Alla cirkusartister har skräddarsydda kostymer som sys upp i Montreal. Pressbild

När magin intar arenan

En av världens största turnerande nycirkusar gästar Malmö Arena i september. Den konstnärlige ledaren för Cirque du Soleils föreställning Varekai berättar om hur idén bakom showen föddes, om kostymerna och arbetet bakom den spektakulära showen.

Kompaniet Cirque du Soleil har gjort sig kända som en av världens största nycirkusar, med över 4 000 medarbetare från mer än 50 länder. Mellan den 6 och 10 september spelas Varekai på Malmö Arena.
Bruno Darmagnac är konstnärlig ledare för Varekai, och befinner sig i Spanien när tidningen når honom på telefon.
– Här har vi spelat showen i ett chapiteau (cirkustält) och det var verkligen något extra. Det var lite merjobb rent tekniskt men jag gillade det verkligen.
Cirque du Soleil har flera turnerande föreställningar som spelas samtidigt på olika platser i världen.
– Vi konstnärliga ledare får en färdig och existerande show, med artister och allt. Vi åker på turné med showen och det är vårt jobb att se till att vi varje kväll, oavsett var vi är, förbereder allt och alla på att ge en publiken en bra föreställning.

Finns det någon möjlighet för dig att sätta en personlig prägel på föreställningen?
– Ja, det gör det, men det måste så klart vara inom samma vision som konceptet. Om jag lägger till något eller ändrar något måste det vara något som tjänar historien. Vanligtvis händer det när en ny artist tillkommer. De tillför något nytt varje gång och det är mitt jobb att integrera det till det som finns.
Men att ändra något är en stor apparat förklarar han.
– Varje ny sak du gör får konsekvenser för alla involverade. Alltifrån artisterna till ljud och ljus.

Varekai är en historia som delvis är inspirerad av den grekiska myten om Ikaros som flög in i solen, brände vingarna och landade på marken. Men det ligger även en verklig händelse bakom historien.
Varekais skapare, Dominique Champagne, föll från hög höjd under en repetition och bröt båda benen.
– Hans liv förändrades drastiskt och han var tvungen att anpassa sig och sitt liv. Han var tvungen att be okända människor om hjälp när han var i affären för att nå saker på hyllorna, han behövde be om hjälp för att ta sig över en gata. Det fick honom att tänka efter och inspirerade honom till den här historien, säger Bruno Darmagnac.
Varekai börjar med att berättelsens hjälte faller ned från himlen. Genom hela showen måste han lära sig att gå, lära sig att lite på människor och att lära sig att bli kär.
– Utan att vara så dramatisk tror jag att alla kan relatera till det, vi har alla haft svåra tider som vi måste ta oss igenom.
Bruno Darmagnac har jobbat med Cirque du Soleil i sex år och med Varekai i ett. Vartannat eller vart tredje år byter de show.
– Det gör vi så vi inte blir för bekväma och för att ge artisterna något nytt.
Innan de kommer till en ny arena har det tekniska teamet ägnat flera år åt förberedelser för att se till att arenan kan ta all utrustning.
– Scenen är alltid densamma, eftersom vi reser med vår egen scen liksom med ljud- och ljusutrustning. Det som är nytt är hur det ser ut backstage.Vi vet att det är vissa saker vi måste ha plats till, till träning och uppvärmning för artisterna, och det är först när vi anländer som vi vet hur vi måste anpassa oss.

Hur hamnade du på Cirque du Soleil?
– Jag ansökte. Det finns inte riktigt någon utbildning för det här, utan det är mer ens erfarenhet som ger dig verktygen att hantera en sån show och grupp. Jag har varit dansare och ansvarig för dansgrupper så bit för bit har all den erfarenheten lagts ihop, och jag gissar att det gjorde mig till en intressant kandidat.

Vad var dina förhoppningar med Cirque?
– Åh. Det jag gör nu, verkligen. Jag har inte blivit besviken och det som är fantastiskt och som jag känner mig väldigt lyckosam över är att vi varje kväll kan se resultatet av vårt jobb. Showen binder ihop dagen och efteråt kan man säga att ”i dag har jag bidragit till det där”. Vi gör människor glada och de applåderar. Det tycker jag är underbart. Det jag förväntade mig var kvalitet och det är det jag gillar med det här kompaniet, och med showerna vi visar varje dag, att det är lätt underhållning men med extremt hög kvalitet.

Kostymerna i era föreställningar brukar vara väldigt spektakulära, hur är det med Varekai?
– De är väldigt färgstarka, många av kostymerna man kommer få se är väldigt underliga kreationer. I kostymerna finns stoppning för att ge en annorlunda form till den mänskliga kroppen. Artisten på scenen måste utföra svår akrobatik så kostymen måste vara perfekt, så att den inte är i vägen. Kostymerna är väldigt viktiga för produktionen, det ger looken men kostymerna måste också tjäna sitt syfte när akrobaterna gör sina trick. Alla kostymer är skräddarsydda på personen, och de tränar och övar med kostymerna. Det är en lång process och ju svårare akrobatiska trick desto längre tid tar det att få klart kostymerna.

Hur länge måste artisterna öva innan de kan stå på scen?
– Det beror på. Det skiljer sig om man är i en gruppakt, då måste akrobaterna känna varandra, som i den sista akten, Russian Swing. Då har man en som puttar och en som flyger av gungan, och de måste jobba mycket med varandra för att lära sig lita på varandra och lära sig varandras energi och så vidare. Det är inte samma om man är ensam i en akt.
Många av cirkusartisterna och akrobaterna som kommer till Cirque du Soleil har ett förflutet inom idrottsvärlden inom akrobatik.
– De är väldigt duktiga för många har tävlat på väldigt hög nivå. När de kommer till Cirque är det ett väldigt annorlunda jobb. När man tävlar måste man prestera på topp vid ett tillfälle, med oss måste man vara bra hela tiden, regelbundet. Här i Spanien gör vi tio shower per vecka och då kan man inte ge allting på första showen som man gör på tävling, då finns ingen energi kvar till resten.
Dessutom måste de lära sig musiken och det konstnärliga uttrycket för att ge en känsla.
– Och det är därför jag verkligen vill uppmuntra folk att komma och se Varekai, det är lätt underhållning men det finns ett djup och det är teater med riktiga känslor. Om man kommer och ser showen så tveka inte att klappa om man gillar det man ser, det är en live show och artisterna ger tillbaka på reaktionerna, de ger mer, säger Bruno Darmagnac.

×