Frida Engström som Daisi Doody i Malmö operas Aniara. Foto: Malin Arnesson
Aniara, Malmö Opera, 170427
Stefan Johansson regisserar Aniara. Arkivbild

Aniara på plats på operans scen

Opera För första gången sedan 1977 svävar rymdskeppet Aniara på Malmö Operas scen. Den 6 maj är det premiär och föreställningens regissör Stefan Johansson ser fram emot att låta publiken följa med ut i rymden. - I föreställningen vill jag får fram det mänskliga perspektivet på att vi fortfarande inte lyckats göra något för att stoppa förstörelsen av vår planet, säger han.

Aniara
Musik: Karl-Birger Blomdahl
Libretto: Erik Lindegren, baserat på Harry Martinsons versepos Aniara.
Regi: Stefan Johansson
Scenografi: Jan Lundberg
Koreografi: Patrik Sörlind
Rörelseinstruktion Isagel: Marianne Orlando
Dirigent: Tobias Ringberg
Ljus: Torben Lendroph
Kostymdesign: Bea Szenfeld
I rollerna: Alexande Büchel, Frida Engström, Daniel Hällström, Lars Arvidson, Ole Alexander Bang, Richard Söderberg, Bengt Krantz, Conny Thiomander, Torbjörn Lillieqvist, Tina Höjlund med flera
Med Malmö Operakör och Malmö Operaorkester
Språk: svenska
Premiär på Malmö Opera: 6 maj, spelas till och med 7 juni

1959 hade kompositören Karl-Birger Blomdahl och poeten Erik Lindegrens då hypermoderna operaversion av Harry Martinsons versepos Aniara urpremiär på Kungliga operan i Stockholm. Redan på genrepet sågs Aniara av Malmö Operas chefsdramaturg Stefan Johansson, då 12 år. Nu, nästan 60 år senare, regisserar han själv Aniara på Malmö Opera.
– Det finns många orsaker till att vi sätter upp Aniara nu, förklarar han i en paus under repetitionerna. En är att den inte är gjord någonstans på nästan 25 år och att vi, lite sent, lyfter fram kompositören Blomdahls hundraårsjubileum 2016. Sedan är det ett väldigt bra verk som fått en helt ny aktualitet. På urpremiären och även 1977 när det senast spelades här på operan var det mycket fokus på rymden. Den entusiasmen har gått över och i dag tänker man mer på miljöaspekten. Allra djupast handlar det om att det är här som slutstriden om planetens överlevnad kommer att stå.

Harry Martinsons versepos Anira publicerades 1954 och handlar om rymdskeppet Aniara i vilket människorna flyr jorden som är ödelagd av miljöförstöring och kärnvapenkrig. På sin väg mot Mars kommer Aniara ur kurs och mänskligheten döms att dö ut i rymden.
Aniara utspelas år 2038 och att det inte är så långt borta i dag har varit Stefan Johanssons utgångspunkt för uppsättningen.
– Vi har inte varit intresserad av att göra science fiction utan tänker oss att om 20 år svävar det en gondolder som kan ta 8 000 passagerare, ungefär som en slags lyxkryssning, och då kanske det ser mer Ikea ut än futurism. Men framför allt vill jag i föreställningen också ha fram det mänskliga perspektivet på att vi fortfarande inte lyckats göra något för att stoppa förstörelsen av vår planet. För mig är texten väldigt gripande och figurerna, det episodiska med dem, rörande.
– Och så älskar jag musiken och tycker att det är fantastiskt att kören är huvudperson.

Den skånska operasångaren Frida Engström som senast uppträdde på Malmö Opera som Lady Tarrington i operans turnéversion av My Fair Lady är tillbaka på hemmaplan för dubbelrollen Daisi Doody/La Garconne.
– Det kändes jätteroligt när jag fick frågan, säger hon. Jag hade ingen speciell relation till Anira då men hade självklart hört talas om den och hört en del av musiken. Efter att jag fått rollen läste jag verseposet och också mycket om verket och ombearabetningen till opera.

Vad tycker du nu?
– Jag älskar både operan och verseposet. De fungerar verkligen i dag och operan borde spelas oftare. I vår uppsättning trycker vi mycket på psykologin, vad som händer med människorna, men den är spelbar ur ett miljöförstörelseperspektiv, ur ett flyktperspektiv och ur ett elitistisk perspektiv, vilka som får följa med på Aniara. Det är så många samhällsfrågor som Harry Martinson skrev utifrån som var aktuella då och tyvärr fortfarande är det.

I första akten spelar Frida Engström showartisten Daisi Doody som i Malmö Operas Aniara är en väletablerad showartist som får alla på rymdskeppet att festa och glömma att jorden går under. I andra akten spelar hon La Garconne och sjunger Libidella-arian till minnet av en prästinna som gått bort.

Jämför med andra operaroller du gjort, hur är det att jobba med dessa?
– Det är en väldig utmaning. Jag tror att jag alltid har lättast för skådespeleriet, när man bollar impulser med en kollega, spelar ett drama och karaktären har en egen historia att berätta som man ska följa. Aniara är en revy och vi kommer in som tomtebloss som måste finna vår funktion. Det finns ingen hjälp att få i orden om vad man är för person utan det måste spelas i aktioner och reaktioner från alla runt omkring, framförallt kören, som verkligen har en bärande roll.
– Sedan är det också sångmässigt knepigt. Jag har inte de svåraste partierna men det är lite atonalt så det är svårt ibland att hitta helt rätt toner. Daisi Doodys scen är väldigt känslig. den måste vara vråltajt och att få det när musiken är ganska rytmiskt komplicerat och man ska sjunga, dansa och agera, ja det är ju det vi får betalt för, säger hon med ett stort skratt.

Kostymerna till Anira har skapats av den välkända modedesignern Bea Szenfeld och Frida Engström beskriver målande sin Daisikostym:
– Jag har nästan drag queen-sminkning och ett gigantiskt blont hår som de satt upp med en ställning och så har Bea designat en knallrosa gummiklänning med rosa pälsväst till och de har klistrat över 3 000 stenar på varje sko. Det är galet och helt ljuvligt och till en stor hjälp. När kostym och mask kommer till gör det mycket för karaktären men här upplevde jag det extra tydligt. I Daisi-kostymen frikopplades jag helt från mig själv och blev fri i vulgariteten och de extrema utspelet som hon ska ha.

På lördag, 6 maj, är det premiär för Aniara på Malmö Opera och Frida Engström är övertygad om att det blir en stor upplevelse för publiken.
– Det som är fint med Anira, just för att den inte är självklar, är att man lämnar större utrymme för alla människors egna tolkningar. Det kommer att vara mycket upp till betraktaren vad man läser in i de olika scenerna och eftersom kören spelar så stor roll finns det en stor grupp människor som alla har sitt eget uttryck. Man kan gå från den ena till den andra och beröras.
Stefan Johansson har också fullt förtroende för att operans publik.
– Publiken här försäkrar ofta att man inte tycker om modern musik men samtidigt är man väldigt nyfiken och öppen. Av de fyra uppsättningar jag har gjort här, Aniara inräknad, har två varit ganska svårtillgängliga men jag har bara mött jättefina publikreaktioner. Och om man ska bli sedd innan man fyller 70, vilket jag gör på fredag, så har jag verkligen blivit det här.

Aniara
Musik: Karl-Birger Blomdahl
Libretto: Erik Lindegren, baserat på Harry Martinsons versepos Aniara.
Regi: Stefan Johansson
Scenografi: Jan Lundberg
Koreografi: Patrik Sörlind
Rörelseinstruktion Isagel: Marianne Orlando
Dirigent: Tobias Ringberg
Ljus: Torben Lendroph
Kostymdesign: Bea Szenfeld
I rollerna: Alexande Büchel, Frida Engström, Daniel Hällström, Lars Arvidson, Ole Alexander Bang, Richard Söderberg, Bengt Krantz, Conny Thiomander, Torbjörn Lillieqvist, Tina Höjlund med flera
Med Malmö Operakör och Malmö Operaorkester
Språk: svenska
Premiär på Malmö Opera: 6 maj, spelas till och med 7 juni

Dagens fråga

Längtar du till jul?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×