Teaterhotellet är årets operett på Ystads teater. Den 30 juni är det premiär. Ellinor Fryklund, Rickard Söderberg och Laine Quist. Foto: Andreas Paulson
Teaterhotellet är årets operett på Ystads teater. Den 30 juni är det premiär. Ellinor Fryklund, Rickard Söderberg och Laine Quist. Foto: Andreas Paulson

Spelar nyskriven operett om lokal teaterhistoria

Sommarscenen
Efter att ha betat av Läderlappen och Glada Änkan är Opera i Ystad tillbaka med sin tredje operett. En helt nyskriven sådan, baserad på lokal teaterhistoria och med noga utvalda melodier från andra verk, både kända och okända. Den 30 juni är det premiär på Ystads teater för Teaterhotellet.

Rickard Söderberg och hans kollegor och vänner i Opera i Ystad har blivit operettbitna under åren som gott. Men trots att det finns många operetter och mycket fin musik var valet av pjäs inför sommaren 2017 svårt.
– Vi har ju spelat de två största, mest spelade och bästa operetterna. Sedan finns det ett antal till som har bra nummer, men som rakt igenom kanske inte är så där bra. Handlingen är mossig. Så vi bestämde oss för att göra en egen operett. För det finns ju all den här enastående musiken, varav en del är riktiga örhängen och andra kanske inte tidigare hörts i Sverige.

Jakten på noter har gått över hela Europa.
– Vi har varit i Wien och London och letat musik. Det börjar med att man bestämmer sig för ett stycke som man hört på någon obskyr inspelning och så letar man. Vi hittade en av noterna på ett musikbibliotek i Wien. Den fanns inte i Berlin och absolut inte i Sverige. Det har varit ett detektivarbete hela hösten, säger Rickard Söderberg.
Ambitionen var också att placera handlingen i Skåne.


– Vi ville inte ha någon mossig och tråkig historia, utan något fräscht. Och då är det så att när Ystad teater invigdes 1894, så berättas det att man bränt ner den gamla för att få pengar att bygga den nya. Vi tog verkligheten rakt av. Opera i Ystad använder sig också av lokala etablissemang – en del som finns i dag fanns redan då – och av historiska personer från trakten. Biskopen, rektorn för universitetet och en del andra finns med.

Tanken är nu att publiken som kommer för at uppleva Teaterhhotellet får gå på invigning av teatern.
– Vi kommer att spela en del redan ute, så när de kommer in i teatern är tiden förflyttad.
Rickard spelar direktör Tengberg.
– Det var han som sägs ha bränt ner teatern. Det finns ju en tvist kring detta, men det framgår.

Det låter som en man som gör vad han vill?
– Ja, han var väldigt driftig. Och så var det kanske inte han som brände ner byggnaden, det finns folk som erkänt på sin dödsbädd och en massa historier kring detta. Och allt detta tar vi upp i föreställningen.

Opera i Ystad har letat i gamla arkiv, gamla böcker och hos gamla människor som läst något, hört något eller minns något. Till detta kommer så musiken.

Vad får Tengberg sjunga?
– Berlinerluft till exempel och så får jag sjunga ur Blomman på Hawaii. Åh, jag blir helt till mig! säger Rickard Söderberg och sjunger.

Det låter onekligen som om du blivit mer operettbiten genom åren?
– Utan tvekan. Jag hade samma fördom mot operetter som de flesta av oss har. Men jag har upptäckt att det finns så otrolig musik. Sedan finns det också mycket skråp. Det är det som är grejen med operetter – de består till 80 procent av sådant man inte orkar höra och till 20 procent ren och skär magi. Nu har vi lyxat till det och bara tagit magin!

Mer magi lär det bli i kulisserna, det är nämligen original från invigningen.
– Ja, dem ska vi använda. Att måla kulisser är en konst som är på utdöende, men märkligt nog är ett av de ställen i världen där det görs i Simrishamn. Där finns en skola för naturalistisk konst. Vi har slagit våra påsar ihop med dem. Den sista dekormålaren i Skandinavien fanns på Det Kongelige i Köepnhamn och avskedades för två år sedan, men vi vill vårda den konsten. Till nästa år kommer akademin i Simrishamn att göra ett helt nytt set kulisser till oss, vilket är världsunikt. Till i år har de gjort en jättefontän. Vi ville visa hur coolt det är!

Om ni beställt kulisser så blir det alltså något även nästa år?
– Ja, vi har fått blodad tand så det går inte att stoppa oss! säger Rickard Söderberg.

Webb-tv kultur

×