Riskbedömningar gjordes inte i tid – facket kräver att åtgärder vidtas

HÖRBY/SKÅNE Margareta Baker, regionalt skyddsombud på Kommunal i Skåne, bekräftar att flera av busschaufförerna på Transdev är kritiska till de nya dubbeldäckarna.
– De tycker att bussarna är läskiga att köra, säger hon.

Kommunals regionala skyddsombud i Skåne har begärt att Transdev ska vidta åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för busschaufförerna och se till så att bussarna kan köras på ett säkert sätt.

– Vi har ställt krav på arbetsgivaren att det ska göras riskbedömningar. Vi ska träffa huvudskyddsombudet och Transdev nästa månad och då får vi veta vad som har gjorts, informerar Margareta Baker.
Flera busschaufförer har vänt sig till Kommunal och påtalat att de tycker att dubbeldäckarna är farliga att köra ur trafiksäkerhetssynpunkt.
– De förare jag har pratat med uttrycker som det som att bussarna är rätt farliga att köra. Det gäller framförallt när det är hårda vindar och halka.
– Min uppgift är att få arbetsgivaren att vidta vissa åtgärder.
Det finns ett antal saker som inte är genomtänkta i bussarna, menar Margareta Baker.

– Det är till exempel dålig sikt i backspeglarna, och reflexer i vindrutan från instrumentbelysning och skärmar ombord beskrivs som ”discoljus”. Ibland är konstruktionen så dum att det krävs en ombyggnad. Ta handikappramperna till exempel, som måste tas fram manuellt, säger Margareta Baker.
Hon berättar också att det inte gjordes någon risk- och konsekvensbedömning innan bussarna sattes in i linjetrafik i december i fjol.
Något som hon är kritisk till.
– Det är allvarligt. Det är inte okej att köra utan riskbedömningar. Det ska göras riskbedömningar både av bussarna och körsträckorna, men det gjordes inte. Men vi kan inte ställa krav tillbaka i tiden, utan bara framåt.

Vilka åtgärder kan ni vidta om arbetsgivaren inte uppfyller era krav?
– Om man inte uppfyller kraven får vi vända oss till Arbetsmiljöverket, och göra en en 66A-anmälan. Det finns inga andra påtryckningsmöjligheter. Vi kan även stänga vissa arbetsuppgifter. Om man till exempel kommer fram till att bussarna bara får köras i 50 km/h på vissa sträckor så får det blir så.

– Men där är vi inte idag. Vi vet inte vilka åtgärderna blir ännu. Så länge vi är överens med arbetsgivaren behöver inte Arbetsmiljöverket kopplas in, säger Margareta Baker.
Kraven ställs mot Transdev – inte mot Skånetrafiken.
– Transdev är vår motpart. Jag som skyddsombud kan bara utreda om bussarna är trafikfarliga eller farliga ur trafiksäkerhetssynpunkt för förarna, säger Margareta Baker.

Dagens fråga

Har du blivit biten av en hund någon gång?

Loading ... Loading ...
×