Lars Fembro, Helena Magnusson, Fortunata Kolompar och Leonardo Secic i en scen ur Titanias Älvteater. Foto: Yvonne Erlandsson
Lars Fembro, Helena Magnusson, Fortunata Kolompar och Leonardo Secic i en scen ur Titanias Älvteater. Foto: Yvonne Erlandsson
Titanias Älvteater är ett samarbete mellan Drömmarnas Hus och Malmö Opera och ingår också i Malmö Sommarscen.
Ali Hussein spelar Kung Midas.
En scen ur Titanias Älvteater.
En scen ur Titanias Älvteater.
Helena Magnusson spelar Titania.
En scen ur Titanias Älvteater.
Leonardo Secic och Fortunata Kolompar spelar Pyramus och Thisbe. Foto: Yvonne Erlandsson
Ebba Backlund Hammar som frisören och Ali Hussein som Kung Midas. Foto: Yvonne Erlandsson

Älvdrottningens sagor intar Teaterparken

När de stora berömda artisterna inte dyker upp får Bosse och Gittan i festföreningen träda in som berättare och scenarbetarna får ta över rollerna. Allt går att fixa när älvdrottningen Titania kommer in på scenen och förvandlar dem till skådespelare. Och det är precis det som sker i Titanias Älvteater.

Titanias Älvteater gör ett kort nedslag – två dagar i Teaterparken utanför Intiman och bakom Malmö Operas grill. Lördag den 17 och söndag den 18 juni kl 16.00 är det dags och det är fri entré. Föreställningen är ett samarbete mellan Operaverkstan och Drömmarnas hus och den är också startskottet för Malmö Sommarscen. I Titanias Älvteater berättas två av Ovidius sagor, den om kung Midas som fick åsneöron och den om Pyramus och Thisbe, kärleksparet som föräldrarna försöker skilja åt och som gick ett tragiskt öde till mötes.

Operasångerskan Helena Magnusson gör rollen som Titania.

Hur är det att spela Titania och sjunga opera utomhus?
– Det är väldigt speciellt, det är lite svårt med ljudbilden. Man är van att ha väggar där ljudet studsar och man hör sig själv och de andra. Men vi har jätteduktiga tekniker som hjälper oss med medhörning och sådant så det har fungerat bra. Men så är det det där med vinden, säger Helena Magnusson med ett skratt.

Berätta om musiken?
– Det är jättefin musik, dels av Britten ur en Midsommarnattsdröm och Purcells The Fairy Queen. Det är musik från helt olika perioder, men det funkar jättebra att baka ihop, för det är ju lite samma tema med älvorna och Titania. Jag gillar musiken jättemycket.
Titania omges av älvorna Sonja Secic, Gabriella Secic, Maryam Allami, Gabriella Jädert och Una Music samt Maria Andersson som spelar Puck.

Bosse och Gittan spelas av Lars Fembro från Operaverkstan och Liza Fry från Drömmarnas hus. Ungdomarna från Drömmarnas hus som gör de stora rollerna är Leonardo Secic (Pyramus), Fortunata Kolompar (Thisbe), Ebba Backlund Hammar (frisören) och Ali Hussein (kung Midas).
– Våra grundkaraktärer är scenarbetare, men så händer ju lite grejer under resans gång, säger Ebba Backlund Hammar.
Alla fyra har spelat teater på Drömmarnas hus i flera år. Fortunata har dansat där sedan hon var tio och Leonardo har mest hållit på med film, också det genom Drömmarnas hus.
– Malmö Opera är ju något stort, något helt annat, säger Leonardo om att vara på den här platsen.
– Jag känner att det är något bra för vår framtid, vi ska inte sätta för mycket press på oss själva, men när man jobbar på och har ett mål då kan man nå det. Kraven höjs här, men det är utvecklande, säger Fortunata.
Ebba håller med.
– Det är spännande att vara på en annan plats och det är skönt att vara ute, eftersom det är så varmt.

De fyra har pratat mycket tillsammans om hur de utvecklats genom åren på Drömmarnas hus och genom arbetet med den här pjäsen.
– Direkt första dagen kände vi oss hemma här. Så är det när det gäller teater, säger Leonardo.
– Och vi har längtat till varenda rep och föreställning, säger Ali.
Ingen av dem längtar till sommarlovet just nu.
– Men vi ska jobba med ett annat projekt och ha en massa möten, vi ska göra en podcast som vi ska planera i sommar, säger Ali.

Inför premiären känner sig alla hälsosamt stressade.
– Jag gillar den känslan, säger Fortunata. Den ger mig lite power på något sätt. När man väl kör känner man att det är detta man är gjord för, att känna sig lite nervös innan man går in.
Ebba håller med.
– Ja, det finns bra nervositet. Och jag känner mig ganska säker på vad vi ska göra. Jag är mer bara peppad, säger Ebba.

Föreställningens budskap är viktigt och något alla fyra gärna vill lyfta fram.
– Att man ska vara sig själv och acceptera varandra oavsett hur man ser ut. Man ska vara stolt om man är annorlunda, säger Ali.
– Och att kärleken är viktig. Kärleken ska man inte kunna kontrollera, föräldrarna ska aldrig bygga en mur mellan två som älskar varandra, säger Fortunata.

Hillevi Björnsson är medregissör till Titanias Älvteater i samarbete med Liza Fry. Hillevi har tidigare arbetat med flera av ungdomarna i Tusen och en natt på Malmö Opera.

Hur känns det att lägga det här pusslet med alla bitar som ska komma samman?
– Det är ett charmigt arbete. Vi har arbetat länge med ungdomarna och barnen på Drömmarnas hus och de har fått fundera mycket över saker som hur man gestaltar kärlek och vad som är viktigt i de här historierna. Efter det började vi jobba med musikerna och hur man kunde tolka musiken med vibrafon och basklarinett, hur får man in det i sagorna. Vi har arbetat mycket var för sig och först senaste veckan har vi satt ihop det hela, berättar Hillevi.

Hur viktigt är det att Operan är med i sådana här samarbeten?
– Jätteviktigt. Opera är så många olika saker och kan fungera på så många olika sätt. Det känns viktigt att man visar att den musiken är till för alla och att känslorna man beskriver i opera är något som alla kan känna oavsett erfarenhet.

Titanias Älvteater knyter också an till Operaverkstans kommande tema?
– Ja, precis, det är ju Ovidius metamorfoser, de gamla sagorna om förvandlingar. Det kommer att vara temat på Operaverkstan- och hela teatern bygger ju egentligen på förvandlingar. Det är roligt med sådana teman, för de kan bli hur stora som helst, säger Hillevi Björnsson.

×