Teater 23:s barnföreställning ”Pappa är ute och cyklar” handlar om en cykelreparatör (Willy Pettersson) och hans son (spelad av Gustav Bloom som syns i bakgrunden). Båda gör energiska rolltolkningar i tajt regi av Gunilla Andersson. Foto: Amelie Herbertsson

Bra barnpjäs med hög skrattfaktor

Scen/Recension

Teater 23: Pappa är ute och cyklar.

På scen: Willy Pettersson och Gustav Bloom. Manus: Harald Leander.

Regi: Gunilla Andersson. Scenografi: Hansson Sjöberg. Ljus: Iben West. Kostym: Leif Persson. Musik: Lotta Wenglén och Cecilia Nordlund. Produktion: Niclas Paulsson.

Premiär på Teater 23, Malmö: Fredag den 16 september 2016 (Urpremiär). För åldrarna 7-9 år.

Teater 23:s ”Pappa är ute och cyklar” är en barnpjäs med hög skrattfaktor. Föreställningen riktar sig primärt till barn i åldrarna sju-nio år. Men jag tror att även äldre barn och vuxna kan ha behållning av den här bitvis farsartade pjäsen. Det är nämligen en komedi med en del allvarliga undertoner.

Harald Leander har skrivit ett kul manus och de två aktörerna på scenen gör det mesta möjliga av dialogen. Willy Pettersson spelar pappa Eddie och Gustav Bloom sonen Freddie. Dessutom gör Willy Pettersson en rad biroller som är nödvändiga för att driva handlingen framåt.

Inledningsvis råder det total harmoni. I en cykelverkstad samarbetar far och son i en sömlös samstämmighet. Pappa Eddie är en pedant men med glatt humör. Freddie beundrar fadern och vill också bli cykelreparatör. I det här skedet är föräldern den stora förebilden och barnet vill bli precis som den vuxna idolen. Det är nog en fas i livet som många, om än inte alla, kan relatera till.

Allt är frid och fröjd tills den kärleksfulle fadern förärar sonen en skateboard i födelsedagspresent. Dessvärre inträffar en olycka som är relaterad till rullbrädan. Så illa går det att fadern en tid sitter gipsad i rullstol. Sonen får då delvis ta över verksamheten i firman.

När pappan väl tillfrisknat och är på benen igen så börjar det ske underliga sabotage i staden. Skateboards, rullskridskor och sparkcyklar påträffas i skadat skick. Det framgår att fadern numera utvecklat en avsky mot sådana åkdon. På något vis tycks hans aversion ha med skateboardincidenten att göra. Han bagatelliserar sabotagen och förklarar att sådana där dåliga grejer lätt går sönder av sig själva.

Samtidigt har firman tappat gamla kunder medan pappan varit sjukskriven. Nu dyker det istället upp nya unga, kunder med trasiga rullbrädor. Sonen tar emot dem när fadern inte är närvarande. Men Freddie vågar inte öppet laga de trasiga objekten eftersom pappan uttryckt sin avsky för dem. I det här läget aktiveras publiken. Freddie behöver nämligen assistans när det gäller att gömma sakerna för pappan. Det här är ett festligt moment i pjäsen eftersom det väcker en så stark publikreaktion. Alla vill hjälpa till. Mängder av händer sträcks ut mot scenen.

Så kommer då den verkliga vändpunkten då Freddie inser att pappan är den som utför sabotagen. I en kort monolog redogör han för den smärtsamma insikten. Ur våndan över att vara son till en sabotör föds handlingskraft. Strax därefter kastas rollerna om helt. Sonen tar kommandot. En sådan process kan vara svår att gestalta på kort tid i en pjäs med högt tempo, men här görs det på ett trovärdigt vis. I slutet av föreställningen sker så en försoning mellan far och son.

Både Willy Pettersson och Gustav Bloom gör energiska och effektfulla rolltolkningar i tajt regi av Gunilla Andersson. Allt  är perfekt tajmat och skådespeleriet har all önskvärd täthet. Den unga publikens entusiasm är också ett slags kvitto på att det här är bra barnteater. Som sagt så har även jag som vuxen åskådare behållning av den här både roliga och tänkvärda föreställningen.

Teater 23: Pappa är ute och cyklar.

På scen: Willy Pettersson och Gustav Bloom. Manus: Harald Leander.

Regi: Gunilla Andersson. Scenografi: Hansson Sjöberg. Ljus: Iben West. Kostym: Leif Persson. Musik: Lotta Wenglén och Cecilia Nordlund. Produktion: Niclas Paulsson.

Premiär på Teater 23, Malmö: Fredag den 16 september 2016 (Urpremiär). För åldrarna 7-9 år.

×