Triptyken Uppvisning-Drama-Epilog. Foto Britte Montigny
Collie. Träskulptur. Foto: Britte Montigny

Med en collie i huvudrollen

KONST
Trelleborgs museum
Ralf Borselius – Blandade känslor
Till och med 4 september

I Trelleborg tävlar två skulptörer om stadsflanörernas uppmärksamhet. Det handlar naturligtvis å ena sidan om Axel Ebbe, vars magnifika och mytiska Sjöormsfontän från 1935 drar blickarna till sig på Stortorget. Å den andra om Ralf Borselius, som visserligen inte är Trelleborgare, men väl Österlenare, och vars ömhetstörstande små bronsfigurer ur serien Små varelser sedan 2009 återfinns på Stadsparkens gräsmattor där de solar, leker, kramas, kliar sig i nacken till alla förbipasserandens smått förbryllade förtjusning. Vilka är de? Varifrån kommer de? Vad vill de? Små E.T.-besläktade varelser med anonyma ansikten och ofullgångna kroppar som ganska obekymrat och avväpnande förtröstansfullt landat i en främmande värld.

De sex små bronsfigurerna manar till eftertanke. De är små, särskiljande, absolut klart mänskliga men definitivt avvikande. Några är, som sagt, ömhetstörstande, men de vädjar inte. De är snarast slutna i sig själva och har de alls någon attityd är den snarast av slaget ”tyck om mig eller låt bli”. Att inte tycka om dem är omöjligt och de framkallar någon form av beskyddarinstinkt, någonstans innerst inne är de faktiskt rätt hjälplösa. Eller?

Otvivelaktigt är de ganska tvetydiga, Ralf Borselius Små varelser. Så hjärtknipande att de väcker vårt bättre jag. Bekvämt nog när det bara handlar om skulpturer, men om tanken förs vidare ut i vardagen? Om skulpturerna blir sinnebilder för alla dem som avviker, som särskiljer sig, som inte blir sedda och som stöts ut och mobbas för att de inte passar in i samhällets och kollektivets normer?

Tankar som dessa får ytterligare näring inne i Trelleborgs Konstmuseum där Ralf Borselius under sommaren visar utställningen Blandade känslor. Här möter förlagorna till några av parkens skulpturer men snidade i trä och mycket mindre. Underfundiga, med talande gestik och med glimtar av humor mitt i det känsloladdade allvaret. En är Taggad som en igelkott, en annan visar lyckligt upp en gyllene Fisk, en tredje slår sig i huvudet i Någon form av förtvivlan. Andra, oftast ungar, är sorgsna och blå- och vitrandiga. De namnlösa varelserna återkommer närmast som en familj i fyra stora teckningar som hänger i museets svartmålade sal. Gemensam nämnare: en resväska. Också här överlåter Borselius åt betraktarens att skriva historien. En berättelse om uppbrott? Om avsked? Om sorg? Om överraskningar? Figurernas kroppsspråk är sorgset, nästan uppgivet – Borselius är en eminent tecknare.

Ett intryck som bekräftas i det inre utställningsrummet, där de ordlösa berättelserna återkommer. Den känsla av overklighet som redan de namnlösa varelserna framkallat förstärks ytterligare. En collie tycks spela en nyckelroll. Ett huvud snidat i trä sitter på en stång. Spetsat? Som ett totem? I ett par teckningar – Möte i skogen – strövar collien genom en skog, förbi en flock vargar. I nästa möter den Kristus, som höjer händerna i en välsignande gest. Har mötena något med den ödesdigra triptyken Uppvisning-Drama-Epilog att göra? En revolverman snurrar sin pistol, collien sitter en bit bort. Pistolen har avlossats, collien är död, mannen viftar förtvivlat med armarna. Tar sitt liv. I bakgrunden en liten 40-talistisk och lätt kitschig bokmärksflicka som plockar en blomma, till synes omedveten om tragedin. En vildmarkssaga i moll med surreella undertoner. Den ger eko i en tredje teckning på temat Möte i skogen där en 40-talistisk bokmärkspojke med hink och fiskhåv (kitschig också han) ser ett skelett passera. Ytterligare några snidare verk kompletterar: En Fotbollspojke. En Flicka och blomma. En hund och kanin – alla märkligt intetsägande i förhållande till utställningens övriga 28 verk (parkens skulpturer oräknade) som vare sig skulpterade eller tecknade är till bristningsgränsen laddade med frågeställningar som ytterst tycks handla om människans existentiella villkor. Existentialism förklädd till saga. Något att ta till sig. Och tänka på.

KONST
Trelleborgs museum
Ralf Borselius – Blandade känslor
Till och med 4 september

×