Spårvägsinvigning miljöminister Karolina Skog, politikerna Emma Beringer, Anders Almgren, Henrik Fritzon och Skanskas Lars Lindberg.
Som en avslutning fick politikerna Johan Wester att ställa upp på en maålvaktsbild. Han kom nästan av sig, men bara nästan.
Kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S) talade om spårvägen som en navelsträng och ryggrad.
Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande, ser fem fördelar med spårvagn jämfört med busstrafik.
Johan Wester var konferencier och i sitt esse. Han drog ner skrattsalva efter skrattsalva, bland annat när han undrade var efterfesten skulle vara (hos Mats Helmfrid?) och när han skojade med Henrik Fritzon för att han såg så hopplöst stel ut när alla skulle vara glada.
Skånetrafiken var på plats och bjöd på kaffe.
I en liten hall visades film om det stora byggprojektet. Många passade på att lära sig lite mer.
Under den inledande bussturen längs spårvägssträckan guidade Håkan Lockby, teknisk direktör.

Spårvägsbygget är i gång

lund När första spadtaget på onsdagen togs för Lunds spårväg, som ska gå mellan Lunds C och ESS, stod glädjen högt i taket.
Efter många års diskussioner är projektet äntligen i hamn, tycker de ansvariga politikerna.
Och om man ska döma av talarna är Lund en mycket framstående stad och det är ingen hejd på hur enastående den kommer att bli om några år när spårvägen och Brunnshög är klara.

Spårvägen som ska gå mellan Lund C och Science Village/ESS i nordost utgörs av 5,5 kilometer dubbelspår och får nio hållplatser. Inledningsvis kommer det att finnas sju spårvagnar, varav fem i trafik samtidigt, och de kan ta 130 passagerare vardera.
I rusningstid blir det 7,5 minuter mellan avgångarna och övrig tid tio.
Restiden för hela sträckan blir 14,5 minuter och korsningarna med bilvägar signalregleras, med prioritet för spårvagnen.
Transportkapaciteten kommer att femfaldigas jämfört med dagens busstrafik, till 3 600 resor per timme och riktning.
När Brunnshögsområdet byggts ut till att omfatta cirka 40 000 arbetande eller boende personer beräknas kapacitetsbehovet till 2 500 resor per timme och riktning. Sedan tillkommer trafikeffekter av förtätningen kring Ideon, Medicon Village, LTH och Universitetssjukhuset.
De första utredningarna om spårväg i Lund gjordes redan på 1980-talet och busstråket Lundalänken som öppnades 2003 dimensionerades för kunna att omvandlas till spårväg.
Investeringskostnaden för spårvägen delas mellan Lunds kommun, staten och regionen. Den sistnämnda parten står för spårvagnarna, depån och trafikeringen av sträckan.

Inte minst miljöminister Karolina Skog (MP), som var en av talarna, fick många Lundahjärtan att bulta lite hårdare av stolthet.
– Lund gör det som alla andra städer i hela världen bara talar om. Här är det action.
– Detta är en stor dag för Lund, för Sverige. Det har inte byggts någon spårväg i landet på väldigt länge. I historieböckerna kommer vi att kunna läsa om staden som gick före de andra i spårvägens renässans, fortsätter Karolina Skog.
Konferencier Johan Wester stack in med en liten undran. Är det utrett hur väjningsplikten gäller för spårvagnarna, till exempel mellan en student och en spårvagn? Eller för dem som ska klippa gräset längs de gröna spåren?
Regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S), lyfte fram att det enligt honom finns fem styrkor med spårvägstrafik.
Den är miljövänlig, har hög kapacitet, vagnarna tar sig effektivt genom stadsmiljön vilket sparar tid och resandet är komfortabelt.
– Inte minst är spårvagnar ett vackert inslag. De ger den en extra dimension, säger han.

Efter 30 års väntan, planering och diskussioner är spårvagnssatsningen äntligen i hamn, utbrast Emma Berginger (MP), tekniska nämndens ordförande.
Emma Berginger vände sig också till alla som ska vistas i staden under det stora bygget, som kommer att medföra en del störningar.
– Till alla lundabor – ha lite tålamod. Det är snart 2019. Då börjar eran för Lund som spårvägsstad, säger hon.
Johan Wester kunde inte låta bli att kommentera detta.
– 30 år bara? Folk i den här regionen är rätt vana vid att vänta på kollektivtrafiken.

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande, påminde om att det varit en lång resa till fram till idag. Det har funnits stunder då han och de andra politikerna tvivlat på om projektet verkligen skulle bli av.
Men han är övertygad om att det för Lund absolut bästa beslutet så småningom fattats.
Spårvägen har en avgörande betydelse för stadens utveckling och förverkligandet av Brunnshög, en satsning som kan jämföras med att bygga en helt ny stad av Trelleborgs storlek.
– Brunnshög är avgörande för att Lund ska växa på rätt sätt. Det blir en helt ny generation av hållbar stadsutveckling, säger han.
– Men utan spårvägen hade det inte varit möjligt att utveckla Brunnshög. Den är en navelsträng och en ryggrad, säger han.
Lund är en stad med en fantastisk utveckling, fortsatte Anders Almgren. Enligt många är det en av de främsta platser i världen när det gäller att ta fram nya idéer. Lund är en jobbmotor för hela södra Sverige. Bostadsbyggandet ligger per capita i topp i Sverige.
Dagen började med en busstur för särskilt inbjudna gäster, däribland Karolina Skog.
Håkan Lockby, som guidade, berättade att han ungefär femtio gånger kört längs sträckan och berättat om den kommande satsningen för olika sällskap.
Han berättade att projektet väntas vara i gång om bara några veckor. 100-150 man ska jobba i projektet.
En av de första arbetena blir att förstärka ledningarna utanför sjukhusets entré. Grävskoporna ska göra ett fem meter djupt schakt.
Skanska och kommunen har ingen tid att förlora.
– Vi ska vara klara i början av 2019. då ska fordonen provköras. Trafiken startar i september samma år.

Spårvägen som ska gå mellan Lund C och Science Village/ESS i nordost utgörs av 5,5 kilometer dubbelspår och får nio hållplatser. Inledningsvis kommer det att finnas sju spårvagnar, varav fem i trafik samtidigt, och de kan ta 130 passagerare vardera.
I rusningstid blir det 7,5 minuter mellan avgångarna och övrig tid tio.
Restiden för hela sträckan blir 14,5 minuter och korsningarna med bilvägar signalregleras, med prioritet för spårvagnen.
Transportkapaciteten kommer att femfaldigas jämfört med dagens busstrafik, till 3 600 resor per timme och riktning.
När Brunnshögsområdet byggts ut till att omfatta cirka 40 000 arbetande eller boende personer beräknas kapacitetsbehovet till 2 500 resor per timme och riktning. Sedan tillkommer trafikeffekter av förtätningen kring Ideon, Medicon Village, LTH och Universitetssjukhuset.
De första utredningarna om spårväg i Lund gjordes redan på 1980-talet och busstråket Lundalänken som öppnades 2003 dimensionerades för kunna att omvandlas till spårväg.
Investeringskostnaden för spårvägen delas mellan Lunds kommun, staten och regionen. Den sistnämnda parten står för spårvagnarna, depån och trafikeringen av sträckan.

Läs mer:

Dagens fråga

Malmöfestivalens musikprogram är klart. Längtar du efter festivalen?

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×