Carlos Ayesta & Guillaume Bression. Ur serien Fukushima–No Go Zone. Citadellet. Foto: Britte MOntigny
Philong Sovan. Ur serien In The City By Night. Teaterparken
Calab Charland. Ur serien Back To Light. Citadellparken
Aleksey Kondratyev. Formationer–Om Centralasiens förvandling. Här Astana i Kazakhstan. Fabrica/Exercishallen
Maija Tammi. Ur serien White Rabbit Fever. Nygatan Gallery/East Wing Gallery, Quatar
Oliver Culmann. Ur serien The Others – om Indiens sociala strukturer. Konsthallen

Väl tamt när fotofestival jubilerar

KONST
Landskrona Fotofestival 2017
Pågår till och med 17 september

Konst/recension

Landskrona Fotofestival fyller fem år, ett jubileum som passerar rätt oförmärkt. Av allt att döma har festivalkommittén funnit en formel som fungerar med en blandning av fotoboksdagar, workshops, paneldebatter, artist talks och hela 20 utställningar med 120 deltagande fotografer.
Men jag saknade entusiasmen hos såväl ansvariga som publik. Helhetsintrycket blev helt enkelt tamt. Vill man att fotofestivalen ska spegla ambitionen att göra Landskrona till ett skandinaviskt nav för fotokonst- och historia krävs en hel del extra krut.

Årets kuratorer är liksom i fjol fotografen och galleristen Jenny Nordquist. Vid sin sida har hon den franske fotokritikern och grundaren till fotoagenturen VU, Christian Caujolle, vars internationella kontaktnät måste ses som en ovärderlig tillgång när det gäller att på sikt förankra Landskrona på den internationella fotofestivalkartan.
Som tema för årets festival har duon Nordquist-Caujolle valt dels Landskrona stad, som via ett flertal utomhus- och skyltfönsterutställningar aktivt dras in i festivalen, dels den brännande aktuella frågan Vad håller på att ske med vår jord?

I Citadellets gamla fängelseceller visas Carlos Ayestas & Guillaume Bressions uppmärksammade och djupt berörande dokumentation av vad som sker med japanska Fukushima som förvandlades till en spökstad genom tsunami- och kärnkraftskatastrofen 2011. Tragedin understryks av att de låtit människor återkomma och posera som om inget hänt. Död och gravens tystnad omger dem liksom insikten om att de aldrig kommer att kunna återvända.
Något som bekräftas i Kruttornet där Ayesta & Guillaume fortsätter sin dokumentation med att visa hur snabbt naturen återerövrar marken som människorna berövade den när de byggde sina vägar och hus.

Kommer vi att överleva? Kommer våra resurser att räcka? I serien Leaf/Hang on som visas i Teaterparken håller kambodjanska Neak Sophal stora blad framför ansiktet i protest mot de miljöförstöringar som också hennes hemland drabbas av. Ett stenkast därifrån visar hennes landsman Philong Sovan In the City by Night–hur invånarna i Pnom Pen får nöja sig med några timmars ljus litet då och då. Men kanske finns det bot, om än av det mer utopiska slaget.
I Citadellparken visar amerikanen Caleb Charland i serien Back to Light att det går att använda fruktbatterier för att skapa ljuskällor. I och för sig välkänt från skolans kemisal men här använt lika mycket i estetikens som i samhällsnyttans tjänst.
Förutom Citadellet är Exercishallen, Konsthallen och Museet viktiga hållplatser också i årets festival.

I den förstnämnda presenterar italienska Fabrica sin verksamhet. Grundat 1994 som en del av välkända Benetton-gruppen och i förlängningen till Colors-Magazine, fungerar Fabrica som ett kommunikationscenter som erbjuder bland annat unga fotografer från hela världen ettåriga ”forskartjänster” för produktutveckling.
I fokus står människan och miljön, här tolkad och porträtterad av de 37 fotografer som hittills varit delaktiga i projektet. Imponerande och intressant, men tyvärr alltför fragmentariskt. Mer, tack!
I Konsthallen visas fransmannen Oliviers Culmanns fascinerande iscensättningar (med sig själv i huvudrollen) av den indiska subkontinentens komplicerade väv av sociala koder som sträcker sig från Bollywood till gurus och hippies. Och på Museet gör man nedslag i dels finsk fotokonst (ett snålt och alls inte rättvisande urval ur den generösa katalogen över finskt foto efter 1990), dels svenska fotoporträtt från fotografiets barndom och framåt.

På Galleri Gamla stan visar Lina Harim hur Koranens lagar tolkas och förbigås. Nygatan Gallery gästspelas av Qatargalleriet East Wing som presenterar Maija Tammis lika kusliga som vackra experiment med odödliga cancerceller (White Rabbit Fever). Saknas gör däremot årets Claës Lewenhaupt-stipendiat Emanuel Cederqvist som belönades för sina studier av tystnaden i Sareks vildmark.
Hans utställning öppnas först senare i höst.

KONST
Landskrona Fotofestival 2017
Pågår till och med 17 september

×