Petter Pettersson och Elin Lundgren firar tio år med Lilith Performance Studio under hela hösten. Foto: Yvonne Erlandsson
Petter Pettersson och Elin Lundgren firar tio år med Lilith Performance Studio under hela hösten. Foto: Yvonne Erlandsson
Elin Lundgren och Petter Pettersson. Foto: Yvonne Erlandsson
Elin Lundgren och Petter Pettersson. Foto: Yvonne Erlandsson
Repetitioner hos Lilith Performance Studio inför You are invited - Orient Express, yourself. Foto: Tomas Gilljam
Från Värnhems Falafel kommer den äkta varan som serveras under kommande performance. Foto: Tomas Gilljam

Firar tio med höstliga middagar

Lilith Performance Studio fyller tio och firar med att under hösten bjuda in publiken till middagar i fem olika konstnärers tappning. Först ut är Dafna Maimon med ”You are invited – Orient Express, Yourself” den 22-24 september. Det kommer att serveras falafel, men valutan är inte pengar utan ord och minnen.

Hos Lilith Performance Studio är det bråda dagar när tidningen tittar in. Ett återbud gjorde att första delen av 10-årsjubileet är ett verk som arbetats fram i intensiv takt och att de konstnärliga ledarna Elin Lundgren och Petter Pettersson har arbetat i samma tempo som de gjorde under en tidigare period i studions historia. Alla dagar i veckan och många av dygnets timmar.

Dafna Maimon gjorde 2016 det mycket uppskattade verket Modern Lives hos Lilith. Nu återskapar hon i minnesfragment sin pappas restaurang. Familjen kom från Israel och pappan startade 1985 Finlands första falafel- och kebabrestaurang, Orient Express. Han blev omtalad och omskriven i finsk press och gjorde en stor reklamdrive på finska biografer.

Men serveras det riktig falafel hos Lilith?
– Två killar som jobbar på Värnhems falafel medverkar och de har den äkta varan. Vi ville ha autenticitet, säger Elin Lundgren.
Gästerna kan dock inte enbart beställa något att äta.
– Det är ju alltid så med en middag att man måste investera något, man måste bidra. Här är det en historia – en falafel. Ingen historia – ingen falafel. Vill du ha en falafel för 19 ord – berätta om din pappa!

Servitrisen som tar emot beställningen vill alltså ha betalt i ord. Och här finns också ett allvarligt tema som Dafna Daimon vill lyfta.
– Hur minns du den patriarkala strukturen från din barndom? säger Elin Lundgren.

Hur kom det sig att ni valde middagstemat för ert jubileum?
– Middag är en bekant ingång som är använts mycket i konst- och performancesammanhang. Det är en enkel ingång som kopplar till fest och kopplar människor socialt. Oavsett kulturell bakgrund har alla en relation till vad en middag är och vad den kan betyda, säger Petter Pettersson.

Efter Dafna Maimon kommer Myriam Laplante den 12-14 oktober, Odun Orimolade den 24-25 november och The Icelandic Love Corporationden 14-16 december. Alla konstnärerna har tidigare gästat Lilith.
I Miriam Laplantes verk går publiken in i en futuristisk atmosfär. Elin Lundgren beskriver det som ”en David Lynch-aktig stämning, där man inte behöver investera så mycket av sig själv.” Odum Orimolades verk är en form av ritualiserat sällskapsspel där slumpen spelar en stor roll och The Icelandic Love Corporation kommer att göra en slags babyshower för jungfru Maria.

Att Elin Lundgren och Petter Pettersson fortfarande driver sin studio och att publiken stadigt ökar är något som paret inte riktigt trodde skulle ske när de startade.
– Vi visste ju att vi var ett pilotprojekt, så var det med finansieringen också, men självklart var visionen att det skulle gå över till verksamhetsbidrag. Nu har vi gjort 45 performances och vi har slagit ett stort slag för bildkonsten. Det har gett ringar på vattnet, de konstnärer som har kommit från oss har haft större krav på andra institutioner och gallerier att ge större förutsättningar till liveverk, säger Elin Lundgren.
I Malmö har performance blivit ett etablerat begrepp genom Lilith och Petter Pettersson och Elin Lundgren har fått kulturpris för sin gärning.

Lilithduon känner att de gjort avtryck i staden under de här tio åren.
– Vi känner också att vi har ändrat kartan lite när vi bråkat med kulturrådet. Nu finns en ruta på ansökningshandlingarna där man kan kryssa i ”performance”, det fanns inte innan.
– Och det pratas om performance nu på ett sätt som man inte behöver berätta vad det är, säger Petter Pettersson.

Med Lilith Performance Studio känner Elin och Petter att de startat något nytt som blivit etablerat som en del av kulturlivet. Och paret kommer att fortsätta att utveckla performance och levande bildkonst på sitt eget sätt.
– Det vi skyr är det som jobbar med tydliga teman där man genast förstår. Vi är ute efter det abstrakta, poetiska, drömska. Vi har ett behov av att bli drabbade. När vi inte riktigt förstår men känner att det här är något fantastiskt, då har i hittat rätt, säger Petter Pettersson.
– Publiken får varje gång se se något nytt. Och vi har en tilltro till publiken. Vi försöker inte krångla till något, publiken får komma in och skapa en egen bild, säger Elin Lundgren.

×