– Min föreställning ska vara som en Beyoncékonsert, ett enda långt pågående, säger Brita Björs.
– Det jag försöker göra är att översätta Beyoncés artisteri och konstnärskap till mitt lilla hörn av världen. Foto:Yvonne Erlandsson
– Det jag försöker göra är att översätta Beyoncés artisteri och konstnärskap till mitt lilla hörn av världen. Foto:Yvonne Erlandsson
– Det jag försöker göra är att översätta Beyoncés artisteri och konstnärskap till mitt lilla hörn av världen. Foto:Yvonne Erlandsson
Brita Björs i en av scenkostymerna till Folkmusikens Beyoncé. Foto: Max Tellving

Krockar folkmusik med Beyoncé

Scen
Brita Björs är folkmusiker och trivs i den jordnära världen där det mesta är gammalt, naturligt och autentiskt. Men så fastnade hon för popdivan Beyoncé, en världsartist som vet att ta ut svängarna på alla sätt.
Nu låter hon de båda världarna krocka i föreställningen Folkmusikens Beyoncé där hon står ensam på scenen. Premiär blir det 18 augusti och redan under Malmöfestivalen kan man tjuvkika.

Fakta: Folkmusiken Beyoncé
Föreställningen spelas 18, 19, 20 aug kl 19 på Bastionen.
Under Malmöfestivalen ges också möjlighet till tjuvtitt på föreställningen, 1478 i S:t Petri kyrka 19.30 – 20.00.
Idé, musik och på scen: Brita Björs
Regi och koreografi: Tove Sahlin/Shake it Collaborations
Kostym och rekvisita: Ida Björs
Ljus- och set design: Josefin Hinders Sjövall
Video och foto: Alex Pacheco, Max Tellving
Med stöd från: Region Skåne, Malmö stad och Konstnärsnämnden

Brita Björs är Malmöbo sedan nio år och vi träffas i hennes hem på Kirseberg. Hon har nyss kommit hem efter en regnig dag utomhus med barnteater, JaLaDas Sångtävlingen, som är en del i Malmö sommarscens program.
Med start den 11 augusti ska hon också vara med och leda allsång på Blå Båten. Samtidigt är det slutspurten inför premiären den 18 augusti på Folkmusikens Beyoncé på Bationen i Malmö. Den nyfikne kan också få en tjuvtitt redan under Malmöfestivalen den 14 augusti i S:t Petri kyrka.
På Bastionen ges föreställningen tre gånger, sedan ska Brita ta mammaledigt. Efter premiären har hon en och en halv månad till godo innan barnet ska födas. En tajming som blivit perfekt, inte minst eftersom Brita passat på att ta gravidbilder efter Beyoncé Knowles kända förlaga.

Men varför just Beyoncé?
– Jag var inget stort fan, men hon har liksom vuxit på mig. Jag tycker att hon har en fantastisk röst och använder sitt instrument på så många sätt. Och hon har så häftiga shower, hon blandar snyggt och fult och gör saker i många lager, storslaget och pampigt. Allt det där har fått mig ”hooked”, det är fantasieggande.
På senare år har Beyoncé blivit en viktig röst för Black lives matter och har pratat mer om sina egna afroamerikanska rötter.
– Från att ha varit en artist som verkade mer tillrättalagd har hon gått till att ta ställning, att vara provokativ. Hon använder makten hon fått och det är häftigt att man kan byta perspektiv.

Brita Björs har koncentrerat sitt arbete inför Folkmusikens Beyoncé på albumet Lemonade.
– Det handlar om otrohet och svek. Jag tycker att det är ett härligt sätt att hantera en familjekris – att göra ett storsäljaralbum och åka på världsturné. Att ta det väldigt privata, göra konst av det och använda sin kraft att bygga något nytt ur det. ”When life brings you lemons – make lemonade”. Hon gör något gott och bra av det dåliga.
Lemonade är också ett videoalbum, en enda lång film.
– Mellan låtarna finns en passage med poetiska berättelser som sätter stämningen för nästa låt. Det är inspirerande. Jag tycker om passager mellan saker, det kan vara bilder eller ord som ger olika förnimmelser och sätter atmosfären.
Medan Brita, som är ensam på scen, hinner med sina klädbyten, blir det projektioner som passager på scenen.
– Tanken är att min föreställning ska vara som en Beyoncékonsert – ett enda långt pågående. Saker flyter in i varandra. Vi bygger ihop det hela, det kommer en liten film mellan låtarna och det blir som en organism som hör ihop.

Brita Björs har analyserat Beyoncés låtar, funderat över hennes koreografi och scenkläder. Hon har letat folkvisor med samma tema – kärlek, relationer, svek och försoning. Hon har funderat över hur folkmusikens koreografi kan bli sensuell och sexig som Beyoncés och hennes syster, konstnären Ida Björs, som tidigare gjort projekt som utmanar folkdräkten, syr kostymer för glatta livet.
– Det jag försöker göra är att översätta Beyoncés artisteri och konstnärskap till mitt lilla hörn av världen, till folkdräkt och allmogekultur. Vi har olika attityder. Hon är en storslagen popstjärna, sensuell och sexig, en diva som är larger than life. Folkmusiken är tvärtom. Den är någon jordnära, som längtar tillbaka och tycker att gammalt är bra. Det är rejält och grovhugget, det ska vara naturligt och autentiskt och kommer från en släkt eller en plats. Det är mycket traditionellt och inte mycket nytt.
De två världarna krockar i Folkmusiken Beyoncé.
– Det är en väldigt tacksam krock, som är rolig att befinna sig i, det är lustfylld tematik.

Precis som Beyoncé vill Brita också hylla sitt ursprung. Då handlar det mer om att vara stolt över sitt bondearv i kontrast mot den urbana normen.
Att ha kvar rötterna är viktigt och familjen har nyligen skaffat hus i Järvsö.
– Jag vore ingenting utan Järvsö. Det är en stor del av min identitet. Vi trivs bra i Malmö men jag behöver både och, säger Brita Björs.

Fakta: Folkmusiken Beyoncé
Föreställningen spelas 18, 19, 20 aug kl 19 på Bastionen.
Under Malmöfestivalen ges också möjlighet till tjuvtitt på föreställningen, 1478 i S:t Petri kyrka 19.30 – 20.00.
Idé, musik och på scen: Brita Björs
Regi och koreografi: Tove Sahlin/Shake it Collaborations
Kostym och rekvisita: Ida Björs
Ljus- och set design: Josefin Hinders Sjövall
Video och foto: Alex Pacheco, Max Tellving
Med stöd från: Region Skåne, Malmö stad och Konstnärsnämnden

×