Olga Rauhut Kompaniets, Ann-Christine Andersson och Jonny Andersson jobbar för att lyfta fram Lunds som turistdestination. Fler besökare hade kunnat ge staden ett enormt ekonomiskt lyft, menar de. FOTO: Joakim Stierna
Kungshuset var gästbostad för den segrande kungen efter slaget vid Lund. Biskop Winstrup visste inte vem av dem som skulle komma för att sova över efter bataljen.
Inte alla vet att det jublilerande lärosätet är ett resultat av den svenska erövringen av Skåneland.
Drottens kyrkoruin är resterna av en av Sveriges första stenkyrkor. Inte många hittar till denna spännande plats bara några hundra meter från Domkyrkan.

En miljon turister är målet

lund Stadens spännande kulturhistoria lyfts inte fram ordentligt, varken nationellt och lokalt.
Lund hade kunnat locka tio gånger fler besökare som även kunde stanna en längre tid och spendera stora summor.
Det menar den nystartade Lunds turistförening som tagit saken i egna händer.

– Bussarna stannar vid Domkyrkan och besökarna går in en sväng och sedan åker de igen efter en halvtimme. Det är så synd. Det finns så mycket mer att se i Lund, säger Ann–Christine Andersson, en av deltagarna i Lunds turistförening, som egentligen inte är en förening utan en grupp på Facebook.
– Fascineringsvärdet är högt. Ta bara en sådan sak som att Margareta Valdemarsdotter, som skulle styra Kalmarunionen, kröntes vid Lerbäckshög 1387, eller att Valdemar Sejr kröntes till kung juldagen 1202 av den mäktige ärkebiskop Anders Sunesen. Varför berättas det inte om dessa saker? säger Jonny Andersson, initiativtagare till gruppen.
Slaget vid Lund 1676 är en annan händelse som Lunds turistnäring borde göra mycket mer av, menar Lunds turistförening.

Den har tagit fram en karta med alla viktiga platser för slaget och med tips om hur man kan cykla runt på landsbygden och besöka dessa. På söndag arrangerar gruppen en provcykling för allmänheten, avtramp från Stortorget klockan 10.
All information som Lunds turistförening arbetar fram, kortfattad och slagkraftig för att nå ut till så många som möjligt. samlas på nätet under rubriken Destination Lund. Här finns redan mycket och mer ska tillkomma, även i översättning till engelska.
Olga Rauhut Kompaniets, som är i turistnäringen och har rysk bakgrund, jobbar bland annat på en lista med 100 sevärdheter i Lund med omnejd.
Det behövs mer information, menar Jonny Andersson. De största reseguiderna skriver massor om Stockholm, Göteborg och även i viss mån om Malmö. Lund behandlas endast kortfattat.

– Om jag reser någonstans vill jag läsa spännande historier om kungar, ärkebiskopar och slag. Vilken annan stad kan erbjuda så mycket av detta som Lund? säger Jonny Andersson.
Hur stor turismen är i Lund i dag är osäkert, men Domkyrkan har 700 000 besökare och Kulturen 230 000.
– Varje turist som är i Sverige spenderar i snitt 10 000 kronor. Ifall vi hade kunna få en miljon människor att vistas i staden hade omsättningen för handeln ökat med miljarder, säger Jonny Andersson.

Dagens fråga

Har du tagit in och klätt julgranen?

Loading ... Loading ...
×