varit lätt att kommunicera med. Han har varit generös i att han har gett mig fullständig frihet men samtidigt alltid funnits där för frågor och om jag velat diskutera. Jag är oerhört glad över att vi har fått låna, eller snarare kidnappa, hans karaktärer och berättelse.”

×