Glasblåsare i aktion. Fredag-söndag i Österlens Glashytta. Foto: Britte Montigny
Mattia och Marco Salvadore. Ur serien Evviva, Drakamöllan
Elna Jolom. Löjtnantshjärta, Fabriken Bästekille
Kjell Engman. Antelope fleeing across the river, Fabriken Bästekille
Christoffer Ramsey, Ur serien Änder, Fabriken Bästekille
6. Jonas Rooth som med sin barocka ljuskrona visar att konsthantverk är mer än ”bara” konst, Fabriken Bästekille
Amy Krüger. Jack in a box ”Magnus Uggla” / Jack in a box ”Flower girl”, Kiviks Musteri

Gränsöverskridande glas på Österlen

Recension/konst

KONST
Mästarna bakom glaset – Glasfestival på Österlen
Till och med 6 november. Öppet fredag-söndag 11-17

2013, när debatten om studioglasets status nått sitt absoluta lågvattenmärke, tog glaskonstnären Elna Jolom initiativ till en månadslång glasfestival som skulle lysa upp det österlenska höstmörkret och lyfta fram inte bara glaset som konstnärsmaterial utan också ”Mästarna bakom glaset”.
Det blev succé. Människor tycker om glas, fascineras av dess oändliga variationsrikedom. Glas är vackert, även om man inte riktigt vet hur man ska förhålla sig till det. Glas betraktas i första hand som ett material att skapa bruksföremål av, inte som ett konstnärligt material jämbördigt med lera, brons, marmor eller rent av duk, färg och pensel.
Närmast per automatik sorteras det in under etiketten ”konsthantverk”. Men som Jonas Rooth vid Maglehems glashytta närmast som en truism konstaterat ”är konsthantverk mer än bara konst”.
Glaskonsten vinner faktiskt terräng och på Österlen är festivalen nu inne på sin fjärde säsong, denna gång med ”crossing borders” som tema.

Och visst är årets upplaga av ”Mästarna …” gränsöverskridande, såväl geografiskt som konstnärligt och tekniskt. I år deltar 37 konstnärer från 7 länder.
Några av dem uteslutande som glasmästare, andra i samarbete med konstnärer som serietecknaren Liv Strömquist, träskulptören Börje Lindberg samt multimediakonstnärerna Elin Maria Johansson och Etta Säfve som i år givits chansen att i Österlens glashytta arbeta i dialog med glasblåsare.

Årets konstglasrunda har fyra ”hållplatser”: Österlens glashytta i Brösarp, Drakamöllans Gårdshotell och Kiviks Musteri samt Fabriken Bästekille. Österlens glashytta, som är festivalens nav, drivs av Elna Jolom.
Hon är en av svensk glaskonsts mest gränsöverskridande företrädare, för vilken inget tycks omöjligt. Bruksglas, studioglas, experimentglas. Inne i hennes egen studio hänger omväxlande lyktformade lampor i skira pastelltoner och stora vindruvsklasar ner från taken.
I ett hörn frodas en gigantisk näckros skapad i glas, järn, emalj och ljus av henne själv i samarbete Peter Kuchinke och Herman Hagelbäck ”ett referensobjekt” som illustrerar glasets förmåga att samspela med andra material.

Något som leds i ytterligare bevis i Drakamöllans trädgård, där hennes gröna glasärtor i en skida av rosteroderat järn är permanent placerad i en lavendelbädd. Fler verk av Elna Jolom finns på Drakamöllan, men huvudutställare här är bröderna Mattia och Marco Salvadore från glasön Murano i Venediglagunen.
I avancerade och för lekmannen svårdefinierade tekniker har de skapat stora, mångskiktade objekt som med ömsom slipade, ömsom blästrade dekorer befinner sig i gränslandet mellan brukskonst (= vaser) och skulptur.

I Österlens Glashytta samarbetar den australiska glaskonstnären Tillie Burden och hennes svensk/danska kollega Amy Krüger tillsammans med serieskaparen Liv Strömquist.
Ett projekt som fortsätter i Kiviks Musteri där framför allt Amy Krügers roliga, sorgsna, underfundiga dockor tävlar med fruktstinna äppelträd och nymustad juice om besökarnas uppmärksamhet.

Med sina rymliga och ljusa lokaler erbjuder Fabriken Bästekille ett optimalt utställningsrum för glaskonst. Utrymmet delas av 25 glaskonstnärer från när och fjärran och här är gränsöverskridandet närmast legio.
I avsikt att spränga alla gängse föreställningar om vad som kan göras av glas visar Davide Salvadore (far till Mattia och Marco) objekt så skulpturala och komplicerade att de inte ens låter sig beskrivas. Med en serie ytterst charmerande bläckfiskar och en överdådig ljuskrona är Jonas Rooth inne på samma linje.
Av glas skapar veteranen Kjell Engman ett närmast surreellt skådespelargäng som på hjul rullar fram på livets scen. Blommor, djur, fåglar, smycken. Abstrakta skulpturer. Reliefer. Etsade skålar av Astrid Gate. Transparenta kulor av glas som rymmer universums hemligheter.
Konsthantverk är långt mer än ”bara” konst!

KONST
Mästarna bakom glaset – Glasfestival på Österlen
Till och med 6 november. Öppet fredag-söndag 11-17

×