Marco Svantesson, chef för svenska delen av Sound VTS, sjöövervakning i Öresund Sjöfartsverket
Hans Martin Bloch är en av Sound VTS tjugo operatörer som dygnet runt och året om övervakar all sjötrafik i Öresund. De har en vidunderlig utsikt över Malmö hamn och Öresund från Öresundshusets topp, men huvuddelen av tiden ägnar de sig åt att titta på datorskärmar där de följer all tung trafik. Fyrtio avvärjande ingripanden görs årligen. Foto: Lena Breitner

Har vakat över Öresund i tio år

Malmö Inte en enda grundstötning på tre år och omkring fyrtio avvärjande ingripanden. Det är vad den dansk-svenska sjötrafikövervakningen Sound VTS kan stoltsera med. Nu firar samarbetet tio år.

Mellan 35 000 och 40 000 fartyg passerar årligen genom Öresund.
Öresund nämns ofta som världens mest trafikerade farled. På sjötrafikorganisationen Sound VTS, som firar tio år i år och som sitter högst upp i Öresundshuset i Malmö, får vi veta att världsrekordet handlar om mängden trafik parat med att det är trångt, stundtals grunt och med väldigt starka strömmar.
En utmaning i sig, men det finns fler parametrar att ta hänsyn till. Det finns en direktlina till Kastrups flygledarton. Kommer det för höga fartyg in i Drogden kan flygningar begränsas. Över femtio meter i höjd så får inte en ny Airbus lyfta. Den är för tung i starten och klarar inte säkerhetsavstånden till fartyget.
Sound VTS startades för att skapa en säker farled. Svenska och danska operatörer arbetar tillsammans och övervakar trafiken.

När ett fartyg över 300 bruttoton kommer in i övervakningszonen checkas de in av operatörerna, som sedan följer vägen genom sundet.


Information kan ges om väderförhållanden, skillnader i vattennivåer eller avvikelser i farleden.

Om ett fartyg råkat välja fel riktning måste till exempel andra fartyg varnas. Vant betraktar operatörerna fartygens väg.
Övervägande delen av fartyg klarar sina passager, men ibland händer det något avvikande. Som att ett fartyg borde vika av i en ny riktning då den närmar sig ett grund eller land. Då kontaktar operatören fartyget. Det kan handla om att man tappat uppmärksamhet, eller till och med somnat. Det händer att man upptäcker rattfylleri även inom sjöfarten.

Alla händelser när operatören ingriper blir rapporterade. Ungefär fyrtio avvärjande ingripanden sker årligen.
Sedan Sound VTS startade har man minskat antalet incidenter och olyckor.
– Vi har inte haft en grundstötning på de senaste tre åren, säger Sound VTS svenska chef Marco Svantesson.
VTS står för Vessel Traffic Service. Operatörerna har tillgång till databaser där de kan få information om fartyget, till exempel dess djupgående, höjd, längd och liknande. Anmälningsbenägenheten är i princip 100 procent.

Dagens fråga

Brukar du titta på tv på nätet?

  • Nej (57%, 498 Röster)
  • Ja (43%, 378 Röster)

Antal röster: 876

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×