Bill Hugg och Marianne Mörck i Evigt Ung. Foto: Yvonne Erlandsson
Katarina Lundgren Hugg i Evigt Ung. Foto: Yvonne Erlandsson
Hans-Peter Edh i Evigt Ung. Foto: Yvonne Erlandsson
Li Brådhe, Bill Hugg, Katarina Lundgren Hugg, Marianne Mörck och Hans Peter Edh under repetitionerna av Evigt Ung. Foto: Yvonne Erlandsson
Heinrich Christensen gör sin andra uppsättning av Evigt Ung.

Succépjäs i toner intar Intiman

”Känner ni igen er? Det är ju er gamla arbetsplats. Nu ska den rivas. Den ska bort, liksom ni. In i evigheten!”
Syster Paaske leder ett gäng gamla skådespelare in på Intimans scen och publiken får göra en tidsresa och se Bill, Marianne, Hans-Peter, Katarina och Li i en framtida version. Erik Gedeons Evigt Ung har gjort succé Europa runt. Den 7 oktober är det Malmöpremiär.

Bill är glömsk, Marianne är ful i mun, Hans-Peters ena ben är kaputt, Katarina har demens och Li släpper väder så alla storknar. Sanna vid pianot lider av svår ångest, men Syster Paaske håller en järnhand över allt och alla. Skådespelarna Bill Hugg, Katarina Lundgren-Hugg, Marianne Mörck, Hans Peter Edh, Li Brådhe, Håkan Paaske och pianisten Sanna Hodell har fått ge namn åt sina rollkaraktärer.
– Det är vad man med ett fint ord kallar autofiktion, säger regissören Heinrich Christensen, för det är ju inte sig själva de spelar.

Christensen har arbetat mycket med humor och komedi och ingår nu – tillsammans med teaterchefen Kitte Wagner, Simon Moqi Trolin, Sara Cronberg och Anna Kölén – i den grupp som utgör Malmö stadsteaters konstnärliga ledning.
– Jag träffade Kitte Wagner på Nörrebro teater i Köpenhamn. På den tiden hade teatern en målsättning att utforska den moderna komedin.
Heinrich Christensen gör sin andra uppsättning av Erik Gedeons Evigt Ung – den förra var i Ålborg – och i Malmö har pjäsen skräddarsytts för scenen. Scenografin är ett Intiman i förfall, med slitna stolar och trasiga ridåer. På pianot står en urna med Fredrik Gunnarsons aska. Alla är borta, utom just gänget på scenen.
– Förra gången gjorde jag Evigt Ung som den var tänkt. Det vill säga med unga skådespelare som sminkar sig till gamla. Nu gör vi den med lite äldre skådespelare som spelar ännu äldre. Tematiken i pjäsen är att du är inte äldre än du känner dig. Du kanske blir behandlad som om du är död, men inuti är du frisk och ung. Jag tänker mig att vår uppsättning blir lite mer sårbar.
”Gamlingarna” på scenen är fortfarande pigga på att dansa, ta en snaps och till och med strippa. Och även om de verkar medgörliga pyr upproret under ytan.

Evigt Ung består av en rad små situationer som binds samman med musik. Till Malmöuppsättningen har Heinrich Christensen och pianisten Sanna Hodell valt musik som ligger nära skådespelarna.
– Vi har en sångskatt som inte bara är svensktopp, vi har Twisted Sister och Radiohead, Roxette och Magnus Uggla. Både svenska och internationella hits som inte finns med i originalet.
Skådespelarna sjunger ut i allt från Av längtan till dig till You sexy thing. Och låtvalen är viktiga.
– Det är spännande med en låt som Radioheads Creep. Rockgenren grunge var ju de unga som kände att de inte hörde till. När en på 80 år sjunger en grungelåt blir det stämningsfullt, för de äldre känner sig också utanför, känslorna är exakt desamma. Kanske har man någon period i sitt liv där man känner sig hemma, men oftast är man lite ”off”. Och när Li Brådhe sjunger I will survive blir det inte bara om en käresta, det blir om livet som sådant, säger Heinrich Christensen.
De flesta av skådespelarna på scenen i Malmös Evigt Ung är i 60-årsåldern.
– De har något du som regissör får helt gratis och det är det levda livet med all sorg och glädje. Det får en tyngd som inte kan spelas. Och det har jag verkligen lärt mig att sätta värde på, säger Heinrich Christensen.
Evigt Ung är en komedi, men det finns ett stort allvar i botten.
– Det finns ingen humor utan allvar. Och egentligen så borde man inte ha något allvar utan humor, säger Bill Hugg.
Arbetet med pjäsen väcker tankar på ålderdomen.
– Att bli gammal är ju – som man säger i pjäsen – inget för fegisar, konstaterar Bill Hugg och berättar att han själv har erfarenheter med multisjuka föräldrar.
– Jag har slagits mot myndigheterna. Det är barockt med den åldersfascismen som finns idag där politiker och omsorgsnämnder urskuldar sig med de dummaste kommentarer.

Det är inte ofta äkta paret Bill och Katarina Lundgren Hugg fått dela scen genom åren, men i Evigt Ung får de göra det. Det blir Katarinas tredje Erik Gedeon-pjäs och även hon uppskattar blandningen av humor och allvar.
– Han har alltid de inslagen, det finns en viss samhällelig skärpa, det finns ironi, slapstickhumor och fantastisk musik, säger Katarina Lundgren Hugg.
Pjäsen har mycket att säga också om dagens jakt på evig ungdom.
– Vi ska vara så unga och släta. 60 är det nya 40. Har man kommit över en viss ålder så räknas man inte, trots att det finns så mycket vitalitet och livsvisdom. Det här är som ett liten kick, underskatta inte de gamla.
I Evigt Ung är gamlingarna anarkistiska och gör uppror.
– Det skulle inte förvåna mig om det kommer att hända. Att de säger ifrån. Någon måste säga ifrån! säger Bill Hugg.

×