Barn- och familjenämndens ordförande, David Westlund (S), menar att han inte är oroad efter de missförhållanden som framkommit i granskningarna av Bergkvarabuss, som i höst ska ta över ansvaret för skolskjutsarna i Eslövs kommun. ARKIVBILD
Eslöv har precis skrivit kontrakt med Bergkvarabuss om att sköta skolskjutsarna. Företaget har blivit hårt kritiserat i en granskning som Sydsvenska Dagbladet har gjort.arkiv

Nya skolskjutsbolaget i blåsväder

ESLÖV Efter att Eslövs kommunen skrivit kontrakt med Bergkvarabuss om att sköta skolskjutsarna så har bolaget hamnat i blåsväder efter granskningar som vittnar om brister i underhåll och dåliga villkor för personal som jobbar med deras bussar. Det oroar inte barn- och familjenämndens ordförande
David Westlund (S).

– Jag är övertygad om att vår förvaltning kommer att ha koll på att säkerheten är fullgod, säger han.
För bara ett par veckor sedan skrev Eslövs kommun kontrakt med Bergkvarabuss om att de från och med höstterminens start ska ta över och sköta skolskjutsarna, som transporterar 700 barn i kommunen.

Nu har Bergkvarabuss, som kör regionbussar åt Skånetrafiken, hamnat under luppen i en serie av granskande artiklar i Sydsvenska Dagbladet. I artikelserien vittnar både busschaufförer på Skånetrafiken och verkstadsarbetare som servar bussar åt Bergkvarabuss om systematiskt slarv med reparationerna.
I en artikel framgår det också att Bergkvarabuss använder gästarbetare som arbetar under pressade arbetsvillkor och som bor inne på verkstadsområdet där de servar Skånetrafikens bussar.
Barn- och familjenämndens ordförande, David Westlund (S) känner till granskningarna, men menar att han inte blir oroad utifrån att man gett uppdraget med skolskjutsarna till Bergkvarabuss.
– Nej, det blir jag inte.

För jag är övertygad om, speciellt nu när det här har uppdagats, att vår förvaltning kommer att ha koll på att säkerheten är fullgod, säger han.

Det är ju 700 barn som åker med skolskjutsbussarna. Vad tror du deras föräldrar tänker när de läser om att Bergkvarabuss ska ha misskött sig?
– Det är klart att man som förälder skulle reagera om man såg en sådan artikel. Men samtidigt hoppas jag att de känner sig trygga med att vi kontrollerar säkerheten.

Upphandlingen av skolskjutsen har samordnats av Lisbeth Erlandsson som är förvaltningsekonom på Barn och Utbildning.
Efter att Sydsvenskan publicerat sina granskningar har hon varit i kontakt med Bergkvarabuss.
– Bolaget talade om för oss att de gjort olika saker för att tillgodose och försäkra oss om att bussarna verkligen var säkra, säger hon och fortsätter:
– En sak som man gjorde direkt var att man på varje buss ska sätta upp när de är besiktigade och vilka protokoll som finns, så att det är dokumenterat. Det var det första som man sa att man hade gjort nu.

Lisbeth Erlandsson påpekar att ur skolskjutsens perspektiv så är det extremt väsentlig med det som handlar om säkerheten på bussarna.
– Det är det som är absolut viktigaste för oss. Sättet för oss att vara säkra på att detta stämmer är att besiktningar på bussarna som kommer att användas hos oss når upp till de krav som vi har ställt.

Hon påpekar att man oavsett det som skrivits i Sydsvenskan alltid säkerställer sådant när man startar samarbetet med en ny entreprenör.
– Sedan är det aldrig bra naturligtvis att det finns sådana här saker som gör att man kan vara lite orolig. Men eftersom vi inte ens startat upp än så länge så kan jag inte göra så mycket mer än det vi gjort hittills – att lyssna på vad man säger runtikring det här.

Kommer ni ställa ytterligare krav kring möjligheten att kontrollera säkerheten efter att det här har kommit fram?
– Nej, vi ställer inte mer krav för vi har redan de kraven med i upphandlingen. Vi har redan krav på säkerheten i upphandlingen och vi gör sådana kontroller. Det gör man alltid, framförallt när man startar upp en ny entreprenad.

När det gäller arbetssituationen för dem som Bergkvarabuss anlitar för till exempel service så menar nämndens ordförande David Westlund att det rör frågor som inte ingått i kraven kring upphandlingen.
– Vi har ju inte ställt några krav om anställningsvillkoren i upphandlingen. Så då är det svårt att ta hänsyn till det när vi gör upphandlingen.

Efter Sydsvenskans granskning har Skånetrafiken tagit initiativ till en oberoende kontroll av fordonsunderhållet och arbetsvillkoren på Bergkvarabuss.
Inom Region Skåne har de missförhållanden som återges i artiklarna skapat politisk storm. Miljöpartiet vill nu se skärpta upphandlingsregler, Vänsterpartiet kräver att Skånetrafiken säger upp avtalet med Bergkvarabuss och allianspartierna begärde en revision av bolagets verksamhet.
– Jag tycker det är jättebra att Region Skåne reagerar och det kommer förhoppningsvis att gynna oss överlag. Det kommer gynna dem som åker med Bergkvarabuss att de granskas nu. Bussarna kommer vara i bättre skick efter det här, säger David Westlund från barn- och familjenämnden.

Känner du dig hundraprocentigt trygg med att skolbarnen kommer åka i säkra bussar från och med hösten?
– Ja, det gör jag, säger David Westlund.

När Skånska Dagbladet ringer Lars-Erik Persson som är trafikchef på Bergkvarbuss för en kommentar så vill han inte svara på några frågor om skolkjutsen i Eslöv. Istället börjar han ifrågasätta trovärdigheten i den granskning om missförhållanden som Sydsvenskan gjort.
– Du är reporter och tror på det du läser i tidningarna, eller? frågar han och vill sedan inte svara på fler frågor.

Dagens fråga

Har du blivit biten av en hund någon gång?

Loading ... Loading ...
×