Carin Persson tog en bild på bilen efter att den bärgats. Foto: Privat
Carin Persson vill ha ersättning för värdet på sin förstörda bil.

Hennes bil förstördes när den skulle bärgas

Löddeköpinge Bärgaren som skulle hämta Carins Perssons bil förstörde motorn när föraren glömde att lägga den i friläge.
Trots det vägrar Assistansbolaget där hon har sin vägassistansförsäkring att kompensera henne för bilens värde.

Fordonsägare kan teckna vägassistansförsäkring för att vid händelse av att något händer med bilen kunna få hjälp längs vägen.
Det finns flera aktörer på marknaden.
Assistansbolaget beskriver sig på sin hemsida som ett modernt alternativ till traditionella vägassistansförsäkringar då försäkringen är kopplad till försäkringstagaren, inte ett enskilt fordon. Den ska då även gälla lånade eller hyrda bilar.

På påskafton körde Carin Persson till Lödde sandskog för att ta en promenad med sin hund. Hennes dotter och syster var med. När de skulle köra hem tyckte hon att det lät konstigt från ena hjulet, och att det tog emot. Hon kontaktade därför Assistansbolaget, där hon tecknat en vägassistansförsäkring som en säkerhet om hon skulle få problem med bilen när hon är ute och kör i trafiken.

Det dröjde inte länge innan en bil från bärgningsfirman Assistansbolaget anlitar kom. Carin Perssons bil kopplades på bärgaren, men bara efter en stund stannade föraren. Han tyckte att det lät konstigt från Carins bil.
– Han gick ut och tittade. När han kom tillbaka sa han att han kan ha förstört motorn till min bil. Jag trodde det var ett skämt.

Men det var det inte. Chauffören hade glömt att lägga Carin Perssons bil i friläge, vilket ledde till att motorn havererade.
– Men han sa att jag inte behövde vara orolig, de hade försäkring.
Det visade sig snart att Carin Persson hade behövt oroa sig.
Efter att en verkstad tittat på bilen konstaterades att det inte var lönt att laga motorn, med tanke på bilens, en Citroën Xsara från 2005 som gått 13 300 mil, värde.
Dessförinnan hade den verkstad Carina Persson anlitat, som inte hade möjlighet att just då ta sig an motorhaveriet, konstaterat att det inte var något fel på det hjul som var orsaken att Carin Persson ringde efter vägassistans från första början.
– De sa att det kan ha varit en sten eller en gren. Så det var ju onödigt att jag tillkallat bärgning från början.

När det konstaterats att det inte ekonomiskt försvarbart att laga bilen återstod nästa fråga, ersättningen till Carin Persson. Beskedet hon fick var att bärgningsfirmans försäkringsbolag skulle stå för den.
– Det första budet var på 3 000 kronor. När jag sa att jag tyckte det var ett skämt kunde de höja till 5 000 kronor. Ja sa nej till det.
Enligt Carin Persson var hennes bil fullständigt funktionsduglig. Den hade servats årligen, och besiktigats utan anmärkningar.
– Jag hade kunnat få 10 000 till 15 000 kronor i inbyte.

På Blocket säljs samma årsmodell med ungefär samma miltal för runt 20 000 kronor.
När Carin Persson bad om att få ut protokollet från den verkstad som besiktigat och värderat bilen ville de inte lämna ut det.
– Då sa de att de höjt budet till 7 000. Där är vi i dag.
Då kontrollerade hon om bilen verkligen varit på verkstaden för värdering.
– Det hade den inte. Jag har fått en skriftlig bekräftelse på det från verkstaden, säger Carin Persson.

Hon kontaktade Assistansbolaget för att höra om företaget kunde stå för den del av bilens värde som inte försäkringsbolaget ville ersätta.
– De sa nej, säger Carin Persson.
Skånskan har sökt Assistansbolagets vd Lukas Fryklund vid upprepade tillfällen.

Fordonsägare kan teckna vägassistansförsäkring för att vid händelse av att något händer med bilen kunna få hjälp längs vägen.
Det finns flera aktörer på marknaden.
Assistansbolaget beskriver sig på sin hemsida som ett modernt alternativ till traditionella vägassistansförsäkringar då försäkringen är kopplad till försäkringstagaren, inte ett enskilt fordon. Den ska då även gälla lånade eller hyrda bilar.

Dagens fråga

Ska du ha en riktig julgran i år?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×