Jerry Williams. Foto: Jörgen Johansson//Kontinent

Williams fortsätter förnya sig

Jerry Williams räknade ut sig själv 2015 efter fem decennier av välförättat värv och avrundade då med succéshowen The Farewell Show. Men det blev inget långt farväl. Återkomsten stavades Man måste få lira, en påstått avskalad tillställning med idel örhängen från den långa karriären.
Så sjuttiotre år ung fortsätter Williams rocka, och i igår visade han upp sig på Malmöfestivalens stora scen. Med ett relativt nytt album bagaget dessutom. Ghost Rider är titeln på det oväntat rosade verket, som producerats av Ian Person, ex-gitarrist i The Soundtrack of Our Lives.

Fast som helhet framstod förstås repertoaren från kvällens gig mest som en provkarta från karriären som helhet. Eller rättare sagt som en komprimerad variant av ovanämnda show från förra året på Scalateatern i Stockholm. Vilket I sin tur betydde att ett välklätt åttamannaband och tre storröstade körtjejer backade huvudpersonen till nya rock’n rollstordåd. Det lät nämligen både stort och hyfsat kaloririkt om Williams på Stortorget i går.
Inledande That Mellow Saxophone med blåssektionen i starkt retrodoftande fokus satte tillsammans med Deep Sea Bal bokstavligt talat tonen för en show som uppvisade Williams i en mer sofistikerad och fyllig dager än vad vi är vana vid annars. Men det fungerar. På sitt sätt fortsätter sångaren att förnya sig utan att lämna det klassiska rock’n rollkoncept han alltid varit trogen, och gör det med trovärdigheten i behåll dessutom.

×