Jonas Brehmer som Lucas och Linda Olsson som Elisabeth i Tänk om på Malmö Opera. Foto: Malin Arnesson
Christopher Wollter som John och Linda Olsson som Elisabeth. Foto: Malin Arnesson

En kvinnas livsval i dubbel upplaga

Recension På lördagen var det Sverigepremiär på Malmö Opera för Broadwaymusikalen Tänk om. Men musikalen som helhet är ingen hit, skriver vår recensent.

Musikal
Tänk om
av Tom Kitt och Brian Yorkey
Medverkande: Linda Olsson, Karolin Funke, Jonas Brehmer, Christopher Wollter, Michael Jansson, Sara Lehmann, Nils Närman Svensson, Tuva B Larsen med flera, Malmö Operaorkester
Scenografi: Julia Przedmojska
Kostym: Helle Carlsson
Koreografi: Ambra Zucci
Regi: Philip Zandén
Sverigepremiär på Malmö Opera den 11 februari
ppp

Stadsplaneraren Elisabeth kommer till storstaden, dit hon flyttar tillbaka efter att ha brutit upp från ett kärlekslöst äktenskap som stulit år av hennes liv. Hon har en träff i parken med sin nya granne Kate, men träffar också sin gamle studentvän Lucas. Kate vill att hon ska följa med på en konsert, Lucas vill att hon ska gå med honom på en demonstration för jämlikt bostadsbyggande. Hon gör bådadera. Lisa tar tunnelbanan med Kate till en konsert och Betty går med Lucas.
I musikalen Tänk om får publiken följa Elisabeths båda möjliga liv. Som Lisa blir hon någon form av lärare, som Betty blir hon stadsplanerare.
Låter det spännande?

Först som sist måste det framhållas att dubbelrollen gestaltas med bravur av Linda Olsson, både skådespelarmässigt och sångligt. Och det är ingen lätt uppgift hon fått att bita i. Elisabeth–Lisa eller Betty eller båda–har flera fina sångnummer där Lindas röst får glänsa. Speciellt fastnade undertecknad för Du lär dig bli van–en ensam storstadsmänniskas sångtema och en av de stunder där Tänk om verkligen berör.
Fler fina minuter finns i Johns (Christopher Wollter) hyllning till sin son, i Lucas (Jonas Brehmer) bekännelse att han inte kräver kärlek, men att han själv älskar. Eller i Kates (Karolin Funke) och Annes (Sara Lehmann) kärleksduett. Ganska ofta finns det småroliga inslag och plats för ett och annat skratt. Musikalen är rollbesatt med idel musikalartister med imponerande cv:n och vi får se många skickliga dansare på scenen. Scenografin är ren, sparsmakad och ljussättningen snygg.

Men ändå. Musikalen i sig är låter spännande i teorin, men blir på scenen mer förvirrande än ett live-experiment i strängteori. Elisabeths parallella liv vävs in i varandra och det blir rörigt och knepigt att hänga med i handlingen och hålla reda på vem som gör vad. De snabba klippen gör också att flera av rollfigurerna – trots att musikalen varar i tre timmar med paus – blir för dåligt utarbetade.

Första akten verkar mer handla om staden som mötesplats, som en organism där alla är länkade till varandra och där det finns ett oändligt antal valmöjligheter. En stad befolkad av singlar som alla är smått blasé på livet, men ändå motvilligt rör sig mot parförhållanden. Jo, där finns paralleller till dagens 30-någonting-människor. Och kanske är Tänk om mest tänkt för dem.

I andra akten får berättelsen bitvis vila lite längre i ögonblicken och det finns flera berörande scener. Men ändå. Den historia som berättas–om en grupp förhållandevis välbeställda människor i New York och deras små och stora bekymmer–är kanske inte det hetaste att bygga en musikal på. Deras öden känns inte så intressanta.
Alla stora musikaler innehåller ett ögonblick där någon fattar ett beslut, gör ett val, som får omvälvande konsekvenser. Ofta får man också med sig någon tanke hem, något man kan filosofera över och kanske till och med ta till sig på sikt. I Tänk om letar jag och hittar ”Vi börjar om från början varje dag vi lever”.

Malmö Opera ska ha en eloge för att de väljer att leta upp nya musikaler och vågar satsa på oprövade kort. Tänk om är värd att se för de fina nummer den innehåller och för det stora arbete man lagt ned i produktionen. Men tänk om man valt en annan musikal …

Musikal
Tänk om
av Tom Kitt och Brian Yorkey
Medverkande: Linda Olsson, Karolin Funke, Jonas Brehmer, Christopher Wollter, Michael Jansson, Sara Lehmann, Nils Närman Svensson, Tuva B Larsen med flera, Malmö Operaorkester
Scenografi: Julia Przedmojska
Kostym: Helle Carlsson
Koreografi: Ambra Zucci
Regi: Philip Zandén
Sverigepremiär på Malmö Opera den 11 februari
ppp

×