- Jag älskar allt som är tabu. Det kittlar, säger Alexandra von Schwerin. Här prövar hon en maskeradmask i rummet som återger 1700-talets sexuella utsvävningar. FOTO:Claes Hall
Den mest barnförbjudna delen av utställningen väntar besökaren högst upp i slottet.
Åtrå och passion återges i teckningarna av Johan Tobias Sergel.
En handvevad massagestav och en antik kondom återfinns i några av montrarna. Maria Kullenberg är en av scenograferna som varit med och skapat utställningen.
Alexandra von Schwerin avslöjar att hon själv har en stor svaghet för romantik. Hon tycker att folk numera skriver alldeles för få kärleksbrev och har gjort om makens garderob till ett rum som handlar om konsten att uttrycka sin passion i brevets form.
Synen på kvinnors njutning har pendlat genom olika århundraden. Kyskhetsbältet av metall är en brutal påminnelse om 1600-talets stränga syn på sexualiteten.
”.. jag vill ha dig så mycket att jag inte kan andas!” I rummet som ägnas åt kärleksbreven kan man få inspiration att skriva det där brevet man aldrig vågat skicka.

Avmaskerar kvinnors dolda kärleksäventyr

SKARHULT Ett kliv rakt in i det mest hemliga väntar besökarna som kliver in i säsongens nya utställning på Skarhults slott. I år drar Alexandra von Schwerin undan draperiet till kvinnornas erotiska äventyr under 500 år. En värld med älskare och älskarinnor där lusten emellanåt fått leva sida vid sida med skammen.
– Jag vill att man ska vara rasande eller vrålkåt eller helst både och när man går härifrån.

Den riktigt hämmade ska veta en sak innan besöket på årets nya utställning: det vankas sex och snusk.
Vågade kort av erotiskt snitt, snurrande massagestavar, en sladdrig kondom och till och med en parisisk p-rulle med naken hud i full friktion.
– Jag älskar allt som är tabu. Det kittlar mig, säger slottsfrun och utställningens skapare Alexandra von Schwerin.
Bara en minut tidigare har hon gjort klart att hon är förbannad.
– Jag är väldigt arg. Vår sexuella frihet håller på att bli ifrågasatt. Inte bara vår sexuella frihet utan hela vår standard när det gäller jämställdhet. Det är inte acceptabelt.

Hon radar snabbt upp alla tecken som hon ser i samtidens Sverige.
Att en miljöpartistisk politiker vägrar ta en kvinnlig tv-reporter i hand, förekomsten av barnäktenskap och införandet av separata badtider för att kvinnor ska kunna bada i offentliga simhallar utan att bli ofredade. Svenska myndigheter är alldeles för flata, slår hon fast.


Att sexuell jämställdhet snabbt kan slå över i ofrihet har blivit tydligt för Alexandra von Schwerin när hon djupdykt i de 500 år av historia som den nya utställningen täcker.

Hon tycker det är en stor missuppfattning att kvinnors frihet kom först 1968. Kvinnor var fria redan på 1700-talet, då den första sexuella revolutionen kom, påpekar hon.
– Jag blir provocerad av uppfattningen att män skulle vara kåtare än kvinnor. Jag vill visa att kvinnor är lika kåta som män. Jag vill stärka kvinnor så att de får syn på sig själva.

Redan från start, när hon började öppna upp slottet för historiska utställningar, har hon haft en klar linje.
Att lyfta fram alla de delar av historien som är bortglömda, som medvetet trängts undan, och som därför inte funnits med i den officiella historieskrivningen.
Efter att hon lyft fram slottsfruarna som ett exempel på vita fläckar i kvinnohistorien övergick hon till barnens historia.
I år lyfter hon på draperiet till kvinnors sexuella äventyr och utlevelser under 500 år.
– Vi vet så mycket om kungarnas och presidenternas älskarinnor genom historien. Men vi vet ingenting om kvinnornas älskare. Jag vill visa att kvinnorna haft massvis av både älskare och älskarinnor.

Den allra första utställningen, ”Den dolda kvinnohistorien”, finns kvar som en bas även i år. Nu får den samsas med utställningen ”Älskarinnor – Njutning och åtrå i 500 år”, som dessutom tar plats i tre nya rum på slottet.
Med start runt 1500-talet visar hon hur den tidens tro på barnalstring hade fokus på vikten av bådas njutning och hur kvinnors sexuella njutning hade en central plats. Från 1500-talet flimrar bland annat Gustav Vasas dotter, Cecilia Vasa, förbi. En dåtidens partydrottning som visste att njuta av livet.

I början av 1600-talet slog pendeln över åt andra hållet. Karl IX införde en oerhört sträng sexlagstiftning, där bland annat otrohet belades med dödsstraff.
– Då var endast missionärsställningen tillåten och sex var bara tillåtet i barnalstrande syfte, säger Alexandra von Schwerin och pekar upp på ett brutalt kyskhetsbälte i metall som hänger i utställningsrummet.
Den stränga synen ledde till nya former av utlevelser. Kvinnor lärde sig att ha sex med varandra, påpekar Alexandra von Schwerin.
– Samkönat sex var väldigt vanligt, säger hon när hon passerar utställningsdelen som återger hur drottning Christina förlustade sig med sin ”sängvärmare” Ebba Sparre under 1600-talet.
I nästa sal väntar den epok som Alexandra von Schwerin själv skulle välja om hon tvingades leva i ett annat århundrade.

I salen som återspeglar 1700-talet väntar en uppdukad festsal och kringströdda maskeradmasker.
– Det här var tiden för sexorgier och maskeradbaler. När Gustav III höll fest uppmanade han kvinnorna att lämna sina makar hemma och ta med sin älskare istället.
Hon har en tydlig idé om hur hon vill att besökarna ska känna sig efter att ha lämnat årets nya utställning.
– Jag vill att man ska vara rasande eller vrålkåt eller helst både och när man går härifrån.
Skulle alltför häftiga känslor ha satts i svall kan den exalterade besökaren förpassa sig själv och sitt sällskap till slottsparken, menar hon.
– Man har ju tillgång till parken. Där kan man stå och kyssas mot en trädstam, säger hon och skrattar.

I nästa rum är besökaren inne i de mer privata delarna av slottet. Maken Carl Johan von Schwerin har upplåtit rummet som i vanliga fall fungerar som hans garderob. Nu har rummet förvandlats till ett bultande hjärta där man får ta del av hur älskande uttrycker sin passion och kärlek i brevets form.
– Vi frågade oss varför ingen skriver kärleksbrev längre. Jag tror det handlar om tidsbrist.
I rummet kan man äntligen ta mod till sig och själv skriva det där kärleksbrevet man aldrig vågat, för att sedan posta det i ett brevinkast.

Här kan man även låta sig inspireras av hur kända personer genom tiderna gett uttryck för kärlekens svetslåga. Här finns bland annat citat från Selma Lagerlöf, som i sitt testamente krävde att hennes kärleksbrev fick öppnas först 50 år efter hennes död.
En liknande tidsfrist skulle Alexandra von Schwerin inte själv införa.
-Jag är nog ganska transparent. Jag svarar gärna på frågor om mina kärlekar och böjelser, säger hon och berättar öppenhjärtigt att hon i sin ungdom var ”väldigt intensiv och väldigt nyfiken”.
Men att avslöja sina böjelser tycker hon ändå blir alltför privat.
– Så öppen är jag inte, säger hon först men tar ändå sats igen och tillstår att hon är ”romantisk och sensuell”.

Sedan visar hon vägen upp till utställningens mest barnförbjudna del.
– Det är det förljugna 1800-talet.
I ett trång utrymme sitter en prydlig fru och knypplar i ett hörn. Under den här tidsperioden tyckte man sig ha fattat befruktningens process, där mannen sågs som den sexuellt aktiva och kvinnan skulle tiga still med sitt ägg när mannen sådde sin havre.
Kvinnor som tog för sig sexuellt spärrades in som hysterikor på psykiatriska kliniker. De kvinnor som framhärdade med att leva ut sina lustar stämplades som nymfomaner och kunde drabbas av straffet att få sin livmoder borttagen.

Men lusten levde sida vid sida med skamstämpeln.
I en av montrarna från den här tidsperioden finns en handvevad vibrator. I montern intill hänger en sladdrig kondom, Sveriges äldsta, från 1813. Då var det inte frågan om slit och släng utan om återanvändning. Enligt anvisningarna skulle kondomen, troligen av gristarm, först kokas i mjölk och sedan pudras i mjöl innan den togs i bruk. Om och om igen.
– Är det någon som vet hur man sätter på porrfilmen? ropar Alexandra von Schwerin.

I samma rum väntar nämligen ännu mer snusk. Teknikerna finns inte på plats för dagen, men porrfilmen från 1920, inspelad i Paris, uppges visa oblyga scener som ska vara minst lika vågade som dagens motsvarigheter.
Nu är man snart framme i vår tid. Sextiotalets sexuella utlevelser, p-pillrets revolutionerande innebörd och vår tids boksnusk i form av Fifty Shades of Grey med ingredienser som piskor, smisk och kärleksakter med hårda knopar.
Tidigare år har de historiska utställningarna blivit succéer. Långt större än vad Alexandra von Schwerin vågat hoppats på. Årets säsong öppnar den 28 april och pågår sedan till den 18 september.

Nu ligger hon sömnlös och undrar om den nya utställningen kan locka lika många busslaster som tidigare år.
Men en sak tror hon sig veta. När kvinnorna strömmade till för att ta del av den bortglömda kvinnohistorien tog de ofta med sina män. Men många män nådde sällan ända fram. Oftast blev de istället sittande på parkeringsplatsen för att låta sig förtrollas av de stora jordbruksmaskinerna som används på slottets ägor.
– Den här gången tror jag att kvinnorna kommer få med sina män in på utställningen, säger Alexandra von Schwerin och skrattar.

Läs mer: Slottsfruar i nytt ljus

Läs mer: Skarhults slott behöver miljonlyft

Läs mer: Skarhults slott

Dagens fråga

Vilken flagga hissar du helst?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×