Anna M Persson, Josefin Larsson och Ann Katrin Andreasson i en scen ur Fulet. Foto: Yvonne Erlandsson
Anna M Persson, Josefin Larsson och Ann Katrin Andreasson i en scen ur Fulet. Foto: Yvonne Erlandsson

Skräckis på skolan för högstadieelever

Kim och Sandra gillar inte Juliette. Det kallar henne Fulet och de är nästan besatta av henne. Hon är som ”en sårskorpa som kliar”. Mobbningen urartar när de låser in henne i hennes skåp på skolan och glömmer bort henne över helgen. Märkliga saker tar sin början ...

När en grupp högstadieelever på onsdagen såg ett genomdrag av Teater 23:s nya föreställning Fulet blev reaktionerna från publiken starka.
– En flicka gömde sig bakom tröjan så här, illustrerar skådespelaren Josefin Larsson och drar upp ärmen för ögonen. När vi frågade henne om det var otäckt sa hon att hon tyckte det var jättebra och att man blev jätterädd!
Regissören Rikard Lekander beskriver Fulet som ”en slags skräckföreställning i skolkorridoren”.
– Inspirerad av collegeskräckfilmer, säger han.

Fulet är baserad på en novell av John Ajvide Lindqvist, författaren bakom Låt den rätte komma in. Dramatiseringen är gjord av Gustav Tegby. Det var teaterns kommunikatör Mario Castro Sepulveda som kom på tanken att iscensätta novellen.
– Vi brukar inte vara överens om vad vi ska spela, men här var vi alla överens, säger skådespelerskan Ann Katrin Andréasson.

Vad var det som gjorde att ni kände så?
– Jag tror det var själva historien och stämningen som man fick efter att ha läst bara några rader. Den tar upp ett klassiskt och kanske uttjatat tema, mobbning. Men det är kul när man inte skriver publiken på näsan och när temat tas upp på ett annat vis än vanligt, säger Josefin Larsson.
Pjäsen är också ett spännande psykologiskt drama, som tar upp skuldfrågan.
– Sandra och Kim gör något oskyldigt, men det blir katastrofalt. Det är också intressant hur ett offer hanterar sin roll, hur man går tillbaka och bearbetar ett trauma, säger Ann Katrin Andréasson.

Rikard Lekander har regisserat mycket skräck, även på scen i Malmö. Han har sett att genren appellerar till publiken i högstadie- och gymnasieåldern.
– Jag själv upptäckte genren i den åldern. Det är något som händer i de åren när man står i brytpunkten mellan barn och ungdom. Man är mer mottaglig för historier som har existentiella lager, säger han.
Att göra en turnéföreställning i genren är en utmaning.
– Man måste vara mer kreativ när det gäller effekter, konstaterar Rikard Lekander.
När han tidigare regisserat för vuxen publik har han märkt att det kommit mycket ungdomar.
– Och det är en publik som är svår att nå i vanliga fall. När vi gjorde en föreställning som hade 15-årsgräns kom det till och med 13-åringar med falskleg. Och det tyder ju på något, om man så gärna vill komma in på en pjäs, säger Rikard Lekander.

När man gör en föreställning för högstadiet är det ändå en sak till som måste till, förutom blod och fasa.
– Man vill förmedla något konstruktivt, säger Rikard Lekander.
Fulet har premiär på fredag den 3 februari och under hösten visas 25 skolföreställningar och några offentliga föreställningar på Teater 23 i Malmö. Genom ett speciellt samarbete med Teatercentrum Syd kommer pjäsen även att visas i Kristianstad på Barbacka den 20 februari och i Lund på Stenkrossen den 22 februari. Till hösten hoppas Teater 23 få ta Fulet ut på turné och att göra fler offentliga föreställningar.

Webb-tv kultur

×