Det gäller att tänka två gånger innan man som kund går med på en behandling enligt miljöinspektionen. De anser att man som kund får det man betalar för när det gäller pris och tar en risk om det är lite för billigt. Foto: TT

Flera larm om snusk på skönhetssalonger

Malmö I maj blev det möjligt att göra anonyma anmälningar till miljöinspektionen. Det kan ha resulterat i att det på mycket kort tid har kommit in åtta anmälningar mot olika salonger som uppvisar brister.

Före det nya sättet att göra anmälningar så var samtliga som gjorde sina anmälningar tvungna att uppge sitt fullständiga namn.
Problemet var det bidrog till att färre tipsade kommunen, vilket försvårade miljöinspektörernas jobb.
Lösningen blev alltså en hemsida där malmöiterna fick vara anonym och konkret redogöra för var bristerna hos verksamheterna ligger.
– Vi har fått mycket positiv respons på det nya sättet att anmäla. Sedan så blir man ju lite misstänksam när 8 stycken anmälningar ramlar in på en och samma gång. Jag säger inte att informationen är fel, men det tycks vara en eller två personer som har suttit och skrivit in dem, säger Fredrik Jönsson, miljöinspektör vid miljöförvaltningen.

I de åtta anmälningarna så är det särskilt några som sticker ut som uppseväckande. Det handlar om ingrepp där det krävs legitimation för att genomföra dem, men där undersköterskor har utfört dem i stället.


– Vi ser mycket allvarligt på det hela, både för kundens egen hälsa, men också för vilka konsekvenser det får. Samtidigt så vill vi vara noga med kundens egna ansvar.
– Om någonting ser direkt ohygieniskt ut ska man avbryta istället för att börja eller fortsätta behandlingen, säger Fredrik Jönsson.

En kund har lämnat anmärkning på att en massör som håller sin massagestol ohygienisk och som trots att kunden ber massören göra rent ytan helt enkelt vägrar att göra det.
När kunden vill ha tillbaka sina pengar, nekas kunden detta.
– Jag förstår att den här väcker känslor. Självklart har man rätt att bli upprörd, men i det här läget skulle jag råda kunden att bara byta salong.
– Det är ju på många vis konsumentens marknad, men det innebär också att man får det man betalar för. Ibland kanske det kan vara värt att gå och betala lite mer för att få en riktigt genomförd behandling, säger Fredrik Jönsson.

Miljöinspektionen är i dag tungt belastade och måste därför prioritera.
– Vi kommer givetvis att kolla upp ärendena som vi har fått in, men det är inte säkert att alla resulterar i böter. Vårt arbete kan också vara en påminnelse för själva företaget om att hygienen är viktig, säger Fredrik Jönson.
Han lyfter också ett annat problem.
– Kunden måste var mer kritisk.

Dagens fråga

Gillar du Patti Smiths musik?

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×