Åsa Hörling som Odens korpar Hugin och Munin. Foto: Mark Goldsworthy

Livsviktigt budskap i magiskt bra pjäs

SCEN
Fimbulvinter
Scen: Teater Sagohuset i Folkparken, Lund
Manus: America Vera-Zavala
Bearbetning: Margareta Larson, Jan Vesala Regi: Jan Vesala Kostym & mask: Evalena Jönsson Lunde Scenografi: Marta Cicionesi Musik: Oscar Hielm, Åsa Ahlander Medverkande: Anders Blentare, Åsa Hörling, Åsa Ahlander, Oscar Hielm

Scen/recension

Jordens undergång närmar sig, Fimbulvintern är snart här, men guden Oden vill inte lyssna på varningssignalerna. Då tar geten Heidrun, ekorren Ratatosk och Odens kloka korpar Hugin och Munin saken i egna händer och ger sig i väg på en vådlig färd för att rädda livet på Midgårdsormen och därmed på jorden.
Så ser handlingen ut i Fimbulvinter, den ena av de två pjäser som ingår i 30-årsjubilerande Teater Sagohusets stora miljöprojekt Den sjätte kontinenten där man sätter fokus på miljöförstöring, specifikt plaster i havet. Projektet, som i helgen invigdes i Folkparken i Lund, görs i samarbete med Lunds universitet, Lunds tekniska högskola och består av en utställning och så de två pjäserna – Fimbulvinter för de yngre, från 7 år, och Den sjätte kontinenten för de äldre, från 15 år.

Fimbulvinter är specialbeställd till Sagohuset från dramatikern America Vera-Zavala och det är en klok, magisk och, trots det tunga ämnet, rolig pjäs som dessutom får en perfekt inramningen i Folkparken i Lund.
Teater Sagohuset har länge, i många turer, kämpat för större och bättre scenmöjligheter och haft just Folkparken på önskelistan. Nu är det bara tillfälligt för just detta projekt som man får prova på lokalen. På väg mot scenrummet – där man avskärmat en del av Folkparken med mörka draperier – passerar publiken genom utställningen där plastskräp dinglar i taket, ett stort valskelett har byggts upp och skyltar upplyser om hur illa läget för jorden är. Inne i scenrummet bänkar vi oss runt scenen där Oscar Hielms gitarr fångar en stämning av gnistrande kyla och där plast blänker till bland de mörka klippformationerna på scenen.
Historien börjar dramatiskt med en död säl som geten Heidrun har hittat och snart står det klart att plasten i havet är boven och när geten, korparna och ekorren ger sig i väg för att rädda Midgårdsormen/jorden är det också plasten de måste besegra.

Budskapet är viktigt men det gäller också att hitta rätt ton för åldersgruppen och det gör verkligen den här uppsättningen. America Vera-Zavals historia och regissören Jan Vesalas scenarbete väver fint och på precis rätt nivå, ibland med lättsamt förklarande inslag, ihop nordisk mytologi med nutid och kostym och masktillverkaren Evalena Jönsson Lunde fångar de tre huvudpersonerna på pricken i helt underbara kostymer.
Odens korpar Munin och Hugin har placerats som handdockor på skådespelarens Åsa Hörlings händer med blänkande svarta näbbar. Till det har skådespelaren en fantastisk huvudbonad av lika svartglänsande fjädrar och en svart dräckt med en plisserad svart kjol som fångar korparnas flygrörelser. Åsa Ahlander som geten Heidrun har mjuka, vita kläder och noggrant gjorda flätor som ystert fastnar i hennes horn när hon skuttar fram över scenen. Ekorren Ratatosk som görs av Anders Blentare har knallrött hår och svans och en onesuit i rödorange som gör att han kan röra sig lika kvickt som en ekorre. Skådespelarna fångar fint sina djurs rörelsemönster och är också suveräna på att dra in publiken i historien och hålla kvar kontakten med dem. Det är både otäckt och dramatiskt men en sådan fin, gemensam stämning skapas i scenrummet att det fungerar hur bra som helst.
Scenografiskt är Fimbulvinter också lysande, klipporna förvandlas som genom trolleri till Midgårdsormen och plast formligen väller in på scenen och ut i publiken.

När Fimbulvinter tar slut efter 35 minuter och Midgårdsormen har befriats från kvävande plast och jorden, tillfälligt, är räddad är det garanterat ingen av oss i publiken som inte förstår hur bekymmersamt läget är i verkligheten.
Tillsammans med skådespelarna får publiken komma med förslag på vad vi kan göra – återvinna, panta och göra pynt av plats är några av många entusiastiska förslag.
Efter föreställningen (eller ibland före) ingår en rundvandring i utställningen och det är bara att buga för ett väl genomfört och genomtänkt projekt och en väldigt fin teaterupplevelse.

SCEN
Fimbulvinter
Scen: Teater Sagohuset i Folkparken, Lund
Manus: America Vera-Zavala
Bearbetning: Margareta Larson, Jan Vesala Regi: Jan Vesala Kostym & mask: Evalena Jönsson Lunde Scenografi: Marta Cicionesi Musik: Oscar Hielm, Åsa Ahlander Medverkande: Anders Blentare, Åsa Hörling, Åsa Ahlander, Oscar Hielm

×