Sjöbo kommun vill utreda om det är möjligt att införa självkörande minibussar. Bilden föreställer en buss som har testats i Norge. Foto: TT

Självkörande bussar i byarna ska utredas

Sjöbo Flera kommuner i landet testar självkörande fordon. Sjöbo kommun vill inte vara sämre och ska nu undersöka möjligheterna till stöd för en förstudie om en satsning på datorstyrda minibussar för att förbättra kollektivtrafiken på landsbygden.

Under fyra dagar i september kunde Helsingborgsborna teståka en minibuss på en avspärrad gata i centrum som styrdes av dator. Ombord fanns även en uppsättning lidarsensorer för att upptäcka eventuella hinder. Sträckan var på 400 meter och fordonens hastighet var begränsade till 20 kilometer i timmen. Totalt hade bussarna plats för tolv personer – sex sittande – och sex stående.
Bakom fordonet står Nobina som även har sökt tillstånd hos Transportstyrelsen om att få påbörja landets första test av självkörande minibussar. Något beslut har inte kommit.

Nu vill Sjöbo kommun även titta på möjligheterna att i framtiden ha självkörande fordon som främst trafikerar byarna utanför centralorten.
– Majoriteten har under en period tittat på hur vi kan utöka kollektivtrafiken till landsbygden. Vi har många invånare som bor utanför centralorten (60 procent, reds. anm.) och vi vill därför få till en tätare kollektivtrafik som går lite fler timmar på dygnet, säger Magnus Weberg (M), kommunstyrelsens ordförande.
Kommunens EU-samordnare Frida Lindén har därför fått i uppdrag att undersöka möjligheterna att få stöd till en förstudie.
– Vi vill vara en pilotkommun när det gäller framtidens kollektivtrafik. Vi är ju inte där lagligt än, men vi ser också att de ska vara självkörande miljöbussar i mindre storlek, säger Magnus Weberg.

På frågan varför Sjöbo ska vara pilotkommun svarar han så här på:
– Vi är en pendlar- och landsbygdskommun. Vi har ungefär 4 000 arbetstillfällen i kommunen och vi är i runda slängor 7 000 som pendlar, 8 000 om man tar med gymnasieelever och studenter.
Att kunna få kallade matarbussar som körs av personal tidigare tror han inte är möjligt.
– Jag tror helt ärligt inte att vi får ekonomi i att köra med personal. Det beror på vilket stöd vi kan få från Skånetrafiken i så fall.

Magnus Weberg är optimistisk och tror inte att dröjer särskilt länge innan de självstyrande fordon blir lagliga i Sverige. Han nämner till exempel att Volvo det här året har 100 självkörande bilar som testas av 100 personer i Göteborg på allmänna vägar.
– Det sitter fortfarande en person bakom ratten, men den kör själv. Tekniken finns ju där idag, problemet är ju det juridiska. Om en självkörande bil krockar, vems är då felet? Det är inte helt enkelt. Det är diskussion som måste föras nationellt.
– Men 2030 tror jag att det är väldigt få som äger några bilar. Man går in på en ap och beställer en körning.

Magnus Weberg hoppas att det kan få till tre eller fyra linjer i kommunen. Men de självkörande bussarna behöver ske i samarbete med Skånetrafiken.
– Löser man ett månadskort så ska det ju kunna gälla mellan Vollsjö och Malmö. Man ska inte behöva ha dubbla kort.
Enligt Magnus Weberg kan kommunen gå in med medel för att möjliggöra satsningen.
– Vi var till exempel med och delfinansierade linjen mellan Sjöbo och Hörby för att få igång den och efter ett antal år så bar den sig själv och då tog Skånetrafiken över den.

Dagens fråga

Har du tagit in och klätt julgranen?

Loading ... Loading ...
×