Alice Hedberg, Linn Holmdahl, Siri Adolfsson, Thyra Edlund och Julia Spencer är på väg till Botan för att hitta en ledtråd. Foto: Lars Johansson
Svaneskolans rektor Jessica Pettersson tar en bild på en av elevgrupperna.

Elevjakt på pyroman i interaktivt spel

Lund Jakten på en pyroman var utgångspunkten när de cirka 150 åttondeklassarna på Svaneskolan under veckan arbetade med Berättelsemaskinen, ett spel där interaktivitet och digitala medier är i fokus – men också verkliga vandringar i stans kulturmiljöer.

– Det har varit intressant och vi har lärt oss mycket om Lund, säger Alice Hedberg i 8E innan hon och de andra i gruppen beger sig till Botan för att följa upp en ledtråd.
Klasskamraten Linn Holmdahl håller med:
– Samtidigt har vi kunnat utveckla vår användning av sociala medier, säger hon.

Svaneskolan är först i Skåne att jobba med Berättelsemaskinen och projektet har genomförts i samarbete med utbildningsföretaget Lin Education.
– Eleverna har varit väldigt engagerade och arbetssättet innebär att alla måste vara med och bidra, säger rektor Jessica Pettersson.
Elevgrupperna har jobbat under tre pass på vardera två timmar.
Spelet är en deckargåta som går ut på att stoppa en fiktiv pyroman som hotat att bränna ned kulturbyggnader på olika platser i stan.
En bakgrund gavs i en kort film och sedan tilldelades elevgrupperna uppdrag för hitta ledtrådar och stegvis nå fram till en lösning.
– Liknande projekt har tidigare genomförts i Botkyrka och Göteborg, förklarar biträdande rektor Veronica Monell.

Under spelets gång har eleverna berättat om sitt arbete via bloggtexter, poddsändningar, filmer och foton.
De har också haft möjlighet att chatta med pyromanen och ta hjälp av en spelledare.
När rätt svar lämnats på en uppgift har nya uppdrag kommit till för fortsatta analyser.
– Syftet är att projektet ska vara spännande och roligt, men det innebär samtidigt en utveckling av pedagogiken utifrån våra styrdokument, säger Jessica Pettersson.

Under veckan har eleverna också följts av forskaren Maria Spante från Högskolan Väst, som arbetar med ett Vinnova-finansierat projekt om innovationer i skolan.
– Jag tittar bland annat på hur eleverna använder tekniken, hur diskussionerna förs och hur de bearbetar sitt material – och det märks att de har kul, säger hon.

Dagens fråga

Brukar du titta på tv på nätet?

  • Nej (57%, 498 Röster)
  • Ja (43%, 378 Röster)

Antal röster: 876

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×