Movements är mer än bara teater eller nycirkuskonst – det är en form av aktivism. Foto: Emmalisa Pauly/Malmö Stadsteater

En hoppfull resa mot en bättre värld

recension Cirkus Cirkör är tillbaka i den gamla cirkusbyggnaden Hipp i Malmö. De avslutar trilogin som började med deras spektakulära 20-årsjubileum, Borders, 2015. Förra våren följdes den upp av Limits och nu är det dags för Movements. Alla tre föreställningarna binds samman av utforskandet av gränser, både inre och yttre.

Movements

Cirkus Cirkör
Innehåll: Tilde Björfors, kreativt team och ensemble.

Text: Alexandra Loonin

Medverkande: Tom Ahlsell, Helen Al-Janabi, Nedal Alsuoaf, David Eriksson, Irya Gmeyner, Javid Heidari, Oldoz Javidi, Nasreen Larsson Al-Janabi, Karin Lithman, Ibraheem Manaem, Ashtar Muallem, Ilya Varty, Johannes Wanselow, Fadi Zmorrod.
Urpremiär fredag 5 maj på Hipp

I Movements får orden ännu större utrymme än de tidigare föreställningarna. Det blir nästan så att cirkuskonsterna bildar en bakgrundsväv som för berättelsen framåt snarare än att de är i fokus och hänför publiken. Även om det som alltid finns ögonblick där publiken tappar andan. Som Fadi Zmorrods hisnande uppochnervända akrobatiska övningar på en stolpe eller Ashtar Muallems ljuvligt vackra konster som utförs hängande i tygstycken.

Skådespelarna Johannes Wanselow, Karin Lithman, Tom Ahlsell och Helen Al-Janabi inleder föreställningen med att ge röst till berättelser från krigets vardag. Ofattbara, omänskliga fasor som är verklighet i vissa delar av världen. Det är berättelser som gör beslutet att fly förståeligt. Att det till slut inte finns något val förutom att utsätta sig själv och sin familj för farorna det innebär att ge sig iväg till fots över ogästvänliga berg och över hav i minimala, knappt sjödugliga båtar.

Berättelserna har samlats in av bland andra manusförfattaren Alexandra Loonin som arbetade som volontär när den stora flyktingvågen kom hösten 2015. Ensemblen delar också med sig av sina egna erfarenheter från Palestina, Afghanistan och Syrien. Nasreen Larsson Al-Janabi berättar om sin farmors fikonträd, Javid Heidari berättar om sin farliga resa till Sverige och Nedal Alsouaf berättar om hur det är att förlora allt när kriget kommer. Det är historier som går rakt in i hjärtat. Men ibland blir jag mätt på orden. Jag hade önskat att rörelserna fått ta större plats.

Berättelserna förs framåt av rörelser på scenen. Stolar flyttas runt och klättras över, som en vuxen version av inte-nudda-golv. Ensemblen kämpar med att klättra över en enorm mur. När berättelserna nått ett flyktingläger börjar det regna och scengolvet fylls av vatten.

Vattnet dämpar ljuden i salongen och skapar stämningsfulla, mjuka plask från fötter och tygstycke. Vattenytan blir både ett hav för ensemblen att ta sig över och en yta som bär minnen och drömmar. Inte minst blir den blanka ytan en perfekt spegel för den vackra, virvlande eldshowen som avslutar Movements.

Musiken är som vanligt ett viktigt element i Cirkus Cirkörs föreställning och sångerskans Irya Gmeyners mångfasetterade röst skänker både vemod och hopp.

För trots allt lidande, alla svårigheter och all smärta finns det framtidsförhoppning i Movements. Berättelser från dem som frikostigt hjälpte till att ta emot flyktingar i Malmö under hösten 2015 slutar i en vattenstänkande glädjedans.

Movements visar upp den tudelade värld vi lever i. En värld där vi kan enas och hjälpa till när det behövs. Samtidigt har Sverige en strängare asyllagstiftning och många högerextrema, populistiska och nationalistiska partier växer sig allt starkare runt om i världen – och i vårt eget land.

Movements visar också hur futtiga de flesta av våra problem blir i jämförelse med dem som måste kämpa för sitt liv varje dag. Här lyckas David Eriksson charma publiken med sina melodramatiska tankar om ett ”svårt” vardagsliv och sin underfundiga snubbelhumor.

Även om Movements är den sista delen i en trilogi så hoppas jag att det inte är sista gången cirkusdirektören och regissören Tilde Björfors och gruppen tar sig an ämnet. Inte bara för den hisnande upplevelsen som publiken bjuds på under föreställningarna, utan för att vi aldrig får glömma, aldrig sluta lyssna på flyktingarnas berättelser och hela tiden våga prata om vårt ansvar för våra medmänniskor.

Cirkus Cirkör är ett föredöme när det gäller att skapa en bättre framtid. I Movements finns det utrymme för olika erfarenheter, språk och talanger. Bredden i ensemblen speglar världen och på så sätt blir Movements både ett viktigt inlägg i debatten och ett konkret sätt att arbeta med integration. Det är stort.

 

Movements

Cirkus Cirkör
Innehåll: Tilde Björfors, kreativt team och ensemble.

Text: Alexandra Loonin

Medverkande: Tom Ahlsell, Helen Al-Janabi, Nedal Alsuoaf, David Eriksson, Irya Gmeyner, Javid Heidari, Oldoz Javidi, Nasreen Larsson Al-Janabi, Karin Lithman, Ibraheem Manaem, Ashtar Muallem, Ilya Varty, Johannes Wanselow, Fadi Zmorrod.
Urpremiär fredag 5 maj på Hipp

Läs mer:

×