Christer Andréassons över 300 bilder från färjorna blev utgångspunkten för utställningen.
Billy Fransson visar sin styrmansuniform på utställningen. Han arbetade mest på flygbåtarna men under en isvinter även på Limhamn-Dragör. Foto: Lars Johansson
Utställningsansvariga Kjell Larsson och Billy Fransson gladdes åt den stora tillströmningen av besökare.
Samlaren Kjell Hansson från Helsingborg visar bland annat sina modeller av färjorna.
Fredrik Hyltén-Cavallius gjorde ett bildreportage från Scanias sista resa 1999, nu presenterat under rubriken Epilog.
Även Amager Museum har bidragit med utställningsmaterial.
Vid invigningen av utställningen serverades öl och sillamackor.
Utställningen pågår till den 14 maj.
Här påminns också om vad som var viktigt vid inköpsresorna under färjeepoken.

Färjenostalgin flödar

Limhamn Det blev fullt hus direkt när Limhamns Museiförening öppnade sin nya utställning på Soldattorpet. Men så handlar den också om ett ämne som engagerar många: färjetrafiken mellan Limhamn och Dragör.

Trafik redan på 1930-talet

Redan från mitten av 1930-talet bedrevs färjetrafik mellan Limhamn och Dragör, men den upphörde vid krigsutbrottet 1939. Sedan dröjde det till 1960 innan trafiken kom igång igen, då med Öresundsbolagets färjor Dragör och Limhamn. Redan efter ett år hade en miljon passagerare rest på linjen och som mest låg årssiffran upp emot tre miljoner.
Kring mitten av 1960-talet sattes Drogden och Saltholm i trafik och 1969 systerfartygen Hamlet och Ofelia.
Scania tillkom 1972 men när Danmark året därpå gick in i EG minskade intresset för inköpsresor från den sidan.
Till följd av beslutet om bygget av Öresundsbron i början av 1990-talet såldes Hamlet och Ofelia 1996. Scania kompletterades de sista åren med katamaranen Felix som togs ur trafik i oktober 1999, och en epok var avslutad.

– Det är verkligen roligt med det stora intresset och besökare har haft med sig ytterligare material som vi kommer att ha glädje av, säger Kjell Larsson, som tillsammans med Billy Fransson är huvudansvarig för utställningen.

De lyfter dock fram en tredje person, fotografen Christer Andréasson, som också medverkade vid lördagens invigning.
– Det var när vi fick kontakt med honom förra året som vi förstod att vi skulle kunna genomföra den utställning som vi länge talat om, säger Kjell Larsson.
Startpunkten för utställningsdiskussionerna var annars föreningens besök i cementfabrikens silor våren 2012.
– Då tittade vi ned och det blev riktigt påtagligt att nästan allt var borta från den 40-åriga färjeepoken, säger Kjell Larsson.
Christer Andréasson arbetade på färjorna under en 20-årsperiod från mitten av 1960-talet och tog många foton där, något som fortsatte även sedan han etablerat sig som fotograf.
Nu har han donerat mer än 300 bilder till museiföreningen som digitaliserat dem och hans foton utgör stommen i utställningen.


– Det är trevligt att fler nu kan ta del av bilderna, säger Christer Andréasson, som arbetade som matros och rorgängare på flera av färjorna.
Samlaren Kjell Hansson från Helsingborg visar fartygsmodeller och andra föremål på utställningen, och även Amager Museum har bidragit med material.
Just när utställningsförberedelserna höll på att avslutas fick föreningen kontakt med Fredrik Hyltén-Cavallius som 1999 var elev på Spyken i Lund och då gjorde ett fotoreportage från Scanias sista resa. Hans bilder presenteras nu under rubriken Epilog.

För den som verkligen vill fördjupa sig finns också fem pärmar med fartygsfakta och tidningsklipp – där det bland annat framgår att långtifrån alla invånare i Dragör var förtjusta i festande svenskar.
Utställningen pågår till den 14 maj och museet är öppet lördagar och söndagar klockan 13-16.
Den 15 mars klockan 19 arrangerar föreningen också en berättarkväll kring Dragörfärjorna på Limhamns Bryggeri, Plockbandsgatan 4.

Trafik redan på 1930-talet

Redan från mitten av 1930-talet bedrevs färjetrafik mellan Limhamn och Dragör, men den upphörde vid krigsutbrottet 1939. Sedan dröjde det till 1960 innan trafiken kom igång igen, då med Öresundsbolagets färjor Dragör och Limhamn. Redan efter ett år hade en miljon passagerare rest på linjen och som mest låg årssiffran upp emot tre miljoner.
Kring mitten av 1960-talet sattes Drogden och Saltholm i trafik och 1969 systerfartygen Hamlet och Ofelia.
Scania tillkom 1972 men när Danmark året därpå gick in i EG minskade intresset för inköpsresor från den sidan.
Till följd av beslutet om bygget av Öresundsbron i början av 1990-talet såldes Hamlet och Ofelia 1996. Scania kompletterades de sista åren med katamaranen Felix som togs ur trafik i oktober 1999, och en epok var avslutad.

Dagens fråga

Blir du kränkt när människor porträtteras med gullig nos och hundöron?

  • Nej. (74%, 687 Röster)
  • Ja. (26%, 244 Röster)

Antal röster: 931

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×