Andreas Andersson från Furulund gör debut i STCC på hemmabanan Ring Knutstorp i början av maj. Foto: Privat

En ny skåning gör entré i STCC-serien

MALMÖ När STCC-cirkusen drar igång för säsongen på Ring Knutstorp 6 maj finns en ny skåning på startgriden. Andreas Andersson, 25, från Furulund, fjolårsmästare i Ginetta-klassen, tar sats mot nya höjder i racingkarriären.

– Slutmålet är att stå högst upp på pallen. Men så här första säsongen är väl målsättning topp tio, berättar Andreas Andersson för Skånskan.
Förra året vann han sidoklassen Ginetta GT5 Challenge och meningen var från början att testa V8 Thunder Cars-serien (tidigare Camaro Cup). I så fall skulle han gå samma väg som Eslövssonen Tobias Brink, även han debutant i årets STCC-serie.

Men det blev en genväg i stället.
– En person som följt mig länge tyckte inte att det var rätt väg för mig att gå. I stället erbjöd han sig att finansiera en STCC-bil till mig, berättar Andreas.
– Ett sådant erbjudande är det ju svårt att tacka nej till. . .
Andreas Andersson kommer att köra en Seat León TCR för finska Team LMC Racing som ny ska etablera sig i STCC efter att tidigare ha satsat på den tyska serien samt race i bland annat Thailand och Macao.
– Ett fantastiskt duktigt team. vi har förberett oss bra och kört tester i både Spanien och Frankrike där vi även fick göra regntest på banan. Allt har gått mycket bra och jag känner mig hemma i bilen, berättar Andreas Andersson.

Under tävlingarna kommer teamet att ta hand om bilen, men i övrigt tar han, som är utbildad mekaniker och jobbar som servicetekniker vid Audi i Malmö, hand om mekandet själv.
Andreas Andersson började med racing redan som åttaåring i en go-cart och fortsatte så småningom, vid 17 års ålder, med att köra långlopp.
– Det är en bra skola att köra långlopp med många varv. Det blev ganska många sådana. Höjdpunkten var väl när jag vann svenska långloppsserien ER Cup 2012 efter att ha varit på pallen de två tidigare åren.
Ett av loppen har fastnat speciellt i minnet. Trots att han inte vann det.
– Det var ett lopp på Kinnekulle där jag fick fajtas med Rickard Rydell. Det var kul. Jag fick möta en del kända namn i den serien så det gav många erfarenheter och var mycket utvecklande.
ER Cup byttes mot Ginetta. Först ett år i G20 och sedan G40. Där blev det alltså en totalseger förra året efter en spännande och dramatisk final på Mantorp Park.

Steget från en Ginetta G40 med relativt lite effekt och en TCR-bil med 330 hästkrafter är hyfsat stort, men Andreas Andersson har hängt med sina finska teamkompisar bra i testerna och är taggad inför säsongen:
– Det känns bra och jag hoppas absolut kunna vara en stark utmanare i serien. Det är lite av ett generationsskifte inom STCC med många nya namn och nya förutsättningar.
– Motståndet är förstås tufft men då utvecklas man mer. Det ska bli riktigt spännande och roligt!

Premiären på Ring Knutstorp ser han särskilt mycket fram emot, eftersom det är hans hemmabana.
– Poängchansen bedömer jag som god, men givetvis hoppas jag på mer än så. Målet är att vinna eller ta en pallplats.
Än så länge är inte finansieringen klar för en hel säsong, men förhoppningarna finns om att det ska lösa sig.
– De två första deltävlingarna är klara, men sedan jobbar vi hårt med att få fram sponsorer till resten
STCC är förstås det stora äventyret just nu för Andreas Andersson. Men sedan?
– Ett mål är förstås att kunna leva på racingen, ertt annat att köra TCR-bilar internationellt. Men drömmen är att få köra Le Mans 24-timmars någon gång.

×