Lars-Olof Olsson tycker att kommunen ska ta sig en rejäl funderare kring vad de ska göra åt problemen med fortkörningarna i Skurup.Foto: Arkiv

Kräver att kommunen agerar mot fortkörningarna

Skurup De bilister som håller hastighetsbegränsningarna i Skurup är i klar minoritet, visar en ny mätning.
– Det går alldeles, alldeles för fort, säger Lars-Olof Olsson, Motormännens vägombud i Skåne.

Lars-Olof Olsson har vid två tillfällen varit ute med laserpistol och mätt totalt 400 fordons hastighet på Södergatan.
Hela 82 procent av bilarna körde för fort. På Södergatan gäller egentligen 40km/h, men den bil som körde fortast vid Lars-Olof Olssons mättillfällen höll en hastighet på 83km/h.
– Det är inte bara på där. Jag har mätt på andra ställen tidigare och utanför Folkets park går det också väldigt fort. Likadant är det borta vid Erikstorget.
På den del av Kyrkogatan som är gångfartsgata är benägenheten att hålla rätt hastighet minimal. Här körde 94 procent av bilarna för fort, varav en höll en hastighet på 42km/h, trots att det som gäller är 7km/h. Resultatet gör Lars-Olof Olsson djupt bekymrad.
– På en gångfartsgata ska det vara på de gåendes villkor. Det är jättemånga barn och barnvagnar som är ute och går där. Att då ligga i 40 km/h är i högsta grad förkastligt.

Har det har skett några olyckor där?
– Tack och lov inte, men vi lever på lånad tid. Förr eller senare händer det något.
Lars-Olof Olsson bor själv i Skurup, och han får ofta samtal från folk som är trötta på den bristande respekten för hastighetsbegränsningarna. Nu hoppas han att kommunen kommer ta tag i problemet.

Vad kan man göra för att folk ska köra långsammare?
– Man kan avsmalna vägen visuellt genom att måla vita sidolinjer en bit ifrån trottoarkanten. Då upplevs gatan som smalare och folk lättar på gasen. Det är ett billigt sätt som man redan använder sig av i Skivarp.
Fartgupp är däremot ingen lösning Lars-Olof Olsson rekommenderar, då det skapar andra olägenheter.
– Det blir bullerproblem. Det är inte kul för folk som bor i närheten att höra dunkandet när en bil kör förbi hela tiden.

Att folk kör över hastighetsbegränsningarna är knappast ett problem specifikt för just Skurup. Däremot finns det, menar Lars-Olof Olsson, lokala trafikkulturer där skillnader mellan olika kommuner faktiskt går att urskilja.
– I Skurup kör man mycket på gammal hävd, ”så här har vi alltid gjort i Skurup”. Om en fotgängare står och väntar vid ett övergångsställe så ska man ju stanna, och det funkar på många andra ställen. Men det är inget vi tillämpar i Skurup. Är det någon som stannar så är det en besökare eller en turist.

Stannar du själv?
– Jag försöker stanna när jag har möjlighet. I regel gör jag det, absolut.
En annan klassiker inom den lokala trafikkulturen är enligt Lars-Olof Olsson ”skurupsparkeringen”.
– Många parkerar mot färdriktningen. Man tycker väl det är smidigt och praktiskt. Men det är som att du skulle få för dig att köra vänstertrafik.
Man behöver inte ta sig långt från Skurups tätort för att finna andra särarter av sätt att parkera. Det räcker med att åka till Rydsgård.
– ”Rydsgårdsparkeringen” är att man parkerar med halva bilen uppe på trottoaren. Sådana lokala finesser finns det.

Dagens fråga

Har du fått in julkänslan ännu?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×