Before spelas på Månteatern i Lund. Foto: Henrik Hulander
Before spelas på Månteatern i Lund. Foto: Henrik Hulander

Om vänskapens villkor i den digitala eran

scen/recension

SCEN
Before
Scen: Månteatern, Lund
Av: Emma Broström
Regi: Marie Parker Shaw
Scenografi/kostym: Nina Fransson
Musik: SIA
Arr: Magnus Börjeson
Ljus och teknik: Ida Eklund
I rollerna: Lillemor Hjelm, Mats Granath, Wayra Monasterio, Ronja Svedmark
Urpremiär onsdag den 20 september 2017
Ålder: Från elva år och uppåt

I och med urpremiären för pjäsen Before på Månteatern i Lund så fullbordas nu Emma Broströms ambitiösa verk för barn och unga — Verklighetstrilogin. Medan de tidigare delarna, pjäserna Bless och B-Boy, fokuserade på unga individers sökande efter identitet så handlar Before mera om samspel och interaktion.
I de två första delarna av trilogin fick vi se exempel på individuellt självförverkligande, hur någon blir tonårsidol eller en gränslös graffitimålare. Before handlar om gruppdynamik och kollektiv identitet men också om ungas intensiva bruk av sociala medier via dator och mobil.

I Before berättas det nämligen om fyra tjejer som är klasskamrater och hur vänskapen dem emellan ger ett slags grundtrygghet. När de på grund av sommarlovet separeras från varandra händer saker som gör att de står som främlingar för varandra när höstterminen börjar.

I stram regi av Marie Parker Shaw gestaltar de fyra vuxna skådespelarna (Lillemor Hjelm, Mats Granath, Wayra Monasterio, Ronja Svedmark) med hjälp av gester och mimik skickligt psykologiska skeenden och inre processer hos flickorna. Replikerna kommer korsvis från fyra hörn och även om vännerna är namnlösa så mejslas deras respektive personligheter fram på ett tydligt vis.
Likaså framgår det att de har olika sociala bakgrunder och att familjeförhållandena skiljer sig åt. Men till det yttre är dessa vänner till förväxling lika. De bär likadana blonda peruker och svarta klänningar. Vilket i sin tur säger något om viljan till sammanhållning genom att ha samma klädkod.

Som titeln Before (innan, före, förut) antyder så används här återblicken som berättartekniskt grepp. När pjäsen börjar så är det med en katastrofliknande scen, som följs av en rad scener som återger bakgrunden till att en av de fyra flickorna ligger, till synes död, på marken. Först mot slutet är vi tillbaka i den laddade inledningsscenen och det är då det sker en vändning till det bättre.
Det visar sig att det som söndrats kan bli helt igen genom en kollektiv ansträngning.

Eftersom detta är teater för en ung publik så tror jag att det, ur psykologisk vinkel, är ett klokt val att arbeta med någorlunda lyckliga slut och ingjuta en känsla av konstruktivt hopp hos betraktarna.
I samtliga tre delar av trilogin finns en grundläggande positiv känsla av att förändring är möjlig och att skador går att reparera. Mer övergripande försöker trilogin säga något väsentligt om unga människors möjlighet att påverka och förändra. Med Before lyckas Månteatern alldeles utmärkt med att belysa vänskapens villkor i den digitala eran.

SCEN
Before
Scen: Månteatern, Lund
Av: Emma Broström
Regi: Marie Parker Shaw
Scenografi/kostym: Nina Fransson
Musik: SIA
Arr: Magnus Börjeson
Ljus och teknik: Ida Eklund
I rollerna: Lillemor Hjelm, Mats Granath, Wayra Monasterio, Ronja Svedmark
Urpremiär onsdag den 20 september 2017
Ålder: Från elva år och uppåt

×