Eleverna i årskurs 7 på Georgshillsskolan deltar i ett projekt där trä- och metallslöjd och syslöjd integreras. Philip Linné, Sebastian Dexe, Lirigzon Rrahmani och Adam Sjöström tillverkar en hylla som kan hissas upp i taket. Foto: Jonas Karlsson
Sebastian Dexe gör sig redo att svetsa ihop delar till en hylla.
Anna Olofsson snickrar och slöjdläraren Per Persson Landkvist kommer med tips och råd.
Negin Rostami, Josefin Nilsson, Thea Sandell, Anna Olofsson och Vide Hjulström arbetar med en träskylt i slöjden.

Slöjdprojekt ger ökat inflytande

Hörby På Georgshillsskolan i Hörby integreras träslöjden och syslöjden, vilket har satt fart kreativiteten och lett till ökat elevinflytande. Samtidigt ser eleverna till att piffa till sitt klassrum.
– Det är ett win-win-koncept. Resultatet blir bättre om eleverna får vara med och påverka, säger slöjdläraren Per Persson Landkvist.

Några av eleverna har tillverkat dynor till stolarna i klassrummet, andra håller på att göra en lysande hylla som kan hissas upp i taket för att spara plats.

– Vi har ingenstans att göra av skolgrejorna i klassrummet, och då tänkte vi att det kan vara en bra idé att ha dem på en hylla som man hissar upp i taket, säger Philip Linné som går i sjuan.
Hans klasskamrater Negin Rostami, Josefin Nilsson, Thea Sandell, Anna Olofsson och Vide Hjulström arbetar med en träskylt inför skolavslutningen i nian om två år.
2019 står det med stora siffror på tavlan, som även ska dekoreras med mjuka tygtussar.

– Vi planerade först lite var och en för sig vad vi skulle göra, och sen kom vi på att vi skulle göra en skylt i trä som vi kan ha i klassrummet och som visar när vi går ut nionde klass. Vi har jobbat både med träslöjd och syslöjd när vi har gjort den, berättar Vide Hjulström.

Och det är just detta som är finessen med projektet, berättar slöjdläraren Per Persson Landkvist – att eleverna själv får tänka till och komma med idéer och att gränserna mellan syslöjden och trä- och metallslöjden suddas ut.
– Vi har avskaffat textilslöjd och trä- och metallslöjd som separata ämnen i årskurs 7 och 8, och kör med båda delarna parallellt. Det är det nya sättet att jobba på. Man får bättre resultat om eleverna är med och påverkar.

– Eleverna har själv fått vara med och tycka till om det här och det har lett till ökat elevinflytande, säger Per Persson Landkvist.
Barnen jobbar gruppvis, och får lära sig att ta hänsyn till varandra och bekanta sig med klasskamrater som de annars inte umgås så mycket med.
– Det känns jätteroligt. Vi började med det här i oktober, och eleverna är positiva och kreativa och tar sig gärna an nya saker. Det är roligt att jobba i en så kreativ miljö där alla är engagerade, säger läraren Malin Skarped Gustafsson.

Planen är att konceptet med integrerad slöjd successivt ska införas på hela högstadiet på Georgshillsskolan.
Den gångna terminen har eleverna i årskurs 7 och 8 arbetar med projektet, medan niorna har haft separat syslöjd och trä- och metallslöjd.

– Vi måste göra slöjden modern, och hänga med i utvecklingen, menar Malin Skarped Gustafsson.
– Vi är ute efter problemlösningar. Det är själva processen man vill komma åt och det gäller att använda rätt verktyg för att nå fram. Genusperspektivet finns där också. Det här är oerhört duktiga elever, och de är otroligt praktiska och hittar hela tiden lösningar på de problem som dyker upp, säger Per Persson Landkvist.

Dagens fråga

Föredrar du midsommarafton framför julafton?

  • Nej. (57%, 594 Röster)
  • Ja. (43%, 457 Röster)

Antal röster: 1 051

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×