Dennis Snygg (tv) och Tobias Ridell jobbar i verkstaden, som är inredd så ergonomiskt som möjligt för att slippa tunga lyft och påfrestningar på ryggen. FOTO: JÖRGEN JOHANSSON

Glansdagar för däckhotell

BEKVÄMT Snart är det dags för byte till sommardäck. Det blir allt mer populärt att förvara sina däck på däckhotell. Det intygar Henrik Börjesson på Börjessons Bil.

I takt med att bilarnas hjul blir större och större blir det mer skrymmande att förvara vinter- och sommardäck efter byten.
– Men människan blir också bekvämare och bekvämare och man får inte heller längre förvara däck hur som helst enligt brandföreskrifterna.
Allt detta sammantaget gör att däckhotellen har gyllene dagar.
Ett stenkast från Börjessons Bil i Ängelholm ligger Börjessons Däck som också drivs av Börjessons. I butiken finns ett utbud av fälgar och däck och i verkstaden jobbar Tobias Ridell och Dennis Snygg. De gör däckbyten och tvättar de däck som däckhotellet förvarar, kollar däckmönster och gör en genomgång av dem, fyller på luft med mera.
Bakom verkstaden ligger själva hotellet som för närvarande hyser 1000 uppsättningar bilhjul från golv till tak.
– Efterfrågan är stor och vi behöver bygga ut, säger Henrik Börjesson, vi har redan en utbyggnadsplan.
Även tekniken att förvara däcken på har utvecklats. Systemet att stapla däcken på varandra kallas finska pinnar. Tidigare lavade man däcken på varandra eller använde pallställ. Men med modern teknik och en truck kan man nu stapla hjulen ända upp till taket och plocka upp och ner dem smidigt utan att knäcka ryggen.
För tillfället jobbar tre killar på Börjessons Däck i Ängelholm. Mellan två och fyra personer hyrs in extra under högsäsong. när det är tid för däckbyten.

×